2022-05-14, 21:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Håller med er, så mycket slarv och misstag som begicks. Men åklagarna kämpade tappert in i det sista, trots kaos på myndigheten. Tänker på LW just nu. För 4 år sedan hade hon bara några timmar kvar i livet. Vilken sorglig historia. Det är bara att hoppas på karma så småningom
Lillkillens födelsedag kommer aldrig mer innebära nyfiken pirrig glädje, utan förknippas med mammans fasansfulla död.
Citera
2022-05-14, 21:22
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Detta, att hon under förundersökningssekretess får inside information, borde föranleda uteslutning ur advokatsamfundet.

Då tycker jag att du ska lämna in en anmälan till advokatsamfundet så att rättvisa skipas.
Citera
2022-05-14, 21:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Detta, att hon under förundersökningssekretess får inside information, borde föranleda uteslutning ur advokatsamfundet.
Det borde iaf generera följdfrågor till både HD och advokaten eftersom HD levererar info om att fått insyn i aktuellt bevisläge.
Hon är själv ju misstänkt och diskussionen om blod högaktuell.

[TB] "frågar vad har dom hittat, vad är det dom bygger saker på, vad gör dom eeh alltså såhär. Och jag berättar så sakligt det jag kan, vad jag har fått reda på via Stefans advokat. Stefan har själv inte kanske berättat så mycket men Stefans advokat, jag har fått läst häktningsförhandlingarna." (Ab 149)
Citera
2022-05-14, 21:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det borde iaf generera följdfrågor till både HD och advokaten eftersom HD levererar info om att fått insyn i aktuellt bevisläge.
Hon är själv ju misstänkt och diskussionen om blod högaktuell.

[TB] "frågar vad har dom hittat, vad är det dom bygger saker på, vad gör dom eeh alltså såhär. Och jag berättar så sakligt det jag kan, vad jag har fått reda på via Stefans advokat. Stefan har själv inte kanske berättat så mycket men Stefans advokat, jag har fått läst häktningsförhandlingarna." (Ab 149)
Det är så uppenbart många graverade fel som tillåts att bortse från.
Varför var Steffes advokater så väna mot den som uppenbart hade det största motivet?
Hennes alibi var obefintligt.
Citera
2022-05-14, 21:52
Avslutad
Citat:
Varför var Steffes advokater så väna mot den som uppenbart hade det största motivet?
Finns inspelning från förhören som man kan lyssna på ?
Citera
2022-05-14, 21:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Manipulativ?
Kapacitet att luska fram information och utnyttja situationer?
Citera
2022-05-14, 21:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Utredningen är miserabel. Schwartz sitter i media och tuggar om packpapper på golvet när protokoll är så sent skrivna att det genererar kritik från ÅK via rekommendationer från profileringsgruppen inom NOA om vad som behöver effektiviseras.
Det är undermålig dokumentation och bilder, en viktig tråd på benet som tas för givet att den redan fanns på BP sen tidigare.

Det är avspärrningar som tas bort och möjliggör storstädning initierat av HD. Det är avspärrningar som flyttas av Schwartz & Barbro, finns dock inget dokumenterat från ÅK ang manövern relaterat till tvångsmedel.

Det är förbud från Jouråklagaren att ens bära ut SDs datorer - sen är det fritt fram av SDs polare att bistå vid tömning och ha ansvar för tömning av Lenas digitala media, åberopad som självaste porrpastorn.

SD vet hur lång tid det tog att tömma hans mobil enligt hans förhör.

Vapen letar de efter i brunnar sent om sider.
En cementblandare åker mellan SD, JGs torp och Folketorp.
JG undanhåller att en polis hjälpte honom att mura golvet i hallen. Den polisen har nog inte murat in nåt vapen men vem fan hjälper till med nåt så dumt under en polisutredning.

Det fuskas kors och tvärs om att logga burkar i tiden upp till mordet. JG är rätt bekymrad om de kan se vart han varit istället för det han påstår. HD tycker han kan fuska med bildbevis som krävs, det kan hon maila över.
Det är bråk om burkar, ett motiv som inte ges nån speciell uppmärksamhet inför rätten.

JS mobil töms inte, den har för dåligt batteri.
JS nämns inte som vittne relaterat till HD och multitaskaren till far om hur de fick veta att Lena hittats död.

Det finns polisiär vänskap i grannskapet. Det är privatsamtal rätt in till stationen om att SD är död istället för samtal till 112.
Sent om sider görs ändå återuplivningsförsök.

Det är en ren fars från början till slut.

Jag tolkar det inte som du, att GS tror att tråden legat i löven från början och sedan fastnat på Lenas ben.

Vad gäller tråden som upptäcks på Lenas ben vid närmare undersökning av fotografier och som upptäcktes ca 50 cm från Lenas kropp den 20/5, uppfattar jag det som att man menar att man kan ha missat tråden 19 maj på Lenas smalben då den låg mot marken. När fotografierna hade tagits hade man tagit av kläderna från kroppen och kroppen flyttats lite. Därefter sattes kroppen i en likpåse.

När man granskade bilderna från den 19 maj, "
fokus var på väg fram till kroppen och själva kroppen
":
//
" kunde vi se att aktuell tråd/fiber inte
låg på anträffandeplatsen den 19 maj.
"

Kriminaltekniker Peter Blomkvist, från GMP gruppen granskade bilder som var tagna av rättsläkarna innan kroppen hade flyttats, bilder som GS inte sett. Där kan man se den oranga tråden på Lenas smalben redan då.

Alltså drar jag slutsatsen att man tror att tråden fallit av Lenas ben i samband med att kroppen lades in i likpåsen, eller i samband med fotograferandet, då man flyttade kroppen något.
Tråden hamnade alltså på marken bland löven som forensikerna virvlade upp när de jobbade tills de fick avbryta arbetet för att mörkret föll på.

A 145/253
Citera
2022-05-14, 22:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tolkar det inte som du, att GS tror att tråden legat i löven från början och sedan fastnat på Lenas ben.
Det är inte jag som tolkar.

Det upptäcks via krim tekniker från GMP som jämför bilder tagna av rättsmedicin vid kroppsundersökning på BP.

Schwarz tolkar helt annorlunda. Varav den får högre status först i september.

"På dessa bilder från RMV observerar Peter Blomkvist att den tråd/fiber (S49) vi anträffade på marken den 20 maj sitter på avlidnes högra smalben redan den 19 maj.

När dessa bilder togs hade kläderna tagits av kroppen och kroppens läge förändrats något. Kort efter dessa fotografier togs lades kroppen i en lik-säck för transport till RMV.

Denna iakttagelse förklarar bättre att tråden/fibern faktiskt sitter på avlidnes kropp och är ett viktigt spår i den fortsatta
förundersökningen.

En förklaring till att tråden/fibern inte anträffades av oss redan den 19 maj är troligen att benets vinkel mot marken dolde den.
När sedan kläderna togs av på plats hamnade kroppen i ett annat läge och när Rättsläkaren fotograferade den nakna kroppen inför sitt fortsatta arbete "fastnade" tråden/fibern på
bild.
Tråden/fibern har troligen ramlat av smalbenet/kroppen när den kort därefter lyftes i liksäcken."
(ab 149)
Senast redigerad av develi 2022-05-14 kl. 22:15.
Citera
2022-05-14, 22:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Frysarn888
Finns inspelning från förhören som man kan lyssna på ?
Det finns på yout*ube och primecr*ime
Sök på Lena Wesström
Citera
2022-05-14, 22:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Va?

Det är väl i högsta grad deras jobb vid en kroppsundersökning, vilket dock inte skedde då.

Alla skador är lika viktiga relaterat till misstänkta avvärjningssksdor osv.
Man kan väl undra över varför de enbart fotar själva om de nu tyckte det var av intresse.

Jag missade att skriva att jag kans förstå att en rättsläkare inte kan titta på plats på ett rivsår omedelbart. Därför tror jag iaf att man tar bilder på plats på misstänkta.

Kroppsundersökningarna kanske inte alltid sker av rättsläkare omedelbart, inom några timmar som det handlade om i det här fallet?

Om jag har fel, tar jag tillbaka. Jag utgår från en logik där jag inte kan se att det finns en logistik för att få fram en rättsläkare i den här situationen, på så kort tid, för ett rivsår på benet.

Rättsläkare är en bristvara och de kan inte fara runt hur som helst vid varje brott till olika polisstationer. Alternativet är man ska skicka den misstänkte (i den här fallet var det väl också ett kort anhållande, inte misstänkt på den högre graden, man fick inte ens en husrannsakan).

Jag har fattat det som att det är kö på rättsläkarstationerna och att väntetiden för att en obduktion ska ske av en rättsläkare kan vara lång.

Därför tror jag (misstänker) att det är vanligt att det är polisen som gör en första kroppundersökning och tar bilder.
Citera
2022-05-14, 22:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag missade att skriva att jag kans förstå att en rättsläkare inte kan titta på plats på ett rivsår omedelbart. Därför tror jag iaf att man tar bilder på plats på misstänkta.

Kroppsundersökningarna kanske inte alltid sker av rättsläkare omedelbart, inom några timmar som det handlade om i det här fallet?

Om jag har fel, tar jag tillbaka. Jag utgår från en logik där jag inte kan se att det finns en logistik för att få fram en rättsläkare i den här situationen, på så kort tid, för ett rivsår på benet.

Rättsläkare är en bristvara och de kan inte fara runt hur som helst vid varje brott till olika polisstationer. Alternativet är man ska skicka den misstänkte (i den här fallet var det väl också ett kort anhållande, inte misstänkt på den högre graden, man fick inte ens en husrannsakan).

Jag har fattat det som att det är kö på rättsläkarstationerna och att väntetiden för att en obduktion ska ske av en rättsläkare kan vara lång.

Därför tror jag (misstänker) att det är vanligt att det är polisen som gör en första kroppundersökning och tar bilder.
När en person grips och blir anhållen så sker en kroppsundersökning. En rättsläkare tillkallas eftersom spår är färskvara. Om nu detta sår inte förmedlades som information av polisen vet jag inte. Till jourÅK alltså.
Han har inte grund för fortsatt anhållan.
.
Det tycks inte ÅH ha heller.

Varför Springare säger i sin bok att ÅH skulle anhålla honom i sin utevaro (när han var i USA) då de spärrade av huset och gjorde husrannsakan 16 maj vet jag inte.
De skyller väl på esta eller hur det nu var.

Han tas inte till förhör förrän 29 maj och häktas därefter. När en kroppsundersökning sker minns jag inte. Vet inte ens om jag sett den i fup.
Citera
2022-05-14, 22:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Han säger emot sig själv flera gånger.
11:18 samtal om att något hänt
11:29 beviljar stationsbefäl handräckning.... då var han ju redan död?!
Stationsbefälet fick samtal 11:02 om att Stefan skulle häktas, allt var klart sen hovrättsförhandlingarna.
Hade detta gällt en annan kriminell, hade polisen stått redolångt innan domen föll. Men nu var det busiga Steffe...

Polishuset får ett privat samtal 11.18 om att SD är död, sen beviljas handräckning 11.29.
Kl 12:34 gör de HLR.

Citat:
" – Det kom inget larm via 112, någon ringde direkt till polisen och berättade att han var död, säger Kenneth Johannesson."
https://www.na.se/2021-06-02/na-kartlagger-polisens-insats-minut-for-minut--efter-domen-i-hjarstamordet-nagon-ringde-och-berattad e-att-han-var-dod
Citat:
"– 11.29 beviljades en handräckningsbegäran från hovrätten om att vi skulle leta efter honom, säger Mats Öhman vid polisen."
https://www.expressen.se/nyheter/hovrattsdom-i-fallet-med-mordade-lena-wesstrom/
Senast redigerad av develi 2022-05-14 kl. 22:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in