2022-05-14, 21:54
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Printeren må registreres på navn, og id må bekreftes. Også pc må registreres på navn, og id bekreftes.
Verifisering av id for printer og pc må gjøres enten mot en eksisterende mailadresse eller mot telefonnummer. Du får ikke bruke Microsoft sine programmer uten å ha verifisert hvem du er overfor Microsoft. Du får heller ikke bruke HP skriver uten å ha verifisert deg overfor HP. Jeg tror ikke dette er mulig å omgå.

Så, lagrer Microsoft informasjonen fra verifiseringsprosessen. Lagrer HP informasjon fra sine verifiseringsprosesser. Er det mulig å søke i kundelistene deres. Kan politiet finne IP-adressene som var blitt brukt.

Om IP-adressene skulle lede til enda én eller flere stjålne id'er. Så kan politiet finne ut hvor og når utstyret ble registrert.

Da tror jeg politiet snart er i mål med å finne GM bak trusselbrevet.

Glemte lenke til kilde.
https://www.tv2.no/a/14790060/

Hypotese: kan GM ha registrert seg hos HP som OHG, oppgitt et aktivert telefonnummer, muligens
et av de andre i serien med abonnementer som ble offentliggjort nylig? Jeg vil tro det er mulig for
HP å søke på disse registreringsdetaljene dersom politiet ber dem om det. Da vil de muligens i neste
instans finne ut hvor og når printeren ble solgt, og om den ble kjøpt kontant eller med kort.
Tipper den har blitt kjøpt kontant.
Citera
2022-05-14, 22:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Hypotese: kan GM ha registrert seg hos HP som OHG, oppgitt et aktivert telefonnummer, muligens
et av de andre i serien med abonnementer som ble offentliggjort nylig? Jeg vil tro det er mulig for
HP å søke på disse registreringsdetaljene dersom politiet ber dem om det. Da vil de muligens i neste
instans finne ut hvor og når printeren ble solgt, og om den ble kjøpt kontant eller med kort.

Må nok helle litt kaldt vann i nakken på dere hobby-detektivene her angående registrering av printer.
Har en HP photosmart c4100 serien (fått av en kompis), maskina er vel 7-8 år gammel om ikke mer, trenger ikke noe form for registrering for å bruke den . Laster kun ned driver fra Hp.com
Ved installering av driver blir det riktignok spurt etter navn og mail-adresse, men det er bare og ignorere. Funker helt topp likevel.
Citera
2022-05-14, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremadura
Må nok helle litt kaldt vann i nakken på dere hobby-detektivene her angående registrering av printer.
Har en HP photosmart c4100 serien (fått av en kompis), maskina er vel 7-8 år gammel om ikke mer, trenger ikke noe form for registrering for å bruke den . Laster kun ned driver fra Hp.com
Ved installering av driver blir det riktignok spurt etter navn og mail-adresse, men det er bare og ignorere. Funker helt topp likevel.

Riktig, jeg stusset også over dette med registrering for jeg har også en HP skriver og jeg har aldri registrert den.

Det er greit nok at de skal ha din id når du kjøper den men det var ikke noe utover det.
Citera
2022-05-14, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Vet du noe om bmw-en som ikke er offentliggjort?

Jeg veit, som følge vitnes forklaring ang detaljer om bilen...

Dette er en rød BMW X3, facelift type "G01". Denne ble levert fra og med 2017 og nyere. Tidligere BMW X3 type "F25" som er levert frem til og med 2016 er ikke aktuell i denne saken, fordi detaljene som beskrevet ikke passer med F25, men passer som smurt til G01. (ref bl.a stor blank pragende grill. Eldre X3 har ikke denne grillen, men det har derimot G01 fra og med 2017)

Bilen er rød, og har det helt spesielle x-drive påfyllingslokket. Det jeg kan si, er at i Norge, men også i Europa er levert svært få røde X3 G01. Norge som ett eksempel er det registrert kun 7 stk Røde BMW X3 2017 eller nyere.

Dette forteller meg at BMW Norge finner denne bilen, dersom de ønsker å finne den. Den trenger ikke ha med saken å gjøre, men observasjonene er såppas spesielle at bilen burde blitt sporet opp, om ikke annet for å utelukke. Observasjonene er også på forsvinningsdagen, i nogen lunde riktig tidspungt. Utrolig naivt og ikke tro på disse kvinene. Just in case, her er identilsk bil med identiske detaljer: https://imgur.com/a/JkQ6DHV
Citera
2022-05-14, 22:20
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremadura

Går helt fint med litt kaldt vann i nakken, det er over 30 grader her jeg er nå.

Du har nok rett - registrering er frivillig og bare hensiktsmessig for oppdatering av drivere etc.

Når det er sagt, så tror jeg ikke de siste dagers offentliggjøring er uten hensikt.
Påtaleleder understreker at politiet sitter på mer informasjon om trusselbrevet
enn de velger å gå ut med.
Citera
2022-05-14, 22:24
Medlem
Citat:
Går helt fint med litt kaldt vann i nakken, det er over 30 grader her jeg er nå.

Du har nok rett - registrering er frivillig og bare hensiktsmessig for oppdatering av drivere etc.

Når det er sagt, så tror jeg ikke de siste dagers offentliggjøring er uten hensikt.
Påtaleleder understreker at politiet sitter på mer informasjon om trusselbrevet
enn de velger å gå ut med.

Jeg kan tenke meg hva det er. Det er yellow dots på det og politiet vet hvem som har kjøpt den ny.
Så er den kastet og noen har tatt den i bruk igjen.
Citera
2022-05-14, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Om printeren.
Trusselbrevet er mest sannsynlig skrevet ut på en blekkprinter fra Hewlett Packard (HP). Det er benyttet blekkpatron type HP 302 eller HP 304 fargepatroner.
Tror det var first.spring som nevnte at typisk små og billige blekkprintere er produsert først og fremst for privatmarkedet. Privatpersoner som har behov for utskrifter av og til. Printerne er veldige billige og blekkpatronene forholdsvis dyre. Egner seg ikke for bedrifter. Blir fort forholdsvis dyrt når antall utskrifter og kopier stiger over et visst nivå.

Printeren må registreres på navn, og id må bekreftes. Også pc må registreres på navn, og id bekreftes.
Verifisering av id for printer og pc må gjøres enten mot en eksisterende mailadresse eller mot telefonnummer. Du får ikke bruke Microsoft sine programmer uten å ha verifisert hvem du er overfor Microsoft. Du får heller ikke bruke HP skriver uten å ha verifisert deg overfor HP. Jeg tror ikke dette er mulig å omgå.

Så, lagrer Microsoft informasjonen fra verifiseringsprosessen. Lagrer HP informasjon fra sine verifiseringsprosesser. Er det mulig å søke i kundelistene deres. Kan politiet finne IP-adressene som var blitt brukt.

Om IP-adressene skulle lede til enda én eller flere stjålne id'er. Så kan politiet finne ut hvor og når utstyret ble registrert.

Da tror jeg politiet snart er i mål med å finne GM bak trusselbrevet.

Glemte lenke til kilde.
https://www.tv2.no/a/14790060/

Stemmer ikke, det er ingen verifisering mot Microsoft for W10. Du kan logge deg inn med din windows konto om du ønsker, men dette er ikke et must. En kan fint installere W10 på en stjålet pc, og aktivere windows som genuine ved hjelp ev en simpel aktiverings hack som er KMS basert. "KMS_VL_ALL - Smart Activation Script" Det er heller ingen verifisering for å benytte en printer, trenger jo bare driveren til printeren.
Citera
2022-05-14, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Det du skriver kan ikke være riktig. Politiet har sagt at de fortsatt etterforsker kidnappingshypotesen.

Det betyr at drapshypotesen, med TH som drapsperson eller medvirker, er svak.

Først når politiet kan utelukke alle andre hypoteser, vil hovedhypotesen være sterk.

Politiet tenker selvsagt taktisk. Når de blir spurt direkte av pressen om kidnappingshypotesen fortsatt blir etterforsket svarer de selvsagt ja, og at de ikke vil vekte de to teoriene opp mot hverandre. Virkeligheten er at de nå bruker alle ressursene på å fremskaffe bevis for at de to siktede i saken skal bli tiltalt og dømt. Politiet er ikke lenger i tvil om at det er TH som er hovedmannen i denne saken.
Citera
2022-05-14, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Enkelte politimenn "visste" at TH var skyldig fra starten av. Disse burde funnet seg en annen jobb. Det som betyr noe er bevisene. Det er bevisene som skal fortelle hvem som står bak, og ikke magefølelsen til politiet. Ellers blir dette nok en norsk drapssak der feil GM blir tiltalt, og riktig GM går fri.

Det finnes allerede nok beviser og indisier i denne saken til å slå fast hvem som er GM. Det politiet mangler er noen få brikker for å kunne tiltale og dømme vedkommende. Det vil komme på plass i løpet av året.
Jeg er som sagt sikker på at denne saken vil bli løst, og at riktig GM vil bli tiltalt, dømt og fengslet.
Citera
2022-05-14, 22:49
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Jeg kan tenke meg hva det er. Det er yellow dots på det og politiet vet hvem som har kjøpt den ny.
Så er den kastet og noen har tatt den i bruk igjen.

Greit. Hvis man prøver å sette seg inn i situasjonen til GM, og man antar at han har
skrevet ferdig dette trusselbrevet på en laptop eller PC. Hva er den beste måten å
få skrevet det ut på uten å legge igjen spor?

Hypotetiske alternativer:

1) Kjøpe en printer kontant. Risiko: kjøpet kan spores til sted, dato og klokkeslett, men ikke direkte til person (med mindre man kan hente ut opptak fra overvåkningskameraer, som garantert fins i alle norske elektronikkutsalg).

2) Benytte seg av noen andre sin printer, med deres viten. Risiko: printerens eier kan i ettertid identifisere brukeren av printeren, og gi politiet tilgang til systemet som deretter kan spore innlasting av dokument, dokumenttype/størrelse etc.

3) Benytte seg av noen andre sin printer, uten deres viten. Risiko: ved identifisering av printer kan politiet potensielt analysere systemet og spore dokumenttype, tidspunkt for utprinting etc., men med liten sjanse for å identifisere personen som brukte printeren. Eier av printer vil derfor komme i søkelyset.

Jeg vil påstå at alternativ 3 er det beste for GM, gitt at vedkommende har en slik mulighet.
Det mener jeg både TH og RU har.
Senast redigerad av Svartediket 2022-05-14 kl. 22:52.
Citera
2022-05-14, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troverdig
Det finnes allerede nok beviser og indisier i denne saken til å slå fast hvem som er GM. Det politiet mangler er noen få brikker for å kunne tiltale og dømme vedkommende. Det vil komme på plass i løpet av året.
Jeg er som sagt sikker på at denne saken vil bli løst, og at riktig GM vil bli tiltalt, dømt og fengslet.

Hvordan kan man slå fast hvem som er GM, samtidig som det mangler beviser til å kunne tiltale og dømme vedkommende?
Citera
2022-05-14, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Har du kun svart blekk i den så blir det heller ingen yellow dots, politiet har ingen ting som kan identifisere skriveren.

Og brukte skrivere får man kjøpt over alt så det er tydelig at den ikke er identifisert.

De printerne jeg har vært borti virker ikke hvis det ikke er både svart og fargepatron satt inn. Jeg vet dog ikke om det er mulig å sette inn svart patron i stedet for fargepatron.

Citat:

Selv om mange hevder at man ikke trenger å verifisere seg når man setter i gang en ny printer, så er det min erfaring at man må det. Ut fra tilfeller der jeg har hjulpet venner som har slitt med å installere nye billige printere.

Men jeg har aldri gått inn for å unngå registrering på navn da.

Citat:
Ursprungligen postat av Ronsangel
Stemmer ikke, det er ingen verifisering mot Microsoft for W10. Du kan logge deg inn med din windows konto om du ønsker, men dette er ikke et must. En kan fint installere W10 på en stjålet pc, og aktivere windows som genuine ved hjelp ev en simpel aktiverings hack som er KMS basert. "KMS_VL_ALL - Smart Activation Script" Det er heller ingen verifisering for å benytte en printer, trenger jo bare driveren til printeren.

Og hvordan skal du logge deg på internett med en stjålet pc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in