2022-05-14, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggahus2021
Och vad spelar det för roll? Bensin, diesel och el går inte att dra ned på speciellt mycket. Och även om så vore fallet skulle inte macken sänka priset - snarare tvärtom för att gå runt. Håller verkligen med ts.

Och hur mycket bensin och diesel producerar vi i Sverige? Precis som många andra varor behöver de importeras. Höjs räntan relativt omvärlden ökar viljan att placera pengar i Sverige. Fler som efterfrågar seketas -> stärker valutan och minskar då priset på allt som importeras.
Citera
2022-05-14, 10:40
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Och hur mycket bensin och diesel producerar vi i Sverige? Precis som många andra varor behöver de importeras. Höjs räntan relativt omvärlden ökar viljan att placera pengar i Sverige. Fler som efterfrågar seketas -> stärker valutan och minskar då priset på allt som importeras.
Det är väldigt mycket. Sverige har stor export av raffinerade produkter.
Citera
2022-05-14, 10:49
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Du får det att låta som något negativt när du säger hoarda
Det är din känsloupplevelse.
Inget jag säger.
Jag förklarar vad som driver CB's agerande.

Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
men att människor sparar och investerar istället för att låna och spekulera är grunden i en sund ekonomi.
Det är helt fel.

1. Att hoarda betalmedel har exakt inget med någon sund ekonomi att göra.
2. Att investera är positivt för tillväxt. Men är i någon mening motsatsen till att hoarda betalmedel.
3. Att låna till konsumtion eller investeringar är en del i en sund ekonomi.
4. All produktutveckling är spekulation. Kapitalägarna vet inte om produkten blir lönsam.
Citera
2022-05-14, 10:55
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Priset per producerad enhet förblir hög, företaget går i förlust om man minskar sin kapacitet, vilket den blir tvungen till om efterfrågan sjunker.
Att minska produktionen och säga upp folk är företagets sätt att öka sannolikheten att undvika kk.

Citat:
Slutligen blir det konkurs.
Det flesta anpassar sig till den lägre aktivitetsnivån i ekonomin. Det är ett fåtal som går i kk.

Citat:
Det är endast marginalerna per producerad enhet som kan minskas, så visst en liten minskning men sålänge råvarorna är dyra är det kört.
Det flesta anpassar sig till den lägre aktivitetsnivån i ekonomin. Det är ett fåtal som går i kk.

Citat:
Utbudsdriven inflation kan inte hejdas på ett produktivt sätt med ränta.
Iom att man stabiliseras i den lägre aktivitetsnivån så stabiliseras priserna och inflationen går ned till 0.

Inflation är prisförändring. Du skriver som om det var prisnivå.
Citera
2022-05-14, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är din känsloupplevelse.
Inget jag säger.
Jag förklarar vad som driver CB's agerande.

Det är helt fel.

1. Att hoarda betalmedel har exakt inget med någon sund ekonomi att göra.
2. Att investera är positivt för tillväxt. Men är i någon mening motsatsen till att hoarda betalmedel.
3. Att låna till konsumtion eller investeringar är en del i en sund ekonomi.
4. All produktutveckling är spekulation. Kapitalägarna vet inte om produkten blir lönsam.

Var har du fått det ifrån? Ser du verkligen ingen skillnad på investering och spekulation??

Det är såklart inte antingen eller, lån har sin funktion men det ena leder till snabba och tvära svängningar i ekonomin med snabb tillväxt och hårda krasher och det andra till stabilitet och stadig tillväxt.
Citera
2022-05-14, 12:22
Avslutad
Det går väl inte enbart titta på köp och sälj när det gäller inflation. Tillgång på en vara ökar även priset. Indien stoppar t ex veteexporten nu, vilket givetvis drar upp vetepriset i många länder.

Hörde om en tillverkare av möbler som bara fick trä till sina produkter om 37 månader (väntetid.) De som har trä i lager kan kanske höja priserna, både till försäljning och de som tillverkar möbler.

Rimligen kommer du få en klimatinflation om klimatet blir varmare. Vilket endast balanseras upp med befolkningsminskning globalt.

Att bara ta in banker och lånare av pengar i inflation är fel. Möbelkillen jag pratade med sa att vissa leverantörer höjt priserna på möbler 3 gånger i år. Det är ju inte pga ökad efterfrågan eller låga räntor utan dyrare tillverkning.
Citera
2022-05-14, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Att minska produktionen och säga upp folk är företagets sätt att öka sannolikheten att undvika kk.

Iom att man stabiliseras i den lägre aktivitetsnivån så stabiliseras priserna och inflationen går ned till 0.

Inflation är prisförändring. Du skriver som om det var prisnivå.

Nej jag menar att inflationen drivs av de ökade kostnaderna uppströms. Med ränta blir företagen tvungna att ändra marginalerna/overhead i given produktionsled.

Om x+b = c
Priset för c= x+b +overhead+ vinstmarginaler.
Räntan påverkar vinstmarginaler samt overhead.
Men sålänge pris på x och b fortsätter att öka i samma takt så ökar priset i samma takt utöver marginaler och overhead som kan ändras på.

Under förutsättningen att prisändringen på komponenterna avtar så avtar behovet på prisökning av slutprodukt.
Edit
Jag tror du håller med om att ränta inte påverkar energi och fraktkostnad vilket påverkar leden uppströms.
Senast redigerad av nightwolfer 2022-05-14 kl. 12:51.
Citera
2022-05-14, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sittnerpajas
Uppenbarligen verkar du inte besitta någon kunskap gällande penningpolitik då du inte förstår hur en högre ränta påverkar inflationen.

Jag frågade hur en högre ränta ska kunna dämpa inflationen när vi lever i en global värld!!!!! Och frågan är av retorisk art men det fattar inte du.

Har du svarat på det?

Läste du mer än första raden i mitt inlägg?

Jävla pajas!
Citera
2022-05-14, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutPrada
Jag frågade hur en högre ränta ska kunna dämpa inflationen när vi lever i en global värld!!!!! Och frågan är av retorisk art men det fattar inte du.

Har du svarat på det?

Läste du mer än första raden i mitt inlägg?

Jävla pajas!

Global värld? Varje område har ju en egen inflation, har du inte förstått det än? Inflationen i Sverige är olik USAs och den är olik Tyskland.

Då det är olika produkter och företag, och olika människor så är även inflationen annorlunda.

Det säger sig självt varför inflationen dämpas vid högre ränta, vare sig vi lever i en global värld eller inte. Helt idiotiskt påstående.
Citera
2022-05-14, 18:10
Medlem
Citat:
Nej, du kan räkna med dessa priser en bra tid framöver.

Så du tror inflationen är väldigt kortsiktig? Det blir prishöjningar nu sen lugnar det ner sig? Okej....

Jag tror dock att vi kommer ha hög inflation i flera år tills saker och ting stabiliserar sig!
Citera
2022-05-14, 18:14
Medlem
Citat:
Global värld? Varje område har ju en egen inflation, har du inte förstått det än? Inflationen i Sverige är olik USAs och den är olik Tyskland.

Då det är olika produkter och företag, och olika människor så är även inflationen annorlunda.

Det säger sig självt varför inflationen dämpas vid högre ränta, vare sig vi lever i en global värld eller inte. Helt idiotiskt påstående.

Men vad i helvete. Du fattar ju ingenting! Ditt inlägg innehåller groda efter groda!?

Varför uttalar du dig om din nivå är såhär låg? Läs på lite för fan!
Citera
2022-05-14, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutPrada
Så du tror inflationen är väldigt kortsiktig? Det blir prishöjningar nu sen lugnar det ner sig? Okej....

Jag tror dock att vi kommer ha hög inflation i flera år tills saker och ting stabiliserar sig!

Nej, har aldrig sagt att den är kortsiktig, du kanske borde höra med grundskolelärarna om de kan hjälpa dig med din läsförståelse?

Inflationen är annorlunda från region till region, det betyder inte att den är kortsiktig. Hur lång tid det tar att lösa detta inflationära problem går inte att svara på nu, för vi vet inte än vad riksbanken har valt att göra.

Utöver detta så underrapporteras alltid inflation. Men jag tror inte man kommer höja räntan med 300 basis points i år, utan det kommer ta tid. Helvetet har inte ens börjat, och idioter tror vi har nått botten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in