Citat:
Ursprungligen postat av
Fibonaccy
Idag är otroligt många hemmasittare jämfört mot förr. Självklart pga föräldrarna. (...) Man kan om man vill. Har man längre sträcka borde man några månader innan skolavslutningen i se vart landet ligger.
Citat:
Ursprungligen postat av
Djuse
Hon kanske är lat. Vill inte anstränga sig. Den vanligaste orsaken i dag. Jobbigt, vill softa , inget skäl att plugga, för ju bidrag ändå. Lite elakt men ofta finns sanningen där. Alla söker förklaringar hos allt annat utom den enskilda individen som har huvudansvaret för sitt liv. I Sverige i dag är ingen ansvarig för någonting.
Skulle vilja nyansera lite. Skolan idag är inte vad den var förr. När jag kollar på vad mina barn håller på med i högstadiet så är jag ganska säker på att jag inte hade klarat det särskilt bra i samma ålder. Förr handlade studierna främst om inlärning, att traggla och nöta tills kunskapen satt. Bild var ett praktiskt ämne där man målade och ritade, idrott var ett praktiskt ämne där man sparkade boll och hoppade bock. Nu förväntas eleverna i grundskolan beskriva sin inlärning, analysera och dra långtgående slutsatser, på ett sätt som många inte klarar pga autismspektrum, omognad, osäkerhet etc.
Exempel på en (1! tänk att göra detta för varje grej du har i skolan) Bild-uppgift som mitt barn fick i årskurs 7:
Citat:
"För att jag som bedömande lärare på ett RÄTTVISANDE sätt förstå vad du lärt dig och kan är det mycket bra om du kan skriva en REFLEKTION om din inlärningsprocess.
Men innan du börjar ska du få reda på VARFÖR du överhuvudtaget skriver reflektioner. Jo, det är så, att det är ett av de bästa sätten att FÖRKLARA för mig vad du VET. Det är ett utmärkt tillfälle att BERÄTTA och BEVISA för mig vad du lärt dig och kan, annars finns det risk att du lämnar mig att GISSA vad du kan, och det är inte bra.
Jag tycker faktiskt att reflektionen är så pass viktig, att jag ibland bedömer den MER än det andra du gör och har gjort. Eller man kan beskriva det så att reflektionen TILLSAMMANS med din övriga uppvisade kunskap och produktion utgör en mycket säker grund för bedömning, något du har självklar rätt att få.
Ja vad väntar du på? Nu sätter du igång och REFLEKTERAR, lycka till!
STEG 1, Inventera vad du gjort, kryssa i:
Enpunktsperspektiv
Tvåpunktsperspektiv
Trepunktsperspektiv
Egen bild i: -perspektiv
STEG 2, BEGREPPEN! Använd ett eller flera av dessa begrepp när du skriver din reflektion
Ø Enpunktsperspektiv
Ø Tvåpunktsperspektiv
Ø Trepunktsperspektiv
Ø Horisontlinje
Ø Flyktpunkt
Ø Lodräta linjer
Ø Vågräta linjer
Ø Diagonala linjer
Steg 3, Hur du arbetat mot kunskapskraven
Tycker du att du har nått kunskapskraven? Berätta HUR och VAD du gjort för att nå dem, använd gärna BEGREPPEN!
Krav 1. I arbetet kan eleven använda olika tekniker, verktyg och material på ett fungerande sätt…
Krav 2. Dessutom kombinerar eleven linjer, former, (färger) på ett fungerande sätt…
Krav 3. Eleven kan framställa olika typer av berättande bilder så att budskapet framgår
Krav 4. Under arbetet i klassrummet kan eleven själv välja sätt att komma vidare med sitt arbete
Krav 5. Eleven kan ge omdömen om sin arbetsprocess och kvaliteteten på sitt arbete/slutresultat
VÄRDERA ditt arbete på en skala från 1 - 10 där 1 inte är alls bra och 10 är mycket bra.
Berätta om dina kunskaper i bildämnet, hur har de ökat under detta projekt (perspektivlära)?
Vad har du för betygsmål i bildämnet?
Du som tycker att du arbetar mot en högre bedömningsgrad (C-A), berätta hur du gjort det och ge gärna exempel (se rutan nedanför).
KVALITETSSKILLNADER I BEDÖMNING
Om dina arbeten ska bedömas för en högre kvalitetsgrad är det främst för att de visar på
VÄLUTVECKLAT BILDSPRÅK,
GENOMARBETADE OCH NOGGRANT UTFÖRDA ARBETEN,
SÄKERHET I BILDTEKNIKER,
DU UTVECKLAR DINA EGNA IDÉER OCH LÖSNINGAR,
DIN ARBETSPROCESS ÄR EFFEKTIV,
DU FÖR FRAM DINA TANKAR OM BILDERS BETYDELSE PÅ ETT TYDLIGT SÄTT,
DU ANVÄNDER DINA ERFARENHETER NÄR DU SKAPAR BILDER OCH NÄR DU
TALAR OM BILDER,
DU HAR KOLL PÅ BEGREPPEN
Vad är du särskilt nöjd med under ditt arbete?
Vad kunde du ha gjort bättre?
Vad kunde jag som undervisande lärare gjort bättre?
Skulle vara kul att höra din åsikt om det här ovan, Jannebigplay, eftersom du är lärare. För övrigt håller jag med dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jannebigplay
En annan sak är att betygssystemet i sig är helt trasigt vilket leder till betygsinflation samtidigt som elever som har kognitiva svårigheter, autism, m.m. slås ut. Förr när vi hade 1-5 så blev alla behöriga men de kom kanske inte in på Natur om du hade bara ettor. Dessa kunde iaf välja någon praktisk linje. Nu är det hej då.
Svensk skola är heeeelt körd.