2022-05-14, 17:21
Medlem
LeCastles avatar
Turkiet stänger INTE dörrarna för Sverige och Finland!
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/turkiet-stanger-inte-dorren-for-finland-och-sverige
Suckers!
Citera
2022-05-14, 17:21
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Det är anmärkningsvärt att alla andra länder utom Turkiet betraktar NATO som en försvarsallians, underförstått att inrikespolitiska skitfrågor inte ska blandas in i sammanhanget.

Om bomberna faller så är det mindre viktigt att veta att gräs är lagligt i Holland, eller att abort är olagligt i Polen. Att Sverige ska ändra sina grundlagar om föreningsfrihet bara för att några hundra PKK:are har organiserat sig tycks inte vara en lämplig fråga att ta upp i NATO-sammanhang.

Nu handlar ju inte gräs i Holland eller aborter i Polen om säkerhetspolitik, medans PKK i Turkiet i allra högsta grad är en säkerhetspolitisk fråga, så konstig jämföresle. Det är väl runt 30,000-40,000 som dött i konflikten hitills. NATO handlar ju trots allt om säkerhetspolitik, och PKK har varit en infekterad fråga mellan Turkiet och NATO länge redan.
Senast redigerad av doncroce 2022-05-14 kl. 17:24.
Citera
2022-05-14, 17:22
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
Ja det har du rätt i, förhoppningsvis inser stolparna i riksdag och regering att detta är katastrof för Sverige.

Just nu när det är krig så gör man ett affektval. Kostnaden för Natomedlemsskap är inte heller gratis....

Det här borde folket få rösta om.
Precis. Detta är ett affektval utan dess like. Finns ingenting, absolut ingenting som tyder på att Ryssland skulle invadera Sverige. Det går inte att jämföra Sverige med Ukraina, helt olika länder, historia och befolkning.

Men dumsvensken blir såklart rädd och kan inte tänka självständigt. "Men Finland tänker går ju gå med!!!" "Ukraina hade ju önskat att de var med ju!!!" "NATO är ju som en försäkring!!!"

Tänk längre än vad näsan räcker. Skulle krig utbryta är det Sverige som bombas först.
Citera
2022-05-14, 17:28
Medlem
L3nn4rts avatar
Vad är skillnaden med ett NATO-medlemskap när vi är med i EU?

Vad jag kan läsa mig till är att EU inte har en egen armé. utan fungerar ungefär på samma sätt som NATO i krig. Varje land bidrar på sitt sätt vad det handlar om att hjälpa en medlem i krig. EU har också kärnvapen, så jag förstår egentligen inte vari skillnaden ligger i att vara medlem i NATO.

Är EU inte alls att räkna med i händelse av krig? Fegar de ur för minsta lilla?

Visserligen får ett medlemskap i NATO oss att bygga upp vårt försvar, men sen då? Om ryssen inte ens klarar av Ukraina lär han ju få det svårt mot hela EU?
Citera
2022-05-14, 17:30
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Det är väl hypotetiska framtider som diskuteras i NATO frågan? Att Ryssland nu skulle invadera Sverige är ju också en hypotetisk framtid. Jag säger inte det inte kan hända i framtiden, men extremt ossanlikt det händer nu, även ifall vissa tror det.

Absolut, även jag tror att det är ett osannolikt scenario att Ryssland kommer att angripa Sverige. Sen lär dock ett medlemskap minska den risken ännu mera. Ifall man ska gå med i NATO så är inte nödvändigtvis just nu relevant , utan det är en försäkring inför framtiden att minska risken för eventuella angrepp från en idsg okänd fiende (men visst det som historiskt varit och är än idag är hotet från Ryssland, inte nödvändigtvis ett hot om angrepp). Jag är ju mindre säker idag än jag var för typ 6 månader sedan. (Detta kanske är en OT diskussion i denna tråd visserligen).
Citera
2022-05-14, 17:32
Medlem
Erdogan säger plötsligt något som är vettigare än vad någon svensk politiker gjort de senaste 30 åren
Citera
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Turkiet stänger INTE dörrarna för Sverige och Finland!
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/turkiet-stanger-inte-dorren-for-finland-och-sverige
Suckers!

Nej, nu behöver vi bara suga islamist Erdogans kuk för att klå Putin!!
Suckers verkligen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Det sämsta som kunde hända i så fall, söker får nobben, vi har blottat oss vilken sida vi står/stått och på så sätt inte alliansfria på väldigt lång tid till nästa stora kris, som vi inte vet hur ser ut

Nja är nog mer att vår riktiga fiende har visat sitt ansikte i modern tid och det verkar inte vara Putin. Vi får nog tyvärr lämna ifrån oss Gotland till Ryssland och hoppas vi kan få till något bra energi avtal så de låter oss vara ifred. Men man måste nog medge att det är bra politiskt spelat av Erdogan och Putin det här. De har alltså pratat med varandra och Putin visste från början att Turkiet kommer inte acceptera oss och vår allians med Finland går nu in i Nato och här står vi själva emot Ryssland. eller ja vi skulle kunna gå i allians med Ukraina och gå fullt in och hoppas på det bästa….kommer bli en spännande sommar det här. Räkna med full mobilisering nu…
Citera
2022-05-14, 17:40
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Absolut, även jag tror att det är ett osannolikt scenario att Ryssland kommer att angripa Sverige. Sen lär dock ett medlemskap minska den risken ännu mera. Ifall man ska gå med i NATO så är inte nödvändigtvis just nu relevant , utan det är en försäkring inför framtiden att minska risken för eventuella angrepp från en idsg okänd fiende (men visst det som historiskt varit och är än idag är hotet från Ryssland, inte nödvändigtvis ett hot om angrepp). Jag är ju mindre säker idag än jag var för typ 6 månader sedan. (Detta kanske är en OT diskussion i denna tråd visserligen).

Jag är personligen fett kluven i NATO frågan, men efter Sverige började skicka vapen i stor skala till Ukraina känns det nästan som vi måste gå med, hur smart är det att provocera Ryssland som grannland helt utan eget försvar eller backup? Det tvingar ju in oss i NATO, valet är typ pest eller kolera om du frågar mig.
Sen att sossarna sköter hela ansökningsprocessen med samma finess som en särklass i 2an, och tom. Erdogan kan spela ut dom, gör inte saken bättre.

We are Fucked if we do and Fucked if we don't.
Senast redigerad av doncroce 2022-05-14 kl. 17:43.
Citera
2022-05-14, 17:43
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erskungligahoghet
Du förstår inte skillnaden mellan ett land som jagar och fängslar terrorister och ett som låter de hållas trots efterlysningar och krav om utlämning?

Att det ens ska behöva förklaras är nästan pinsamt, tur att du är anonym.

En öm tå för dig märker jag. Men då är vi i alla fall överens om att Turkiet har huserat mångdubbelt fler terrorister än Sverige de senaste 30 åren men att länderna har olika tillvägagångssätt att stoppa dessa? Det är jag helt med på.
Citera
2022-05-14, 17:48
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Nu handlar ju inte gräs i Holland eller aborter i Polen om säkerhetspolitik, medans PKK i Turkiet i allra högsta grad är en säkerhetspolitisk fråga, så konstig jämföresle. Det är väl runt 30,000-40,000 som dött i konflikten hitills. NATO handlar ju trots allt om säkerhetspolitik, och PKK har varit en infekterad fråga mellan Turkiet och NATO länge redan.

Ja, terrorism är en viktig del av säkerhetspolitiken, och PKK har terroriststämplats av EU inklusive Sverige. Så vad Erdogan är irriterad över vet han väl bäst själv. Någon flummig formulering om att Sverige är för slapphänt mot terrorister duger liksom inte, då måste han leverera hårdvara. Personligen tror jag att han vill hämnas på att Sverige bad om ursäkt för det Armeniska folkmordet.
Citera
2022-05-14, 17:50
Medlem
De är uppenbart att han vill ha något från USA, jag tror de är flygplanen som han blev utlovad. Erdogans presstaleperson har redan kommit ut med att turkiet inte kommer blockera en finsk och svensk ansökan till nato så antar att han fått någon deal under bordet nu av nato
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in