Citat:
Ursprungligen postat av
doncroce
Vi har ju redan aktivt haft personal i ett krig i Irak, dock för en annan NATO medlem USA.
Detta skedde när vi stod utanför NATO, men att det sker när vi är fullvärdiga NATO medlemmar är långsökt?
Det räcker nog att US och UK sluter upp bakom Turkiet så är Sverige nog där skulle jag gissa.
Som bonus kan Sverige hamna i situationen där Turkiska NATO trupper skickas till Sverige för att kämpa mot och slå ner PKK, DHKP-C och SDF faktioner inom Sverige, för dom finns det faktiskt gott om här, precis som Erdogan säger.
Man är inte som NATO medlem tvingad att skicka egen trupp till andra NATO länder, men att upplåta sitt eget territorium för andra NATO medlemmars trupper kan vara tvingande, det skedde tex. 2001 när USA åberopade artikel 5.
Vad menar du? Innebär artikel 5 att länder TVINGAS upplåta sitt territorium? Ditt "kan" förändrar nämligen kraften i meningen. En sak som framgått senaste veckorna är att artikel 5 inte betyder ett skit vad gäller militärt stöd och äkta säkerhet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Haddock93
Tack Turkiet, slipper vi gå med i NATO.
Allt gott. Oroa er inte för Ryssland, de kommer inte invadera nu och om de mot förmodan skulle de kommer inte väst tillåta det oavsett om vi är med i NATO eller ej.
Bättre vi rustar upp vårt eget försvar och sköter oss själva.
Erdogan sitter på en hel del makt nu, skulle inte förvåna mig om det blir en statskupp i landet snart sponsrat av USA.
Instämmer.
Svårt att veta var man har turken. Är det Putin som påverkar eller vill turken bara ha extra fördelar? Turkiet sköt ju ner ett ryskt stridsflygplan för några år sedan och Ryssland vidtog inga åtgärder. Jag antog då att det löstes på högsta diplomatiska nivå. Kanske spelar den händelsen bland annat in nu? Hur kommer övriga NATO, framför allt USA, reagera på det?
Citat:
Ursprungligen postat av
ensamkrigaren
Då gör Ryssland rätt i att attackera Sverige och Finland rätt omgående eftersom vi då är helt avklippta precis som Ukraina. Räcker med lite missilattacker. De har inget att förlora i alla fall. Kan tänka mig att Ryssland hemskt gärna dealar med Turkiet m.fl. om att rösta nej.
Jag är nog av uppfattningen att Ryssland har om inte allt så oerhört mycket att förlora på att skicka missiler på Finland/Sverige. Om man gör det så visade det sig ju att det fanns anledning till oro för Ryssland. Det är illa nog om vi går med i NATO att vi får 300 kärnvapenmissiler riktade på oss och att vår kloka röst (i alla fall tidigare) försvinner i världen. Samma stund som vi skriver på papperna så är det USAs röst som gäller. Sverige blir mer obetydligt än Litauen. 200 år av alliansfrihet och fred åt helvete samma halvår som vi tvingades på vår första kvinnliga statsminister, allt forcerat, utan debatt och utan folkomröstning. Enbart fingerade opinionsundersökningar. Fy fan!
Citat:
Ursprungligen postat av
Volta1745
Ha ha

Inte ens Turkiet vill ta i oss. Som man bäddar får man ligga. Hur ska politikerna förklara det här? Först nedmontering av försvaret, sedan 2 miljoner muslimer in (allt är frid och fröjd det är bara rasister som tycker annat) och nu får vi inte hjälp att försvara oss.
Vi ska nog inte ta ut något i förskott ännu, eftersom allt kanske bara är ett spel. Även om inget längre förvånar vad gäller våra politiker så får man ändå hoppas att man fört dialoger med grannländerna och UK och framför allt USA. Har man inte fått garantier att "vi löser detta" och bara chansar på att Turkiet, Ungern och Kroatien bluffar så spelar man ett riktigt högt spel med att först skicka 10.000 pansarskott till en kärnvapenmakts motståndare under pågående krig och sedan med ett fullständigt slaktat försvar ställa hela svenska folket helt ensamma. Det borde leda till riksrätt och eftersom det inte finns längre så får man väl återinföra det och sedan straffa dem retroaktivt. Varenda dödsfall som kommer pga potentiell kommande rysk attack är nu statsministern, regeringen, hela riksdagen och all MSM personligt ansvariga för.
Citat:
Ursprungligen postat av
swebarb
usa kommer trycka på och vips kommer turkarna säga ja, så tro inget annat vi lär till 99% gå med i nato som finland.
Det är också min tro. Inget land går ostraffat emot USA.