2022-05-14, 11:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Det kommer kanske...det här är bara början på rysk expansionspolitik.

Du skulle passa som skribent på Aftonslasket. »Kanske« och »bara början« i samma uttalanden. Fria fantasier tas som bevis för lösryckta påståenden.
Citera
2022-05-14, 11:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Titta på kartan så förstår du !!

Kom in i verkligheten så blir det bättre.
Citera
2022-05-14, 11:01
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 786jhsghjksgh
NATO är USA, USA är Biden, Biden är kommunist, svaret är nej.

Ponera att Trump ställer upp och vinner valet 2024.
Citera
2022-05-14, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stanlad
båda utlåtande är mer eller mindre rätt.

1. ryssen är upptagna nu så frågan är väll om dom verkligen vill öppna upp en till front? jag får en känsla av ett nej där.

2. nu när ryssen är smått upptagna så är det smått en perfekt chans att gå med om man kan, för Ryssland kommer vilja expandera mer. just nu Ukraina. senare Moldavien. och efter det Sverige eller Finland. ( jag tror Sverige för om dom lyckas ta Sverige så blir Finland inklämt mellan två Ryska områden. ) men det kommer ta dom tid att bygga upp allt dom behöver för det.

Tyvärr så är det inte tid Sverige eller Finland har för när Ukraina kriget är över så kommer alla resurser läggas mot Sverige och Finland. och då är det ingen anledning att försöka skriva under en brandförsäkring för allting brinner redan kan man smått säga.

Just de argumenten är så tröttsamma att jag knappt orkar. Du menar att:

1. Ryssland är just nu så försvagat så utan kapacitet att de inte ens klarar av att skicka iväg en liten missil?

2. Inom ett år har Ryssland alltså återhämtat sig? Och längtar efter att ge sig på just Sverige och Finland?

Varför?
Citera
2022-05-14, 11:04
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Ponera att Trump ställer upp och vinner valet 2024.

Ja vad otäckt. Han som visade att han ville ha fred och diskutera med alla och skapa goda relationer istället för att kriga. Vänsterns mardröm!
Citera
2022-05-14, 11:09
Medlem
Snapcounts avatar
Tydligen skall Niinsitö ringa Putin idag, antar då för att förklara Finlands beslut. Fel tidspunkt misstänker jag.., för han kommer bara att vara förbannad och "känna sig" uppläxad. Niinstö borde vänta ett par veckor..

Till Svenska Yle sa Niinistö efter intervjun i Morgonettan att han kommer att ringa Kreml redan samma dag.

https://svenska.yle.fi/a/7-10016505

Få se om han kommer fram, kan ju bli att han möts utav beskedet : "-Putin är upptagen idag, han ringer upp när det passar i schemat !"
Citera
2022-05-14, 11:14
Medlem
Betongbalettens avatar
Att hota Sverige och Finland med repressalier om man går med är strategiskt idiotiskt. Dels visar man vilken syn man har på våra länders självstyre, dels utmanar man på ett sätt som gör att ett Nato-nej nu blir att vika sig för Putin. Vilket man absolut inte vill göra.

Smartast hade varit att, från början, kommentera Nato-planerna med "vi har inga åsikter om Sveriges eller Finlands eventuella ansökningar, och vi har inga som helst planer på någon form av fientlighet mot dom".

Inte för att man för ett ögonblick trott på det, men det hade i a f tagit bort dimensionen av chicken-race. Och därmed minskat chanserna/riskerna för medlemskap.

Men, Ryssland/Putin verkar inte kunna göra någonting rätt just nu. Vare sig militärt eller strategiskt/diplomatiskt. Fascinerande hur man förvärrar sin egen situation med varje manöver man gör.
Citera
2022-05-14, 11:26
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jaså Finland står på listan. Din egen lista då?

Glöm snälla ryssar, ytterst få tror på det längre. Imperiet skall upp igen och först på listan står allt som tidigare "tillhört" Ryssland.
De kommer att göra vad som helst för att få vad de vill. Det är förresten Kleptokratins första pelare; Den Starkes rätt
Citera
2022-05-14, 11:28
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Ja vad otäckt. Han som visade att han ville ha fred och diskutera med alla och skapa goda relationer istället för att kriga. Vänsterns mardröm!

Därför är det viktigt att Europa använder tiden till att lära sig hantera ryssen. Vår tidigare dumhet har kostat för mycket.
Citera
2022-05-14, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stanlad
båda utlåtande är mer eller mindre rätt.

1. ryssen är upptagna nu så frågan är väll om dom verkligen vill öppna upp en till front? jag får en känsla av ett nej där.

2. nu när ryssen är smått upptagna så är det smått en perfekt chans att gå med om man kan, för Ryssland kommer vilja expandera mer. just nu Ukraina. senare Moldavien. och efter det Sverige eller Finland. ( jag tror Sverige för om dom lyckas ta Sverige så blir Finland inklämt mellan två Ryska områden. ) men det kommer ta dom tid att bygga upp allt dom behöver för det.

Tyvärr så är det inte tid Sverige eller Finland har för när Ukraina kriget är över så kommer alla resurser läggas mot Sverige och Finland. och då är det ingen anledning att försöka skriva under en brandförsäkring för allting brinner redan kan man smått säga.

Du tycker att Rysslands "expandering" av Ukraina har gått lysande? Och tror att den strålande succén har gett Ryssland mersmak på fler expansiva äventyr? Gärna riktade mot Sverige och Finland som Ryssland tidigare inte bedömt som fientliga. Det där med att hävda vansinne som ett skäl för ett lands agerande har vissa begränsningar.
Citera
2022-05-14, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tydligen skall Niinsitö ringa Putin idag, antar då för att förklara Finlands beslut. Fel tidspunkt misstänker jag.., för han kommer bara att vara förbannad och "känna sig" uppläxad. Niinstö borde vänta ett par veckor..

Till Svenska Yle sa Niinistö efter intervjun i Morgonettan att han kommer att ringa Kreml redan samma dag.

https://svenska.yle.fi/a/7-10016505

Få se om han kommer fram, kan ju bli att han möts utav beskedet : "-Putin är upptagen idag, han ringer upp när det passar i schemat !"

Jag skulle bra gärna vilja höra hur upplägget för dessa samtal ser ut.
Är det först lite kallprat som gäller, artighetsfraser och sedan "Du, vi måste prata om en grej..." eller är det pang på rödbetan och muskeluppvisning direkt.
Citera
2022-05-14, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Synd att du är ledsen men jag tror vi går med ändå just utifall att.

Var någonstans står det att jag är ledsen?
Jag tycker du verkar hysteriskt rädd för Ryssland, och verkar tro att Nato ska rädda dig
Därför är du inne på flashback och stoppar alla som har åsikt mot Natomedlemskap, fegis!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in