2022-03-29, 20:55
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scott Daniels
Att använda dörrhandtaget även vid stängning av en dörr verkar inte vara aktuellt.
Det är rätt vanligt att hyresvärdar inte justerar in dörrbromsen och då slår dörren igen med kraft.
Citera
2022-03-29, 22:07
Medlem
nu hör man alla grottmänniskor skrika på andra grottmänniskor som sparkar på en boll på en glasyta
Citera
2022-04-06, 00:04
Medlem
manfred85s avatar
längtar efter att bo utan grannar. Men hur ska det gå till. Man tvingas bo kvar för det finns inget alternativ.
Citera
2022-04-08, 19:28
Medlem
JustZlatans avatar
Vad fan använder mina grannar för en jävla maskin nästan varje dag? Det låter som en jävla vägmaskin och den går minst 1 timme nästan varje kväll, ibland sent på kvällarna. Det är ren jävla terror för mitt huvud! När maskinen stängs av blir det en konstig jävla känsla i mitt huvud som "vad var det där för något?". Först tänker man inte på bullret, sedan upptäcker man det och vänjer sig vid ljudet, sedan när det stängs av blir det "vad i helvete vad det där?"

Det är ett dovt mullrande ljud. Det låter inte som en diskmaskin eller tvättmaskin och dessutom använder man inte dessa varje dag.
Citera
2022-04-18, 09:02
Medlem
Jolly.Rogers avatar
Nu är måttet fan rågat!!
Jag bor i en lägenhet med garage under, bott här i 10 år och har inte haft större problem med grannar, om det är nåt så knackar man på deras dörr och löser det.

Sen för ett par år sen dök idioten X upp, som hyr garaget nedanför mig.
Utlänning, ca 40-50 år och bor i hade i början en väldigt hundaggressiv amstaff. Han bor i grannkvarteret, som ägs av samma hyresvärd.

Den idioten behandlar garaget som en klubbstuga, har ingen bil i den utan en töntig liten mini-elmoppe. Det hörs tydligt när garaget öppnas då det är 0 ljudisolering på fönstren här. Så plötsligt;

- X står ofta ofta nedanför mitt fönster och babblar högt såsom såna som han gör. Med folk som går förbi eller folk han tar med sig. Barn ngn enstaka gång.
- han installerade nåt larm som gav ifrån sig ett gällt tjut varje gång han gick in i garaget (tydligen landets dyraste minimoppe..?) störande som faan speciellt då;
- det var ett jävla rännande, garaget öppnades för att bara 1-5 min senare stängas flera ggr under hela dygnet. Ofta stod olika bilar på tomgång precis under mitt fönster medans föraren var inne. (Detta leder dessutom till att det stinker avgaser i lägenheten.) Då och då var det ingen bil utanför när garaget öppnades, men oftast är det så. Olika bilar som sagt och inte alltid X.
- ibland stänger han in sig i garaget, reagerade extra på detta då han i kylan lät stackars hunden ligga utanför medan han var inne i garaget… wtf?!

Så, plötsligt var det ett jävla helvete. Kan inte ha fönstren öppna på sommarkvällarna då han och hans pack ska stå precis under mina fönster och kackla, eller ställa sina bilar på tomgång eller spela äcklig rapp. Iofs hörs det svintydligt även med stängda fönster..

Bad honom förra året göra ngt åt larmet, då det var jävligt med det höga tjutet på dygnets alla timmar, och det har varit borta i iaf 6 månader nu.

Igår stod han och en svensk man precis under fönstret och tjatade kl 20 på kvällen, inte ens tvn kunde dämpa oljudet så 20.20 öppnade fönstret och bad dem tala tystare. X suckar högt och ger mig en ilsken blick, säger åt mig att ”stäng fönster å sätt på radio”, jävla skithög!!

Vafan ska jag göra!? Orkar inte med en helvetessommar till! Tänker att jag ska kolla med hyresvärden men misstänker att det finns lite att göra.
Kan man ringa störningsjour på ett garage?
Har funderat på om det är droger idioten sysslar med, det är ett växande problem iom växande antal invandrare som tar över hyresrätter. Kan man så ett frö hos hyresvärden och få honom ”vräkt”?

Bor btw i ett jävligt najs område i övrigt och det är nästan omöjligt att få lägenhet här, så att flytta tänker jag inte.

Hur får jag bort detta bottenskrap??
Senast redigerad av Jolly.Roger 2022-04-18 kl. 09:05.
Citera
2022-04-28, 07:15
Medlem
Rutger.Jonakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jolly.Roger

Hur får jag bort detta bottenskrap??
Tja... Om du nu misstänker att han håller på med droger och det är en sån trafik skulle du ju kunna börja med att anonymt tipsa farbror blå om detta och se om det ger något. I övrigt har polisen sedan 1 juli 2021 befogenhet att utfärda böter på plats åt den som spelar hög, störande musik från till exempel en bil. Något positivt har epa-ungdomarna trots allt lyckats bidra med. Du kan ju börja med det. För det är klart att om killen fått böter för störande musik utanför sitt garage så kanske du har mer att komma med till hyresvärden.
Citera
2022-05-10, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenDavis
Svårt att förvänta sig att nykomlingar ska vet om tysta överenskommelser. Men ingen gillar en golbög, så ni tidigare boenden borde samla ihop er och plinga på hos tönten som inte tål lite helg-musik och förklara läget.

Varför ska andra tvingas sitta och lyssna på din jävla musik varje helg? Det är inte ens musiken man hör utan bara en massa jobbiga basfrekvenser. Det är ett helvete att lyssna på och går inte att filtrera bort ens med öronproppar. De får helt enkelt spela musik på lägre nivå och dra ner på basen. Bete er civiliserat.

För mig skulle det vara ok om det skedde enstaka gånger, säg 2-3 ggr på ett år (dock med rimlig nivå), men inte var och varannan helg. Absolut inte.

Nu finns dessutom en ny lag som reglerar ordningsstörning med musik, så det är bara att ringa polisen om grannen inte slutar spela musik.
Citera
2022-05-10, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Varför ska andra tvingas sitta och lyssna på din jävla musik varje helg? Det är inte ens musiken man hör utan bara en massa jobbiga basfrekvenser. Det är ett helvete att lyssna på och går inte att filtrera bort ens med öronproppar. De får helt enkelt spela musik på lägre nivå och dra ner på basen. Bete er civiliserat.

För mig skulle det vara ok om det skedde enstaka gånger, säg 2-3 ggr på ett år (dock med rimlig nivå), men inte var och varannan helg. Absolut inte.

Nu finns dessutom en ny lag som reglerar ordningsstörning med musik, så det är bara att ringa polisen om grannen inte slutar spela musik.
Bättre att ringa på och säga till.
Citera
2022-05-10, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccy
Bättre att ringa på och säga till.

Det hjälper inte. Jag vet, jag har varit i den sitsen. Vissa människor går inte att tala med. De saknar helt respekt och hänsyn och ser bara sina egna rättigheter. Man kan försöka en gång. Fattar de inte efter en tillsägelse, då blir det polis.
Citera
2022-05-10, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Det hjälper inte. Jag vet, jag har varit i den sitsen. Vissa människor går inte att tala med. De saknar helt respekt och hänsyn och ser bara sina egna rättigheter. Man kan försöka en gång. Fattar de inte efter en tillsägelse, då blir det polis.
Jag vet. Har haft grannarna från helvetet. Nu är jag väl störig med musik men det är lugnt om det klagas. Inte tänkt bo kvar hur länge som helst ändå.
Citera
2022-05-14, 01:35
Medlem
manfred85s avatar
Grannen nyser åt mig

Jag gillar inte ljudet av nysningar , inte heller folk som pitchar och fejkar nysningen så att dem kväver den.

Detta är just vad min granne håller på med tillsammans med sina vänner , ibland när jag är ute på tomten och ibland bara när som helst på sommaren när dem är ute.

Jag har försökt att rationalisera bort det och det hjälper en stund tills nästa nysning kommer och då blir jag rasande.

Desseutom misstänker jag att dem inte bara nyser för att solen är stark utan för att dem gör det "åt mig" när dem ser eller hör mig på tomten.

Är detta bara inbillning eller vad? Vet inte vad jag ska göra annat än att ignorera och koka inombords
Citera
2022-05-14, 01:38
Medlem
Psycho-paramedics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfred85
Jag gillar inte ljudet av nysningar , inte heller folk som pitchar och fejkar nysningen så att dem kväver den.

Detta är just vad min granne håller på med tillsammans med sina vänner , ibland när jag är ute på tomten och ibland bara när som helst på sommaren när dem är ute.

Jag har försökt att rationalisera bort det och det hjälper en stund tills nästa nysning kommer och då blir jag rasande.

Desseutom misstänker jag att dem inte bara nyser för att solen är stark utan för att dem gör det "åt mig" när dem ser eller hör mig på tomten.

Är detta bara inbillning eller vad? Vet inte vad jag ska göra annat än att ignorera och koka inombords

Hur fan är detta ett problem ens? Du kanske skulle flytta ut till en hydda i skogen utan grannar? Eller andra människor för den delen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in