Detta tycker jag är intressant händelseutveckling från Sydossetien. Det område som tidigare tillhörde Georgien men som förklarade sig självständigt och med rysk hjälp separerades från Georgien.
https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/folkomr%C3%B6stning-utlyst-i-sydossetien-1.72667355
Nu ska de hålla en folkomröstning om att tillhöra Ryssland (som Nordossetien gör), det också väldigt snart, redan nu i sommar. Vad är anledningen till detta hastiga beslut?
Jag kan tänka mig att genom att formellt tillhöra Ryssland, även om endast ett fåtal erkänner detta liksom områdets självständighet, så får de ett bättre skydd. Ett Nato-stött georgiskt angrepp för att återta provinsen skulle ses av Ryssland som ett direkt angrepp mot Ryssland och det vill Nato undvika.
Det är möjligen att det pågår planer, att Nato håller på att träna och upprusta den georgiska armén i hemlighet för att starta en ny front mot de ryska styrkorna.
Officiellt så förnekar Georgien vad jag hört några militära aktioner mot utbrytarområdena (som även omfattar Abchazien).
Detta är en tänkbar anledning till varför just nu och så snabbt som Sydossetien vill ansluta sig till Ryssland.