2022-05-13, 23:55
Medlem
passports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazarevich
Att Rysslands existens hotas tidigt i ett krig mot NATO är troligt. Att Ryssland kommer att använda kärnvapen om dess existens är hotat är knappast naivt. Att Ryssland är intresserad av att begränsa en sådan användning är en fråga om självbevarelsedrift.

Världen gick inte under efter Hiroshima och Nagasaki, men västvärlden går under om USA och Ryssland skjuter kärnvapen mot varandra, men inte om Sverige eller andra nordiska länder offras. Det är således i det befolkningsglesa, yttre delarna av Europa som Ryssland kommer att skjuta kärnvapen vid ett krig mot NATO. Detta för att undvika att dra in UK och Frankrike och USA i ett kärnvapenkrig. Tänk på det.

Jösses! men nu finns det ju ett ganska så stor antal simuleringar kring detta och alla visar på MUTUAL DESTRUCTION Vilket också är en doktrin. Läs MAD. Kom tillbaka när du är mer påläst!
Citera
2022-05-13, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Sverige utanför NATO skulle vara ett ännu mer "perfekt mål" för ryska kärnvapen, eftersom risken för eskalering skulle vara mycket lägre. Att använda kärnvapen mot ett NATO-land är mycket mer riskabelt än mot ett land som inte är med.

Man skjuter inte mot ett land man inte är i krig med. Så ett alliansfritt Sverige som inte deklarerar krig mot Ryssland behöver Ryssland inte oroa sig för. Ett Sverige i NATO blir direkt måltavla för kärnvapen.
Citera
2022-05-13, 23:56
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Måla fan på väggen får man nog göra med viss måtta och realism.
Det jag skrev är 100 ggr mer sannolikt än fantasierna att Ryssland skall invadera Gotland.
Citera
2022-05-13, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erskungligahoghet
I Turkiet 2016 din obildade åsna. Försök vara lite jävla seriös.
Jag har inte koll på alla maktkamper i mena-länder, men som jag förstår det har Ärrdoggan stöd av majoriteten av befolkningen, vilket säger en del om turkars karaktär. Att han är kompis med Pruttler tvivlar jag inte på. Från en diktator till en annan, liksom, men att hela NATO står och faller med en kalkon vägrar jag tro.
Citera
2022-05-14, 00:00
Medlem
badbollen3s avatar
Den situationen kommer att lösas. Ja, alla 30 länder behöver säga ja. Men det går också att sparka ut länder från NATO. Nu tror jag inte att det kommer att gå så långt eftersom NATO behöver Turkiet av strategiska skäl då det blir öppen gata i det området utan dem.

Men ett nej från Turkiet (som jag inte tror kommer att hända) kan ju leda till repressalier på andra sätt. Sanktionerna som sker mot Ryssland nu skulle t.ex. kunna drabba Turkiet vid ett nej till Sverige och Finland in i NATO.

Sen ska man komma ihåg att Turkiet inte är de första att hota med ett nej...
Citera
2022-05-14, 00:01
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
De enskilda NATO-länderna separat, svar ja. Passar inte galoscherna så kommer man läsa upp luslagen för turken, för nu ska ju i första hand Pruttler kväsas. Har man grus i stöveln så tömmer man ut det.
Den som känner för att vara med och "kväsa Pruttler" får väl göra det bäst den vill, men det är förhoppningsvis ingen med reell makt som kräver eller tänker att korståget mot ryssen skulle vara obligatoriskt för samtliga Nato-medlemmar. Vad fan, skit i så fall i turken och tvinga Sverige att upplåta sitt jävla territorium på obestämd tid för att Nato-angrepp på Ryssland ska kunna utgå härifrån!
Citera
2022-05-14, 00:01
Medlem
DeValeras avatar
Jag såg på Rapport-nyheterna där en pensionerad amerikansk hög officer menade att det inte var bra för Sverige med ett Nato-medlemskap, att riskerna för Sverige ökade betydligt samt att det inte förelåg något militärt hot mot Sverige från rysk sida.

Jag kan till stora delar hålla med dennes resonemang. Självklart är det synd att Sverige genomdrev en sådan kolossal nedrustning, hade Sverige haft kvar samma kvantitet på försvaret som på 60-talet, eller ja till och med i 90-talets början fast med uppdaterad kvalitet naturligtvis så hade ett ryskt invasionsförsöket tett sig absurt efter vad vi sett deras trupper presterat hittills i Ukraina.

Erdogan använder sitt lands vetorätt för att bedriva förhandlingar. Turkiet har sanktioner emot sig som de säkert vill bli av med, visumfrihet till EU för sina medborgare, samt en rad andra frågor som de vill försöka driva igenom.

För min del kan Turkiet gott blockera medlemskapet. Tyvärr så har Sverige en regering som inte skulle komma med motåtgärder mot Turkiet, men om vi hade det skulle Sverige såklart genom sitt EU-medlemskap använda sitt veto mot det mesta som berör turkiska frågor som ligger på EUs bord, att UD klassar Turkiet som högriskområde vilket leder till minskad turismen dit från Sverige.
Citera
2022-05-14, 00:03
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Den situationen kommer att lösas. Ja, alla 30 länder behöver säga ja. Men det går också att sparka ut länder från NATO. Nu tror jag inte att det kommer att gå så långt eftersom NATO behöver Turkiet av strategiska skäl då det blir öppen gata i det området utan dem.

Men ett nej från Turkiet (som jag inte tror kommer att hända) kan ju leda till repressalier på andra sätt. Sanktionerna som sker mot Ryssland nu skulle t.ex. kunna drabba Turkiet vid ett nej till Sverige och Finland in i NATO.

Sen ska man komma ihåg att Turkiet inte är de första att hota med ett nej...
Det krävs inget "nej" för att stoppa Sverige och/eller Finland. Det räcker med ett uteblivet "ja".
Citera
2022-05-14, 00:09
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
"Lägsta nivå"

Det är okej på lägsta nivån eftersom de sparkas direkt om det kommer fram. Värre att ha dem som riksdagsledamot eller minister i sin regering.

Klart att just detta kommer att aktualiseras nu eftersom naiva 7- klöverpartister är ett hot mot rikets säkerhet.

För övrigt har SD varit stora bland MENA sedan ekerotharna drog in counter-jihads idéer i partiet. Syrianerna älskar SD.

Ingen förnekar att det finns grader i helvetet.

Detta hindrar dock inte att skurken erdogan har en poäng denna gång. Sverige är infekterat av terrorister .

On another note:

Vi får se hur länge erdogan blir kvar. Tippar på:

Borta inom två år.

Jag har många prognoser ute nu om putin, ryssland, valet etc och nu också erdogan. Det ser bra ut hittils. Ska bli kul att re-citera mig själv framöver.
Citera
2022-05-14, 00:11
Medlem
Ollonbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Anledningen är att Sveriges flyktingpolitik har gjort Sverige till ett hem för PKK och terroristgrupper enl Turkiet

Blir vi ensamma utan NATO och en mumsbit för Ryssland nu?

https://www.expressen.se/nyheter/direktrapport-senaste-nytt-om-sakerhetslaget/

Självklart, varför skulle NATO villa ha oss som medlemmar.
Förstår inte varför vi vill vara med, har gått bra att hantera allianser utan att ingå i dem i flera år.
Citera
2022-05-14, 00:12
Medlem
Erdogan knows what pigs the swedes really are, you should be fed to the Russians as for Boris the idiot and his guarantee its worth nothing
Citera
2022-05-14, 00:13
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Ingen förnekar att det finns grader i helvetet.

Detta hindrar dock inte att skurken erdogan har en poäng denna gång. Sverige är infekterat av terrorister .

On another note:

Vi får se hur länge erdogan blir kvar. Tippar på:

Borta inom två år.

Jag har många prognoser ute nu om putin, ryssland, valet etc och nu också erdogan. Det ser bra ut hittils. Ska bli kul att re-citera mig själv framöver.
Menar du vid makten?

Om så;
Det beror på om han lyckas övertyga om att han är en ledande islamist "mot Väst". Någon kupp blir det inte även om försök kan förekomma. Det går inte att subversera dagens Turkiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in