2022-05-13, 23:26
Medlem
passports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erskungligahoghet
Avtal om att ha sin flotta på Krim, som jag skrev. Som den nya ledningen kritiserat innan och efter statskuppen 2014.

Min teori om varför det eskalerade när det gjorde var att NATO mobiliserade i Ukraina och triggade Ryssland att officiellt gå in och gå från proxykrig till fullt krig. Men det kan jag så klart aldrig bevisa men har man följt geopolitik och Putins syn på väst/NATO längre än senaste månaderna så är det inte långsökt. Det är så det fungerar på den nivån, alla konflikter är bara öst mot väst i proxykrig. ALLA.

Eftersom du verkar vara en som reagerar starkt måste jag säga att jag inte tycker Ryssland gör rätt, men jag förstår hur det leder dit. Geopolitik är smutsigt och om du bryr dig borde du granska dina egna ledare och ställa högre krav. De vill ha konflikt, vi behöver en fiende, och du går på det.

Geopolitik och proxykrig är alltid smutsigt! Min uppfattning är att Ukraina sa nej till EU och NATO medlemskap för att göra USSR glada. Men att det inte räckte? Men Jag vet inte allt såklart!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av passport
Nja, Jens har suttit i nordiska rådet och är definitivt en Norden-vän på ett privat plan.
Jag tror faktiskt inte han hade uttalat sig så starkt om att vi kan gå med snabbt om han inte hade menat det.

Nordenvän? Jag vet inte det. Att dra in hela Norden i ett kraftfält där ryska kärnvapen hotar oss är inte speciellt vänligt.

Han menar det säkert, men inte har han förankrat frågan i Ankara, det är ju uppenbart. Stoltenbergs uppdragsgivare sitter i Pentagon och det är order därifrån som han lyssnar på. Av nån anledning så missade Pentagon att Erdoğan är med i leken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pruttler
Hur hade du tänkt att Sverige annars skulle överleva en denazifiering från ryssland? Nato är bland det starkaste vi kan ha vid vår sida.
Var i Sverige finns nazisterna som Ryssland ska denazifiera? Enligt Erdogan är vi ett land med terrorister, är de nazister bland dem?

Sprutar fullkomligen skit ur natotrollet.
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cotardist
Riktigt pinsamt blev det i kvällens Rapport-sändning där debaclet avhandlades med både ett “reportage" och kommentarer i studion. Inte med ett enda ord kommenterades Ärdåganz själva påstående om sakförhållandet i Sverige. Ridå!
Vad tusan handlade det om i sådana fall, om inte anledningen till att Erdogan funderar på att säga nej?

Alltså, det KAN förstås vara så att storturken mest stod där och mumlade lite inför pressuppbådet för att sända ut någon form av signaler, kanske inte ens först och främst till Sverige, men det kan ju också vara så att han menar allvar. Att han har för avsikt att dra nytta av den här situationen. Det blir lite delikat, det blir det ju — en Nato-medlem som kan göra Ryssland en tjänst och samtidigt trycka till ett land som man har något otalt med (mao. Sverige).
Citera
2022-05-13, 23:27
Medlem
Erdogan har nog inte fel. Det har släppts in ofantligt med halvskumma individer i Sverige under många år.
Citera
2022-05-13, 23:27
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Därom kan vi vara överens.
En jäkla massa okända faktorer i detta scenario. Mer eller mindre omöjligt att se en bra strategi

Det är lite som att knulla ett luder på sunset strip - man måste hålla tummarna...
Citera
2022-05-13, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Vad fan — du menar alltså att Nato ska börja utöva påtryckningar och tom. införa sanktioner mot ett medlemsland för att ett annat land ska kunna bli medlem? Så... bisarrt.

Finland räknar jag alltså inte med, eftersom det verkar som finnarna gjort sin läxa.
De enskilda NATO-länderna separat, svar ja. Passar inte galoscherna så kommer man läsa upp luslagen för turken, för nu ska ju i första hand Pruttler kväsas. Har man grus i stöveln så tömmer man ut det.
Citera
2022-05-13, 23:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Kanske att faktiskt börja agera självständigt och inte som Bryssels nickedocka, skulle vara en bra början.

Är det på detta vis som vi ska försvara oss mot 16 mil långa konvojer med våldtäcktsorcher och ett spöregn av termobariska vapen? Vi har inte ens en bråkdel av det Ukraina har i försvar.
Citera
Medlem
passports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazarevich
Nordenvän? Jag vet inte det. Att dra in hela Norden i ett kraftfält där ryska kärnvapen hotar oss är inte speciellt vänligt.

Han menar det säkert, men inte har han förankrat frågan i Ankara, det är ju uppenbart. Stoltenbergs uppdragsgivare sitter i Pentagon och det är order därifrån som han lyssnar på. Av nån anledning så missade Pentagon att Erdoğan är med i leken.

Fast det finns inga kärnvapen i varken sig Norge eller Danmark! Eftersom det finns en speciell klausul för dom Nordiska länderna gällande kärnvapen.
Citera
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Haha! Ok.

Läs hans självbiografi.

Sen får du återkomma och säga ifall du fortfarande litar på hans ord.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazarevich

En sådan anledning kan bara vara Victoria Nuland eller Biden himself.
Senast redigerad av LadySweden 2022-05-13 kl. 23:33.
Citera
2022-05-13, 23:30
Medlem
Citat:
Geopolitik och proxykrig är alltid smutsigt! Min uppfattning är att Ukraina sa nej till EU och NATO medlemskap för att göra USSR glada. Men att det inte räckte? Men Jag vet inte allt såklart!
När sa de nej? De bytte ut den proryska ledningen i en statskupp, där ingen hymlade om att det var ett närmande mot väst. Ryssvänliga politiker har fängslats och andra flytt. Samtidigt pågår ett krig runt ryska intressen i landet.

Det du påstår att Ukraina ska ha gjort är det enda Ryssland bett om, en buffertzon och rätt att ha sina allierade i fred. Kommer sannolikt sluta precis så också, bara att massa ukrainare behövde dö för politikers prestige.

Andra länder det varit kaos i nyligen är Belarus och Georgien, vad har de gemensamt? Sista icke NATO länderna i regionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in