2022-05-13, 23:55
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Precis som att Europas sanktioner inte fungerar eller snarare är en halmesyr. Ett skämt mao. Snart är alla villiga att betala Ryssland i rubel för gas och olja. Det blir dessutom väldigt dyrt nu med den starka rubeln.

Gilla läget, europa fungerar väldigt dåligt utan rysk naturgas och olja. Sen kan du försöka intala dig själv att det är värre för Ryssland. Vilket jag inte tror att det är. Europa lider av självskadebeteende.
I längden kommer ingen vilja ha rysk olja och gas så det fasas ut med tiden.

Ryssland däremot kan inte bygga något mer avancerat än en plog utan västerländsk teknologi.

Sen kanske du har rätt i att stora delar av Ryssland är så efterblivet att de inte kan drabbas mer.
Om man redan lever som på bronsåldern så har sanktioner ingen effekt och det är väl säkert två tredjedelar som "klarar" sig lindrigt på så vis?
Citera
2022-05-13, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Vi skulle kunna lägga pengar på mycket bättre saker än att skjuta sönder ryssen.
Dock var det ryssen som valde att kliva över tröskeln till Ukraina, att med våld försöka förinta eller kolonisera landet. Givetvis är vi solidariska och hjälper till, för det kanske är vår tur nästa gång?
Vi är ju inte heller med i Nato. Men framförallt är vi chockade över att Ryssland valde att ta det här steget vilket vi alla i olika grader är förlorar i. Det finns inga vinnare här men att ställa sig bakom Ukraina är viktigt för att mota den nye Hitler i grind.

Det är lätt att vara solidarisk med andras pengar. Typisk vänstermupp.
Citera
2022-05-13, 23:56
Medlem
Citat:
Japp. Låt oss säga det. Att sanktionerna är toppen. Allt går enligt plan.

Svårt att diskutera intellektuellt med en "nordkorean".

Är det intellektuellt svårt att förstå att Europa är beroende av ryska naturtillgångar?
Citera
2022-05-13, 23:57
Medlem
TheAnswerIs42s avatar
Citat:
På vilket sätt är det trams när USA förlänger kriget genom att förse Ukraina med mängder av vapen. Trots att utgången ändå kommer att bli densamma?
Det är TRAMS när DU ständigt påpekar det eftersom att du är en av de som inte vet ett skit.OT så det står härliga till
Citera
2022-05-13, 23:59
Medlem
Citat:
Indien köper gladeligen olja och Indiska företag tar över ägarandelar efter västerländska företag i Ryssland. Inga sanktioner där inte. Dom utnyttjar självklart läget.

Har du sett till vilket pris Indien köper olja 30% under världsmarknadspriset, och detta var innan priset började gå upp, ryssarna gör finfina affärer.
Citera
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Är det intellektuellt svårt att förstå att Europa är beroende av ryska naturtillgångar?
Just nu är delar av Europa beroende av ryska naturtillgångar.
De var naiva att tro att Ryssland var ett land som alla andra.
Där finns ingen quick-fix men det går givetvis att lösa på sikt.
Citera
Medlem
Citat:
Jaha, så de köper olja på rea? Köpte de inte olja innan?
Är det positivt att utestänga en så stor marknad som det resursstarka väst de facto är?
Varför gjorde inte Ryssland det tidigare?

Ja, det finns ju utländska köpare. Nu används dessutom den ena delen av den landbaserade delen av north stream 2 för den ryska inhemska marknaden. Den andra kan möjligtvis vara tillgänglig för andra först 2027. Så kan vara försent att ångra sig nu vad gäller NS2.
Citera
2022-05-14, 00:00
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Det är lätt att vara solidarisk med andras pengar. Typisk vänstermupp.
Jag är strikt höger men jag lägger gärna pengar på skola, vård/omsorg och att döda ryssar.
Frågor på det?
Citera
2022-05-14, 00:01
Medlem
TheAnswerIs42s avatar
Citat:
Jag vet inte om jag pratar med någon som inte förstår bättre

https://edition.cnn.com/2022/04/19/politics/us-ukraine-military-assistance/index.html
Nej, hade jag varit dig hade jag faktisk hållt käften ända tills att jag kom hem och hade låst dörren till mit skithus, så förståligt min vän. Nu, klipp dig och skaffa dig ett jobb innan du ger dig ut på San Frans gator och börjar skrika åt alla främlingar hur dumma de är bara för att de inte tappades bakom en vagn in Serbien som dig när de var små. För fan.....väx upp ditt stackars världsliga leverne som tar upp plats på moder jord
Citera
2022-05-14, 00:01
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Minns jag såg den men tyckte det var svårt att avgöra om man såg nått.

Såg den nog själv också och var lika konfunderad.., tänkte nu bara ta en ny titt..

Sedan får man ju nog komma ihåg, att propaganda om andra ledares hälsa är vanligt :

-Bin Laden : Njursjuk
-Hitler : Vilka diagnoser har han inte haft ?
-Var det inte något om Saddam Hussein även ?

Egentligen började det historisk med Caligula, man har ju tillskrivit honom mycket.., men de facto är att det var första gången det "pretorianska gardet" (dvs secret service) dräpte sin egna kejsare.., och då kan det vara lägligt att producera lite "fake news" för att få ett alibi..
Citera
2022-05-14, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
Det där du kallar andra människor för är långt under min värdighet. Inser inte du att många människor i Ryssland inte ens har någon ekonomi dom lever på självhushåll så du har alldeles rätt, dom är inte speciellt känsliga för sanktioner. En sak annars är att gå bakåt i historien, och titta lite på hur olika nationer har löst sina problem, USA gav lika mycket eller mer än ryssarna själva producerade i lend, lease avtalet. Utöver detta förde man själva ett krig mot Japan och en i stort sett lika stor insats som ryssarna mot nazityskland. Vilket land tror du kan växla upp, det finns ett sätt att bränna upp pengar på att satsa, snälla berätta nu så jag slipper sväva i ovisshet.

Jag nöjer mig med att säga det här kriget är helt onödigt. Det här handlar om att tjäna så mycket pengar som möjligt på vapen och naturtillgångar. Biden bryr sig naturligtvis inte om Ukrainas befolkning. Nu stjäl de dessutom Ukrianas vete. Dom har ingen skam i kroppen.
Citera
2022-05-14, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
En majoritet av världens länder har fördömt Rysslands invasion, så nej både länder som Taiwan och Nepal följer detta noga.

Att Putin angripit ett europeiskt land gör givetvis Europa mest drabbat men som sagt, majoriteten av världens länder har fördömt Rysslands aggression.

Tror minst lika många har fördömt NATO/Europa/USA:s beteende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in