2022-05-13, 23:19
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av passport
Nu ska ni alla komma ihåg att Jens Stoltenberg är ordförande för NATO, och att han har mer eller mindre lovat oss en snabb övergång till fullvärdigt medlemskap i NATO-Alliansen.

Jag tror faktist inte han hade gjort detta utan att ha förankrat detta bland medlemsländerna rejält innan han kommer ut med sådana här påståenden.

Jens Stoltenberg är den som var högst ansvarig under terrordådet i Utöya.

Han var också en KGB-agent under namnet Steklov på 80-talet.

Hur kan man öht lita på en sådan blåögd dåre som verkar sakna allt vad substans heter mellan öronen.
Citera
2022-05-13, 23:20
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Frågan är vad mongolerna gör i Nato öht. De ockuperar eu territorium. En apa i kostym är fortfarande en apa.
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Vid närmare eftertanke tror jag att NATO och EU gemensamt kan stämma den jävla islamisten till rätt tonart, så det borde inte vara ett problem. Han lär ju vara nettomottagare av bidrag till exempel och en vägran är att ta ställning för Pruttler. NATO-turken vill nog inte ha tillgångar frysta och sanktioner införda.

Jag undrar lite lätt hur svenskar som semestrar i Turkiet är funtade. Jag känner till ett par som brukar göra det och damn, vilka jävla white-trash de är.
Vad fan — du menar alltså att Nato ska börja utöva påtryckningar och tom. införa sanktioner mot ett medlemsland för att ett annat land ska kunna bli medlem? Så... bisarrt.

Finland räknar jag alltså inte med, eftersom det verkar som finnarna gjort sin läxa.
Citera
Medlem
passports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazarevich
Erdoğan har uppenbart i så fall missuppfattat den förankringen. Tro inte för mycket om Stoltenberg. Han lyssnar på Pentagon och sedan kör han.

Nja, Jens har suttit i nordiska rådet och är definitivt en Norden-vän på ett privat plan.
Jag tror faktiskt inte han hade uttalat sig så starkt om att vi kan gå med snabbt om han inte hade menat det.
Citera
Medlem
Joneskuusis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pruttler
Hur hade du tänkt att Sverige annars skulle överleva en denazifiering från ryssland? Nato är bland det starkaste vi kan ha vid vår sida.

Fel, det är det starkaste
Citera
2022-05-13, 23:21
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pruttler
Hur hade du tänkt att Sverige annars skulle överleva en denazifiering från ryssland? Nato är bland det starkaste vi kan ha vid vår sida.

Kanske att faktiskt börja agera självständigt och inte som Bryssels nickedocka, skulle vara en bra början.
Citera
2022-05-13, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Jan Hallberg från utrikespolitiska institutet säger att NATO kan förhandla med Erdogan och ge honom något för att han ska släppa in Sverige in i NATO.

Vi får väl se. USA kommer troligen inte att släppa sitt stöd till kurderna och senast idag var Turkiet ute och fördömde USA för stödet. Skall Sverige plötsligt då släppa detta stöd? Knappast. Men priset är att Sverige hålls utanför NATO, vilket vi får hoppas på så vi slipper en drös av ryska kärnvapen över oss i det kommande kriget mellan Väst och Ryssland.

Sverige kan inte ge Turkiet något. Det är den bistra sanningen. Kan USA det? Jag tror inte det, givet att USA stöder kurderna och Erdoğans värsta fiende (vid sidan av kurderna), Gulen och hans anhängare.
Citera
2022-05-13, 23:22
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av passport
Ja. Men han har inte sagt nej. Han har sagt att han är tveksam.
"Inte positiv" betyder inte tveksam. För medlemskap krävs att Erdogan är positiv. "Inte negativ" räcker inte.
Citera
2022-05-13, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Ehh? Lycka till... Varför tror du att Turkiet är medlem medan Clinton avböjde Putins förslag om samarbete mellan Ryssland och NATO mot islamism?

NATO är en död häst att hoppa upp på. Organisationen kommer splittras då antingen 1) europeiska länder fattar att USA aldrig kommer erbjuda annat än materiell hjälp eller 2) då västländer försöker påtvinga östeuropa regnbågsvärderingar och utomeuropeisk invandring.
Måla fan på väggen får man nog göra med viss måtta och realism.
Citera
2022-05-13, 23:25
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Vi kan ju hoppas att det funkar, alternativet är ju att rövknullas av en bindgalen dvärg för all framtid..

Därom kan vi vara överens.
En jäkla massa okända faktorer i detta scenario. Mer eller mindre omöjligt att se en bra strategi
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Självklart är Finland är prio ett för NATO. Det är bara att titta på en karta samt läsa lite om relativ militär styrka så förstår man instinktivt varför.

Sverige är så klart också bra att ha för NATO men mer av en bonus man får på köpet. Så tror jag man resonerar i USA. Det är väldigt tydligt att Sverige skulle stödja finland i en konflikt även utan NATO så lite extra "bang for the buck" får man.

Det är således inte så att USA vill ha med Sverige "till varje pris", det är Finland man vill åt. Det är snarare så att såssarna vill begrava NATO-frågan innan valet.
Tveksamt om de hellre pratar mordförsök på poliser eller hur många islamister och pkk de har i partiet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Vid närmare eftertanke tror jag att NATO och EU gemensamt kan stämma den jävla islamisten till rätt tonart, så det borde inte vara ett problem. Han lär ju vara nettomottagare av bidrag till exempel och en vägran är att ta ställning för Pruttler. NATO-turken vill nog inte ha tillgångar frysta och sanktioner införda.

Jag undrar lite lätt hur svenskar som semestrar i Turkiet är funtade. Jag känner till ett par som brukar göra det och damn, vilka jävla white-trash de är.
NATO hotar redan Turkiet med sakntioner pga ryska vapen de köpte. Det stoppade honom inte då varför skulle det göra det nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in