2022-05-13, 23:12
Medlem
UngCynikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MetroGoldwynMayer
De räcker väl att ett NATO land säger nej, säger Turkiet nej då skickar vi ut alla Turkar från Sverige
De kan få kurderna också.
Citera
2022-05-13, 23:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det stora problemet är att man tillåtit ett skitland som Turkiet att vara medlem, även efter deras annektering av Cypern.
Bevisar ju vad NATO egentligen är och vad agendan vill.
USA äger NATO. Övriga länder är endast marjonetter i ett spel.
Fråga ex.vis Frankrike som protesterade mot USA:s initiativ att sjösätta en ny pakt med Australien och Storbritannien..

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://svenska.yle.fi/a/7-10006193&ved=2ahUKEwjEjYiRsd33AhUOAxAIHXU5A-UQFnoECBsQAQ&usg=AOvVaw3EJdMBkUJgFwuE1m60_abQ

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.svd.se/a/8Q9VEw/fransk-ubatsilska-orsakar-diplomatisk-kris&ved=2ahUKEwjBt525sN33AhVtlosKHRMHCRkQFnoECB8Q AQ&usg=AOvVaw1JbnGHCWjDv8hxehw5vSBS
Citera
2022-05-13, 23:14
Medlem
passports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rexlz
Är det inte rätt uppenbart att ryssarna suger i krig?
Deras armé består ju av 18åringar eller hemlösa kriminella pundare.

Jo, och att stridsvagnar är förlegade. (även om Rysslands är lätta) Små förband kan lätt slå ut mekaniska förband med moderna stridsmedel.

Jag hade inte velat sitta i en tank idag.
Citera
2022-05-13, 23:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
!. Ett NATO-medlemskap är dyrt och dåligt för Sverige och svensk försvarsindustri. Likt EU medlemskapet kommer vi få betala mer än vi får tillbaka ...

De 2% av BNP vi skulle spenderar på vår militär som medlemmar i nato är pengar vi då isåfall spenderar på vår egen militär. Det är pengar som vi ändå bör lägga på försvar med eller utan NATO.

Den dagen vi står utan nato och pruttler bestämmer sig för att avterrorisera sverige eller vad fan han drar till med nästa invasion, vad blir totalkostnaden då? Kan vi sätta ett pris på alla våldtagna och mördade barn och husdjur?

Citat:
... samt att vår industri kommer förlora order till framförallt amerikansk industri p.g.a. NAO standards.
Vi producerar redan efter nato-standard. Vår egen ammunition (hemtillverkad) är enligt nato-standard. Vår radiokommunikation är enligt nato-standard.

Citat:
2. ryssland utgör INTE ett reellt hot mod sverige sedan sovjets fall.
Eh, jo. De erkänner det ju till och med själv. De gormar stup i kvarten om hur de ska vidta militärtekniska åtgärder och både det ena och det andra. Deras spionverksamhet i Sverige är enorm. Ryssland har visat sig vara ett fientligt farligt land som bara fortsätter och fortsätter med sina invasioner.

Citat:
Än mindre nu när de förlorat så mycket av sin offensiva kapacitet de senaste månaderna. Vidare kommer ryssland aldrig mer att bli ett hot som alla som studerar demografi vet. ryslands befolkningspyramid är därtill alltför skev.

Det går inte att rationalisera bort det ryska hotet på det här sättet. Det du skriver makes no sense.

Citat:
Jag trodde aldrig jag skulle se mig på samma sida som den vidrige erdogan men här är vi nu. Han har dessutom rätt. såssarna och vänstern men även MP hyser kurdiska terroristsympasitörer i sina led. Säkert de andra partierna också men inget jag vet säkert.

Jag är inte insatt, men jag ser inga fördelar för sverige med att inte gå med i nato pga det här.

Citat:
Den huvudsakliga anledningen att detta händer är at såssarna vill döda NATO-frågan innan valet. De vill att valet handlar om välfärden och inte om säkerhetspolitik som de riskerar en valförlust på.

Nä, det handlar om att gå med i nato asap. Finnland är på väg också, så bästa tillfället är nu.

Citat:
Vi får hoppas på turen. erdogan blockerar Sverige men släpper igenom Finland. Då behöver vi aldrig mer diskutera NATO-medlemskap.

Att vara ett isolerat land militärt när pruttler är i farten är dåligt.

Citat:
Men det kommer inte att hända. USA kommer vrida om armen på turken samt ungraren och kroaten också om de piper. Såär det med det bara.
Det hoppas vi på. Kommer vi med i nato så kommer pruttler inte att våga sig på ett krig med Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Frågan är förstås vem som sagt till Maggan att Sverige omedelbart bör gå med i NATO.

Senast i höstas sa Hultqvist att en ansökan om natomedlemskap skulle göra Sverige till en måltavla för Ryssland. Vi ser ju alla S helomvändning.
Ordern kom från högsta ort. Schwab eller Soros.
Citera
Medlem
passports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Och ändå sätter sig Erdogan på tvären.

Ja. Men han har inte sagt nej. Han har sagt att han är tveksam.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av passport
Nu ska ni alla komma ihåg att Jens Stoltenberg är ordförande för NATO, och att han har mer eller mindre lovat oss en snabb övergång till fullvärdigt medlemskap i NATO-Alliansen.

Jag tror faktist inte han hade gjort detta utan att ha förankrat detta bland medlemsländerna rejält innan han kommer ut med sådana här påståenden.

Erdoğan har uppenbart i så fall missuppfattat den förankringen. Tro inte för mycket om Stoltenberg. Han lyssnar på Pentagon och sedan kör han.
Citera
2022-05-13, 23:17
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intolerante-Igor
Står Erdogan på sig så blir han en svensk nationalhjälte över en natt. Turkiet har sedan länge varit på min svarta lista över länder att aldrig besöka, men förhindrar de ett svenskt NATO-medlemskap blir det utan tvekan mitt favoritresmål.

Nästa steg är utsteg ur EU och att be FN dra åt helvete.

De hysteriska kärringarna och deras hunsade låtsasmän med pojkfitta har inget att säga till om.

Visst ska Erdogan klassas som hederssvensk om han nu blockerar Sverige från landets överlägset mest idiotiska beslut.

Men låt oss inte ta i nu. Favoritresmål är väl ändå att ta i.
Citera
2022-05-13, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av passport
Men seriöst! Bara stick! Avtal att ta över hela Krim och att invadera donbass och försöka inta Kyiv och att mörda deras president?
Avtal om att ha sin flotta på Krim, som jag skrev. Som den nya ledningen kritiserat innan och efter statskuppen 2014.

Min teori om varför det eskalerade när det gjorde var att NATO mobiliserade i Ukraina och triggade Ryssland att officiellt gå in och gå från proxykrig till fullt krig. Men det kan jag så klart aldrig bevisa men har man följt geopolitik och Putins syn på väst/NATO längre än senaste månaderna så är det inte långsökt. Det är så det fungerar på den nivån, alla konflikter är bara öst mot väst i proxykrig. ALLA.

Eftersom du verkar vara en som reagerar starkt måste jag säga att jag inte tycker Ryssland gör rätt, men jag förstår hur det leder dit. Geopolitik är smutsigt och om du bryr dig borde du granska dina egna ledare och ställa högre krav. De vill ha konflikt, vi behöver en fiende, och du går på det.
Citera
2022-05-13, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pruttler
Eh, jo. De erkänner det ju till och med själv. De gormar stup i kvarten om hur de ska vidta militärtekniska åtgärder och både det ena och det andra.
När har de sagt att de tänker invadera Sverige eller Finland?
Citera
2022-05-13, 23:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Visst ska Erdogan klassas som hederssvensk om han nu blockerar Sverige från landets överlägset mest idiotiska beslut.

Men låt oss inte ta i nu. Favoritresmål är väl ändå att ta i.

Hur hade du tänkt att Sverige annars skulle överleva en denazifiering från ryssland? Nato är bland det starkaste vi kan ha vid vår sida.
Citera
2022-05-13, 23:19
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Varför vill USA till varje pris ha med Sverige? Är inte Finland deras prio.

Självklart är Finland är prio ett för NATO. Det är bara att titta på en karta samt läsa lite om relativ militär styrka så förstår man instinktivt varför.

Sverige är så klart också bra att ha för NATO men mer av en bonus man får på köpet. Så tror jag man resonerar i USA. Det är väldigt tydligt att Sverige skulle stödja finland i en konflikt även utan NATO så lite extra "bang for the buck" får man.

Det är således inte så att USA vill ha med Sverige "till varje pris", det är Finland man vill åt. Det är snarare så att såssarna vill begrava NATO-frågan innan valet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in