Citat:
Ursprungligen postat av
Nonvero
Försöker snarare förstå om Turkiet är seriöst. Om ett land säger. - Det här landet är dåligt (oberoende av vad de dänger till med) och de borde inte få vara med i vår klubb. Kan samma land gå ut några dagar senare och säga - Hej svejs vi har ångrat oss välkommen till klubben. Bara sådär. Alltså efter ett möte med Linde. Överförenklar men är väl ungefär vad jag menar och faktiskt inte begriper.
Jag har inte googlat, men tror inte att denna situation har sin motsvarighet i NATOs historia.
Turkiet är förstås seriöst. NATO är ingen lekstuga. Så nej, Erdoğan kan inte backa ur detta hur som helst. Sverige skulle vara tvungen att förändra sin syn på kurderna och på Turkiet, för att Erdoğan skall ha motiv för att ändra inställning. Nu har han redan sagt varför Sverige utgör ett hot mot Turkiet. Kvarstår detta hot, då kan jag inte se att Sverige kan släppas in.
Jag tror på långbänk om Sverige ändå trots allt lämnar in en ansökan, en ansökan som troligen kommer att ses som en provokation i Ankara givet att Erdoğan redan sagt nej.