2022-05-13, 23:08
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Jag tror likväl att vi bör hoppas på att inte UK tvingas "visa sina kort".

Jag hoppas dock innerligt att jag har fel.

Vi kan ju hoppas att det funkar, alternativet är ju att rövknullas av en bindgalen dvärg för all framtid..
Citera
2022-05-13, 23:08
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Det var en jättegroda. En riktig indianare. Man tänkte väl geografiskt/strategiskt, men missade vilka satans grottmongon turkar är med sin sagobok.

Ja den där svenska naiviteten som smittat av sig?
Citera
2022-05-13, 23:09
Medlem
Oj oj oj! VI SÅG DET INTE KOMMA! Den svenska feministiska regeringen med världens snyggaste bästa smartaste tjejgäng i spetsen trodde så klart att NATO skulle välkomna Swedistans Värdegrund- och HBTQ-certifierade Hästsvansarme med öppna armar.

Men det blev Noll- NADA! Erdogan sätter stopp. Det enda den Feministiska regeringen lyckats med är att reta upp den ryska björnen.

Jag skrattar ihjäl mig. För lite och för sent precis som vanligt! Nu blir det till att snabbt skarpslipa HBTQ-kunskaperna hos militären för nu får de klara sig själva. Räkna inte med hjälp utifrån. Möjligen kanske Norge skickar lite Javelinmissiler. Och ett varmt lycka till. Men orkar de kvinnliga hästsvanssoldaterna ens bära dessa?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
https://translate.google.com/?sl=sv&tl=en&text=kalkon&op=translate
Ja, visst ja. Hade glömt det. De skulle inte heta det de var längre, trodde de. I engelskspråkiga länder lär de förbli kalkoner. Solen går upp vare sig tuppen gal eller inte.

En "svensk" turk på språkresa i England presenterade sig för några engelska tjejer. My name is xxxxxxx and I am a turkey. Sann historia.

Frågeställning: Är rysstrollen här i tråden turkar, eller är turktrollen ryssar?
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Ryssland ser NATO som en ren provokation idag.
Ingår vi medlemsskap bidrar vi givetvis till provokationen.
Står vi fast vid vår neutralitet finns ingen risk i världen att Ryssland skulle få för sej att göra sej till ett hot mot oss.
Allt är bara ett enda stort fulspel på hög politisk nivå där helt andra intressen styr agendan.
Men tyvärr är våra politiker alldeles för veka för att stå emot sunt logiskt tänkande. Det har tagit alldeles för stora proportioner detta.
Kan bara hålla med. Jag tror att det kort sagt varit på tok för enkelt att lura med det politiska etablissemanget på något som i själva verket handlar om något helt annat. Det har, förenklat, blivit en fråga om någon sorts barnslig grupptillhörighet.
Citera
Medlem
passports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erskungligahoghet
Går inte att jämföra Ukraina och Sverige. Ryssland har avtal om att ha sin flotta på Krim. När sen väst börjar slita i Ukraina blir det givetvis problem.

Vi har inget för Ryssland att försvara och vi är redan en del av väst. Ett svenskt medlemskap förändrar egentligen ingenting för Ryssland. Men NATO i Ukraina fuckar upp det rejält för dem i svarta havet.

Men seriöst! Bara stick! Avtal att ta över hela Krim och att invadera donbass och försöka inta Kyiv och att mörda deras president?
Citera
2022-05-13, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Försöker snarare förstå om Turkiet är seriöst. Om ett land säger. - Det här landet är dåligt (oberoende av vad de dänger till med) och de borde inte få vara med i vår klubb. Kan samma land gå ut några dagar senare och säga - Hej svejs vi har ångrat oss välkommen till klubben. Bara sådär. Alltså efter ett möte med Linde. Överförenklar men är väl ungefär vad jag menar och faktiskt inte begriper.

Jag har inte googlat, men tror inte att denna situation har sin motsvarighet i NATOs historia.

Turkiet är förstås seriöst. NATO är ingen lekstuga. Så nej, Erdoğan kan inte backa ur detta hur som helst. Sverige skulle vara tvungen att förändra sin syn på kurderna och på Turkiet, för att Erdoğan skall ha motiv för att ändra inställning. Nu har han redan sagt varför Sverige utgör ett hot mot Turkiet. Kvarstår detta hot, då kan jag inte se att Sverige kan släppas in.

Jag tror på långbänk om Sverige ändå trots allt lämnar in en ansökan, en ansökan som troligen kommer att ses som en provokation i Ankara givet att Erdoğan redan sagt nej.
Citera
2022-05-13, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
"War makes for strange bedpartners" som vi säger här i London.

Jag är aktiv moderat sedan 1975 f.d. reservare och motstådare till Svensk NATO-medlemskap. Kanske inte vad man förväntar sig med min bakrund men mina skäl är helt rationella:

!. Ett NATO-medlemskap är dyrt och dåligt för Sverige och svensk försvarsindustri. Likt EU medlemskapet kommer vi få betala mer än vi får tillbaka samt att vår industri kommer förlora order till framförallt amerikansk industri p.g.a. NAO standards.

2. ryssland utgör INTE ett reellt hot mod sverige sedan sovjets fall. Än mindre nu när de förlorat så mycket av sin offensiva kapacitet de senaste månaderna. Vidare kommer ryssland aldrig mer att bli ett hot som alla som studerar demografi vet. ryslands befolkningspyramid är därtill alltför skev.

Jag trodde aldrig jag skulle se mig på samma sida som den vidrige erdogan men här är vi nu. Han har dessutom rätt. såssarna och vänstern men även MP hyser kurdiska terroristsympasitörer i sina led. Säkert de andra partierna också men inget jag vet säkert.

Den huvudsakliga anledningen att detta händer är at såssarna vill döda NATO-frågan innan valet. De vill att valet handlar om välfärden och inte om säkerhetspolitik som de riskerar en valförlust på.

Vi får hoppas på turen. erdogan blockerar Sverige men släpper igenom Finland. Då behöver vi aldrig mer diskutera NATO-medlemskap.

Men det kommer inte att hända. USA kommer vrida om armen på turken samt ungraren och kroaten också om de piper. Såär det med det bara.

Varför vill USA till varje pris ha med Sverige? Är inte Finland deras prio.
Citera
2022-05-13, 23:11
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Nu blev de medlemmar samtidigt som Grekerna 1952 och vet inte demokratistatusen på länderna då, Cypern annekterades senare än så och Turkarna och Grekerna har väl utkämpat krig efter det?

Det är ju ett skämt att Gollum pekar med handen mot Grekland med tanke på vad hans land haft för sig.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av passport
Nu ska ni alla komma ihåg att Jens Stoltenberg är ordförande för NATO, och att han har mer eller mindre lovat oss en snabb övergång till fullvärdigt medlemskap i NATO-Alliansen.

Jag tror faktist inte han hade gjort detta utan att ha förankrat detta bland medlemsländerna rejält innan han kommer ut med sådana här påståenden.
Och ändå sätter sig Erdogan på tvären.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av passport
Sverige är det största landet i Norden/Skandinavien. Med den mäktigaste armen trots lite lägre deltagar siffror. https://www.globalfirepower.com/

Vi har en lång stor kust längs Östersjön som tillsammans med Gotland som gör oss extremt intressanta ur ett geopolitisk perspektiv, men också militärstrategiskt.

Det är 80mil till Kaliningrad vilket motsvarar ungefär 15h-20h med marina förband. Här finns marina spetsnazförband stationerade sen 30 år sedan tillbaka sedan för att bedriva sabotage och spionage emot Sverige.

För mer information se google, Böcker av Jans-Ove Nilsson och Gunnar Ekberg.

Är det inte rätt uppenbart att ryssarna suger i krig?
Deras armé består ju av 18åringar eller hemlösa kriminella pundare.
Citera
2022-05-13, 23:12
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazarevich
Det handlar inte om resande. Det handlar om något mycket viktigare.

Jag tar det på allvar när Erdoğan offentligt säger att Turkiet inte skall begå ett liknande misstag som NATO gjorde då Grekland släpptes in, ett beslut som kom att hota Turkiets nationella säkerhet.

Detta är den högsta prioriteringen för de flesta större stater: nationell säkerhet. USA har gjort den nationella säkerhetsdoktrinen till överideologi, Ryssland beaktar alltid den nationella säkerheten, vilket också Turkiet gör.

Att då med Turkiets stöd släppa in stater i NATO som öppet understöder terrorister i Turkiet och omkring de turkiska gränserna får anses vara uteslutet. Därför bör man nog tolka Erdoğans uttalande, som han vet kommer att bli internationellt sprängstoff, som väldigt allvarligt menat och ett uttalande som han inte kan backa från.

Man måste därför fråga sig, vad kan Sverige göra för att inte längre utgöra ett nationellt säkerhetshot mot Turkiet, vilket Sverige idag anses vara? Svaret är: inte mycket då den svenska regimen anser sig ha rätt att stöda vilka terrorister den vill.

Jan Hallberg från utrikespolitiska institutet säger att NATO kan förhandla med Erdogan och ge honom något för att han ska släppa in Sverige in i NATO.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/jan-hallenberg-kan-kravas-nagra-sockerbitar-for-att-fa-erdogan-att-saga-ja

Jag tycker bara att det är bisarrt hur media å ena sidan inte kan tänka sig någon diplomatisk lösning till konflikten med Ryssland med motivationen att Putin är en auktoritär ledare. Å andra sidan går det bra att förhandla med en annan auktoritär ledare, nämligen Erdogan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in