2022-05-13, 21:15
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uberfuhrer
Öh.
Okej. Nato startar med 13 länder 1949
Tre år senare tar man in Grekland och Turkiet samtidigt. Långt före Tyskland fick gå med. Sen händer ingenting på 34 år. Sista 30 åren har Nato expanderat med 100%

Vem enligt dig i Nato eller utanför Nato ska tala om för Turkiet vad de ska göra eller inte i nato?

Detta är kul. Vem ska säga till Turkiet vad de ska göra eller inte göra i Nato enligt dig?

Det är tydligen bara rysstroll som anser Turkiet vara en fullvärdig NATO medlem...

Sverige har ju en sådan överlägsen värdegrund att vi egentligen borde få bestämma vilka som får vara i med NATO eller ej.
Senast redigerad av doncroce 2022-05-13 kl. 21:18.
Citera
Medlem
Uberfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av passport
Hon är rätt pinsam med sin svengelska.Vi behöver mer utbildade politiker rent generellt.

Det är helt sjukt. Putin kan lite engelska. Mer tyska. Men han skiter i det. Han talar ryska och har med sig till löpande så alla fattar vad som avse.

Ann Linde är som en tonåring påtänd på GHb när hon talar engelska. Ingen bryr sig för ingen förstår.
Citera
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erskungligahoghet
Delar av Turkiet är redan i Europa, visst menar du EU?

Mea Culpa… Visst menar jag EU.
Men oavsett hur man vrider det så betraktar jag inte Turkiet på denna sida om Bosporen som europeiskt utan närmast som ockuperat islamistiskt område, precis som stora delar av Europa var under det ottomanska rikets storhetstid.
Citera
2022-05-13, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Mea Culpa… Visst menar jag EU.
Men oavsett hur man vrider det så betraktar jag inte Turkiet på denna sida om Bosporen som europeiskt utan närmast som ockuperat islamistiskt område, precis som stora delar av Europa var under det ottomanska rikets storhetstid.
Jävlas bara. Turkiet i Europa är som du säger en teknikalitet.
Citera
2022-05-13, 21:18
Medlem
Revejs avatar
Erdogan löser våra problem.
Vad vi behöver är en hemlig pakt utanför Nato där ingen tvekan råder om hur vi gemensamt ska slå tillbaka mot ett angrepp.

EU+Nordamerika +Oceanien är en bra grund, sen ska vi få med Sydkorea, Japan, Indien och några till bara.
Citera
2022-05-13, 21:19
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Det är bara att googla.
USA har kärnvapen placerade i 5 Natoländer i det som kallas nuclear sharing. Belgien, Italien, Nederländerna, Turkiet och Tyskland.
I fredstid är de under USA:s kontroll, vid krig kan USA:s president lämna över ansvaret till landet där de är placerade.
Bara Spanien och Litauen har nationella lagar not att kärnvapen inte får placeras hos dem, varken i freds eller krigstid.

Mannen som jag diskuterade med bifogade några länkar så till viss del är diskussionen redan löst. Jag vet dock vad jag läste.

Citat:
Ursprungligen postat av MrGrant
Det får vi hoppas, det underliga är att Erdogan släpper den här bomben nu när han enligt uppgift inte har nämnt någon nackdel att Sverige och Finland blir medlemmar i Nato tidigare

Som vilken bilmånglare som helst. Jag utgår från att NATO inte glömmer det här. Behöver ju inte vara positivt för Turkiet långsiktigt. Backa på [sannolikt] ingångna avtal för att tillskansa sig egna fördelar är ett zigenarbeteende. Danskar, polacker och kanske somalier må göra så men det är ingen normal som ser med blida ögon på sådant.

Citat:
Ursprungligen postat av Harpy
Vi såg det inte komma. Våra stjärnor får nog jobba över denna helg för att lista ut vad Erdogans ord betyder i praktiken. Förr eller senare så brakar grandiosa självbilder samman, verkligheten kommer alltid ikapp. Spännande tider!

Undrar just hur stämningen och tongångarna går på Sveavägen 68?

Citat:
Ursprungligen postat av Rodimusprime
Kan inte ni som hävdar att detta innebär att rysk annektering av antingen Gotland eller t.o.m. hela Sverige förklara hur den annekteringen skulle gå till? Bortsett från allt snack om att militären går i Pride tåget och därför hellre suger kuk än skjuter ryssar.

Snygg halmgubbe. Är nog rätt få som är NATO-skeptiska som tror att Ivan ska besätta Gotland. Kommer sannolikt med cyberattacker på banker eller möjligtvis någon/några missiler på skyddsobjekt.

Du kan ta dina homoerotiska fantasier och somna om igen. Dröm dig bort med en negardildo i brummen.

Citat:
Ursprungligen postat av runx
Erdogans plötsliga kompensationskrav är inget annat än ren och skär utpressning. Inte konstigt att Turkiets ekonomi är körd i botten med en så löjeväckande inkompetent ledare.

Som jag uppfattade det så är skatten in till statskassan ensiffrig procent, 4 vill jag minnas. Inkompetent central organisation och ett land precis som Grekland med i huvudsak svartjobb.
Citera
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uberfuhrer
Öh.
Okej. Nato startar med 13 länder 1949
Tre år senare tar man in Grekland och Turkiet samtidigt. Långt före Tyskland fick gå med. Sen händer ingenting på 34 år. Sista 30 åren har Nato expanderat med 100%

Vem enligt dig i Nato eller utanför Nato ska tala om för Turkiet vad de ska göra eller inte i nato?

Detta är kul. Vem ska säga till Turkiet vad de ska göra eller inte göra i Nato enligt dig?

Du verkar ha svårt att begripa.
Att jämföra Atatürks Turkiet med Kalkon-islamistens Turkiet, är like intelligent som att jämföra Hitlers Tyskalnd med Nuvarande Tyskland.
Dåvarande Atatürks Turkiet var välkomna in i NATO, inte Kalkon-islamistens Turkiet.
På samma sätt som ett Tyskland under ett styre liknande Hitlers inte skulle vara välkommen in i NATO, emedan dagens Tyskland är välkommen.
Citera
Medlem
Uberfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Är inte Magdalena lite väl gammal?
😂
Skicka ner Ann Linde. Så turkarna bränner henne på bål och vi slipper fanskapet.

Erdogan ändrar sig inte. 100% garanti. Sverige kan härmed helt glömma detta eventuella medlemskap för 75 år framåt.

Dags börja jobba med finnarna och ryssarna nu istället.

Ha en fin kväll.
Citera
2022-05-13, 21:20
Medlem
Rodimusprimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av passport
Nej Böcker kan ju aldrig vara en källa till kunskap såklart. Men vill du ha ett kort svar så tycker jag att du är en idiot!
Om du tycker det är ett rimligt svar att be mig läsa två böcker är det nog du som är en idiot.

"Kan man inte förklara något på ett enkelt sätt förstår man det inte tillräckligt bra själv."
Citera
2022-05-13, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Källa?
Som sagt du verkar ha svårt att styrka dina argument

Att Kroatsien och Bulgarien är tveksamma till vår ansökan är inte mitt argument. Utan jag efterfrågar källa från en postare som menar just detta. Dessutom poängterar jag i mitt inlägg att tveksamhet inte behöver betyda ett nej. Däremot att olika länder lär inta olika positioner utifrån sina specifika intressen.

Exakt vad är problemet med mitt resonemang?
Citera
2022-05-13, 21:22
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Nja, för det första är Turkiet knappast 50% NATO, även om det är en av de större medlemsländerna, och ja, en gång i tiden var övriga medlemmar säkerligen glada över att ha Turkiet som medlem, men jag kan tänka mig att man inte är lika nöjda idag när Erdogan och AKP håller i rodret.

Visst, historiskt sågs det säkerligen som så gott som allt igenom positivt att ha Turkiet som ett medlemsland och kanske ser man det även idag som bättre att ha Turkiet som allierad snarare än en potentiell fiende, men jag skulle som sagt tro att en del av de övriga medlemsländerna inte är lika förtjusta i Turkiet nu som de var på den gamla goda tiden.

USA blev ju vettskrämda när det var statskupp att deras vapen där (med kärnvapen) skulle hamna på villovägar. Så klart är nog att man inte längre litar så mycket på Turkiet. Om Erdogan sedan som här kommer och ställer krav när han vet att nästan alla andra vill ha med Sverige och Finland vad säger inte att han skulle tänkas göra detsamma om artikel 5 för något land kommer på fråga? Nej kanske han säger då vi förklarar inget krig för någon annans skull.

Det som Turkiet vinner på är ju att deras geografiska läge är ypperligt för Nato. Så man kommer ju inte kasta ut dom.
Citera
2022-05-13, 21:22
Medlem
Uberfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Du verkar ha svårt att begripa.
Att jämföra Atatürks Turkiet med Kalkon-islamistens Turkiet, är like intelligent som att jämföra Hitlers Tyskalnd med Nuvarande Tyskland.
Dåvarande Atatürks Turkiet var välkomna in i NATO, inte Kalkon-islamistens Turkiet.
På samma sätt som ett Tyskland under ett styre liknande Hitlers inte skulle vara välkommen in i NATO, emedan dagens Tyskland är välkommen.

Njae. Världen utvecklas. Det gör även Nato. Det gör
Länder i allmänhet och enskilda ledare i synnerhet.

Det du säger är att urtida islam
Var bra som alla accepterade. Så var det ju. Men nu utvecklas ju världen. Varför behöver inte islam utvecklas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in