2022-05-13, 20:47
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Jag håller med, men M+SD+KD ligger inte direkt bra till för egen majoritet och ett L på strax under 4% är perfekt för fortsatt S styre.
Eftersom MP också kommer åka ut så är chanserna goda att M-KD-SD vinner.

Dessutom kommer C och V inte kunna göra upp om en budget.

Problemet med L är att de kommer blocka nödvändiga reformer i migrations och rättsområdet. De har en massa SD-hatare på sina riksdagslistor som är emot partiets linje. De ska välja partiledare i December.

Låt er inte luras. Hellre att L helt försvinner och S får styra 4 år till. Tänk långsiktigt.
Citera
2022-05-13, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Man kan nog dela in SD i två stora kategorier. Ex sossar o ex moderater o inom SD lär de ha olika hjärtefrågor men framförallt verkar ex sossarna ha en del frågor som gör dem rörliga o en benägenhet att dra sig tillbaka till sosseriet. Ex moderaterna verkar helt klart beslutna över att hålla fast vid SD.

Kan det vara Nato, EU Euron globaliseringen korankravallerna skattepolitiken eller vad berör och vilka består denna väljargrupp av? Några tankar om detta? Troligen de o deras frågor som avgör vem som blir statsminister efter valet.

Om nu MP o L ramlar ur riksdagen lär det inför nästa val 2026 vara svårt för C o Lööf att uppbåda väljarnas intresse. Väljarkåren vill nog hellre själva välja sitt regeringsalternativ än att överlåta det till "Rödskrikan" vars funktion som grus i maskineriet förhoppningsvis får henne att dala mot nerflyttningspärren.

Som exsosse (före 2014) får jag väl svara hur min omgivning tänker - eller snarare tror:

Sosseväljarna (däribland jag) gick över till SD pga invandringspolitiken. Idag har sossarna skickligt lyckats lura i politiskt ointresserade väljare att Sverige numera är väldigt restriktiva vad gäller invandring. Inte ens om jag visar migrationsverkets statistik vill de inse hur många som kommer årligen från MÖ. De tror inte siffrorna är sanning.

Det viktigaste av allt, faktiskt det enda viktiga, är att SD om och om igen talar om hur många som invandrar varje år och också att de presenterar en plan för återvandring av de som inte bidrar.
Citera
2022-05-13, 21:01
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Eftersom MP också kommer åka ut så är chanserna goda att M-KD-SD vinner.

Dessutom kommer C och V inte kunna göra upp om en budget.

Problemet med L är att de kommer blocka nödvändiga reformer i migrations och rättsområdet. De har en massa SD-hatare på sina riksdagslistor som är emot partiets linje. De ska välja partiledare i December.

Låt er inte luras. Hellre att L helt försvinner och S får styra 4 år till. Tänk långsiktigt.

Problemet är att jag tror risken att MP kommer in är betydande. Idag var de rubriker "går mot liknande torka som 2018" kommer MSM börja lobba för dom nu?
Visst ligger dom kasst till just nu men de kan ändras fort..
C+V budget har jag sett som omöjlighet också men nu har ju V fått med pensionsreform i budgeten som C överväger att rösta på, alltså kan C komma att acceptera en budget med V inflytande, samarbetar dom i höst sen?
Ser helst en M+KD+(SD) regering med utan L.

Hmm jag tänkte så när jöken skapades. "Perfekt röra nu kommer dom kollapsa och enkel vinst för oppositionen"

Det är intressanta opionundesökningar nu, S trend verkar vänt vi får se hur de tar sig :-)
Citera
2022-05-13, 21:09
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Problemet är att jag tror risken att MP kommer in är betydande. Idag var de rubriker "går mot liknande torka som 2018" kommer MSM börja lobba för dom nu?
Visst ligger dom kasst till just nu men de kan ändras fort..
C+V budget har jag sett som omöjlighet också men nu har ju V fått med pensionsreform i budgeten som C överväger att rösta på, alltså kan C komma att acceptera en budget med V inflytande, samarbetar dom i höst sen?
Ser helst en M+KD+(SD) regering med utan L.

Hmm jag tänkte så när jöken skapades. "Perfekt röra nu kommer dom kollapsa och enkel vinst för oppositionen"

Det är intressanta opionundesökningar nu, S trend verkar vänt vi får se hur de tar sig :-)
MP ligger till och med sämre till än L i vissa mätningar. Jag skulle nog säga att dom är tokkörda oavsett. De får ingen uppmärksamhet i regeringen och energipriserna gör sig påminda. Samt två riktigt usla språkrör.

Efter valet kommer C och V behöva göra upp om en HEL budget. För att S ska få igenom sin budget måste antingen någon av C eller V lägga sig platt vilket jag har väldigt svårt att se. Dadgostar kommer definitivt kräva en jädrans massa. Hon kräver till och med att få sitta i regering. Kom ihåg att C fällde regeringens budget på grund av att V fick igenom lite köttbitar som handlade om sjukförsäkringen. Det var tillräckligt för att Lööf skulle gå bananas.

Att Annie Lööf uttalar sig som hon gör nu är enbart skådespeleri. Hon kan ju inte gå ut nu och säga "Vi kommer lägga ner våra röster" när omröstningen är en månad bort och de fortfarande ska behöva analysera båda budgetarna. Det vore dessutom rent av självmord om Centern röstade för regeringens budget tre månader innan valet före oppositionens högerbudget. Centern kommer återigen lägga ner sina röster i enlighet med praxis.
Citera
2022-05-13, 21:20
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
MP ligger till och med sämre till än L i vissa mätningar. Jag skulle nog säga att dom är tokkörda oavsett. De får ingen uppmärksamhet i regeringen och energipriserna gör sig påminda. Samt två riktigt usla språkrör.

Efter valet kommer C och V behöva göra upp om en HEL budget. För att S ska få igenom sin budget måste antingen någon av C eller V lägga sig platt vilket jag har väldigt svårt att se. Dadgostar kommer definitivt kräva en jädrans massa. Hon kräver till och med att få sitta i regering. Kom ihåg att C fällde regeringens budget på grund av att V fick igenom lite köttbitar som handlade om sjukförsäkringen. Det var tillräckligt för att Lööf skulle gå bananas.

Att Annie Lööf uttalar sig som hon gör nu är enbart skådespeleri. Hon kan ju inte gå ut nu och säga "Vi kommer lägga ner våra röster" när omröstningen är en månad bort och de fortfarande ska behöva analysera båda budgetarna. Det vore dessutom rent av självmord om Centern röstade för regeringens budget tre månader innan valet före oppositionens högerbudget. Centern kommer återigen lägga ner sina röster i enlighet med praxis.

Japp, t.ex idag med L på 3.6 och MP minskade o låg på ~2.5 nånting.

Jag är helt med på det och ser det som helt omöjligt. Nu tycker jag det är kört för C oavsett vad dom gör, opinionen visar det med.

Att gå in i en valrörelse där dom röstat på en S-V budget borde va självmord men tbh tror knappt Cs väljare bryr sig längre då de borgliga redan lämnat och de nu bryr sig mer om M och SD nu än politiken.

Logiskt bör de lägga ner rösterna ja.
Jag vågar inte tro på det även om jag håller med helt i det du skriver. V och C ska absolut inte kunna komma överens om en budget. Speciellt inte med Noshi som har mycket större krav än Sjöstedt.
Citera
2022-05-14, 01:31
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag håller med, men M+SD+KD ligger inte direkt bra till för egen majoritet och ett L på strax under 4% är perfekt för fortsatt S styre.
Hellre att S regerar 4 år till än att M gör det om M ska vara beroende av L.

Jag vet att tiden tycks knapp och vi vill alla ha förändring NU, men vi behöver tänka långsiktigt. Blir L kvar riskerar vi att de gravt försvårar släpandet i rätt riktning vi behöver dra M i.
Citera
2022-05-14, 09:02
Medlem
2,1% för ”Övriga partier” i gårdagens Sifo är den högsta noteringen för Övriga partier hos Sifo under hela mandatperioden.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/liberalerna-ökar-i-ny-mätning-1.72653765
Citera
2022-05-14, 11:25
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
2,1% för ”Övriga partier” i gårdagens Sifo är den högsta noteringen för Övriga partier hos Sifo under hela mandatperioden.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/liberalerna-ökar-i-ny-mätning-1.72653765

Det känns bra. Jag upplever även att folk numera ofta känner till Afs och inte sällan är positivt inställda.
Citera
2022-05-14, 12:50
Medlem
Stantormans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden

Det känns bra. Jag upplever även att folk numera ofta känner till Afs och inte sällan är positivt inställda.

Glöm ej bort att partiet Nyans kan finnas med i dessa siffror. Nyans är en verkligt dark horse i höstens val. Skulle de komma över 4 % sker det genom att kannibalisera på S, MP, V och C. Det kan faktiskt öka chansen till maktskifte.
Citera
2022-05-14, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Mycket glädjande, mitt i allt elände med krig och Nato. Sossarna sa ju bestämt nej till Nato, vilket fick mej att överväga att lägga min röst till dem ,eftersom SD säger kanske, numer JA. Jag skäms för det, men jag vill verkligen inte att vi går med i Nato pga massa skäl. Faktiskt var det min viktigaste fråga. Men nu har sossarna antagligen ändrat sej och jagar in oss i möjliga krig, skickar ut våra ungdomar i krig som de inte vill deltaga i. De VILL inte, de unga pojkarna. VET Nato att Sverige nästan bara har "hens". Ingen som är född med pille vill kriga. De utan pille krigar nog mer än gärna. Men hur ska det se ut för andra länder? Jaja, jag kan erbjuda härbärge för dessertörer. Så jag röstar självklart på mitt ursprungsparti. De behöver varenda röst.

Svenskorna gnäller mest i världen över att det inte är tillräckligt säkert och tryggt och dom
röstar på utopipartier på yttersta vänsterkanten.I Sthlm och Gbg så exprimenterar
medelklassmorsorna med att fostra bort pojkarnas könsidentitet.
Du menar att dom skulle göra nytta i försvaret, du tror inte att dom skulle känna sej kränkta
och starta manifestationer för att påverka politiker så att dom slipper kriga.
Citera
2022-05-14, 16:38
Medlem
Om trenden från Sifo håller i sig kommer dessvärre liberalerna bli kvar i riksdagen men eftersom alla vänsterpartierna tappar så kan det ordna sig ändå. Kan bli intressant att se hur trenden blir fram till valet. Vi får se hur kriget och natoansökningen går, hur mycket valstugor och koraner som bränns och om våra så kallade journalister lyckas leta upp mera smaskiga skandaler. Dock fortfarande långt till valet.
Citera
2022-05-14, 17:31
Medlem
En riksdag utan MP vore såklart önskvärt. Vi äldre minns ljuvliga känslan när MP åkte ut 1991.

MP ligger risigt till nu det måste man säga. Men tag inte ut nåt ännu, de kan räddas av galningar.
Paradoxalt kan S omsvängning i Nato leda till att MP blir kvar. Dessutom så kommer vänstermedia att köra hårt med klimat och Greta fram till valet.

L kommer att klara sig kvar. Perssons tillträde har redan ryckt upp dem till en nivå där de får taktikröster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in