2022-05-13, 15:53
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Du har helt rätt angående MP. Inte för att det var någon betydelse givet att partiet gjorde comeback och blivit kvar sedan dess, men det var faktiskt jag själv som nämnde Ny demokrati som "enda undantaget".

Måtte Miljöpartiet ryka den här gången, och helst L också. Ingen går väl på den där med mysgubben som ny partiledare (för L)? Jag har tyvärr sett att de tryckt upp ganska bra affischer inför valet. Det får inte ge utdelning.

Nej FP/L har en solkig historia som inte får glömmas bort nu. Otäckt om varken L eller Mp åker ut, då får vi samma parlamentariska oreda i fyra år till. Men, ännu ger inte OU så mycket anledning till oro. Än...
Citera
2022-05-13, 16:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Någon som har sett denna från infostat?

Socialdemokraterna: 27,7 procent (-3,9)

Moderaterna: 21,3 procent (-0,6)

Sverigedemokraterna: 21,0 procent (+3)

Vänsterpartiet: 8,2 procent (-0,7)

Kristdemokraterna: 6,0 procent (+0,7)

Centerpartiet: 5,9 procent (+0,2)

Miljöpartiet: 3,7 procent (+1,3)

Liberalerna: 3,5 procent (+0,9)

Annat parti: 2,7 procent (-1)

S är tillbaka på samma nivåer som innan kriget pga påskkravallerna. SD växer lika mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ja, vart fjärde år får vi förstås någon sorts avstämning av OI:s förmåga att mäta opinionsläget.

Oroväckande att MP närmar sig 4% underifrån. Det är avgörande för Sverige att MP försvinner. Även C och L ökar något, vilket heller inte är bra. Hoppas att det är mätningsbrus.
Inga påskkravaller utan NATO-frågan. Många inom S är nog smått förvirrade och MP är dit man flyr.
Citera
2022-05-13, 16:46
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Du har helt rätt angående MP. Inte för att det var någon betydelse givet att partiet gjorde comeback och blivit kvar sedan dess, men det var faktiskt jag själv som nämnde Ny demokrati som "enda undantaget".

Måtte Miljöpartiet ryka den här gången, och helst L också. Ingen går väl på den där med mysgubben som ny partiledare (för L)? Jag har tyvärr sett att de tryckt upp ganska bra affischer inför valet. Det får inte ge utdelning.
Tyvärr har jag noterat att de har ganska bra radioreklam också. L måste ha hittat en bra byrå, tyvärr.

Märkligt med de här väljarna som står och väger mellan S och SD hela tiden, förstår mig inte riktigt på dem. Skulle vara intressant att göra en djupdykning undersökningsmässigt för att identifiera vilka de är mht socioekonomisk grupp, geografi, ålder, kön etc. Borde vara intressant även för S och SD:s valstrateger att identifiera och påverka denna grupp, men det har de väl inte missat kan jag tänka mig.
Citera
2022-05-13, 17:27
Moderator
v50s avatar
SVD/Sifos senaste mätning utförd mellan 2 - 12 maj 6890 personer tillfrågades.

S 32,6% (-0,4)
V 8,2% (-0,5)
MP 2,7% (-0,2)

C 6,3% (-0,8)
L 3,6% (+1,2)

SD 18,1% (-0,1)

M 20,8 (-0,4)
KD 5,6% (+0,7)

https://www.svd.se/a/474jj9/svd-sifo-johan-pehrson-lyfter-l-nara-riksdagssparren
Citera
2022-05-13, 17:32
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
SVD/Sifos senaste mätning utförd mellan 2 - 12 maj 6890 personer tillfrågades.

S 32,6% (-0,4)
V 8,2% (-0,5)
MP 2,7% (-0,2)

C 6,3% (-0,8)
L 3,6% (+1,2)

SD 18,1% (-0,1)

M 20,8 (-0,4)
KD 5,6% (+0,7)

https://www.svd.se/a/474jj9/svd-sifo-johan-pehrson-lyfter-l-nara-riksdagssparren

Stor skillnad mot infrostat där S var ner 3,9% här bara 0,4.
Man kan väl se viss glädje i ett MP och C fortsätter neråt och L närmar sig spärren.
KD närmar sig C med.
Vill man ha regeringsskifte är nog L över 4% bra.
Citera
2022-05-13, 17:37
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Man kan väl se viss glädje i ett MP och C fortsätter neråt och L närmar sig spärren.
KD närmar sig C med.

Jobbigt för Sabuni som direkt fick ett kvitto på att hon var bottenusel som partiledare.
MP 2,7 % Bra.
Citera
2022-05-13, 17:51
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Tyvärr har jag noterat att de har ganska bra radioreklam också. L måste ha hittat en bra byrå, tyvärr.

Märkligt med de här väljarna som står och väger mellan S och SD hela tiden, förstår mig inte riktigt på dem. Skulle vara intressant att göra en djupdykning undersökningsmässigt för att identifiera vilka de är mht socioekonomisk grupp, geografi, ålder, kön etc. Borde vara intressant även för S och SD:s valstrateger att identifiera och påverka denna grupp, men det har de väl inte missat kan jag tänka mig.

Man kan nog dela in SD i två stora kategorier. Ex sossar o ex moderater o inom SD lär de ha olika hjärtefrågor men framförallt verkar ex sossarna ha en del frågor som gör dem rörliga o en benägenhet att dra sig tillbaka till sosseriet. Ex moderaterna verkar helt klart beslutna över att hålla fast vid SD.

Kan det vara Nato, EU Euron globaliseringen korankravallerna skattepolitiken eller vad berör och vilka består denna väljargrupp av? Några tankar om detta? Troligen de o deras frågor som avgör vem som blir statsminister efter valet.

Om nu MP o L ramlar ur riksdagen lär det inför nästa val 2026 vara svårt för C o Lööf att uppbåda väljarnas intresse. Väljarkåren vill nog hellre själva välja sitt regeringsalternativ än att överlåta det till "Rödskrikan" vars funktion som grus i maskineriet förhoppningsvis får henne att dala mot nerflyttningspärren.
Senast redigerad av Rektangel 2022-05-13 kl. 18:37.
Citera
2022-05-13, 18:08
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Inga påskkravaller utan NATO-frågan. Många inom S är nog smått förvirrade och MP är dit man flyr.

Det kan vara korrekt. MP och V har båda framhållit att man är emot Nato, och möjligen kan det dra några röster från S. Vi får hoppas att just den frågan blåser över ganska snart, så att viktiga inrikesfrågor kan lyftas fram, såsom energifrågan och lag och ordning.
Citera
2022-05-13, 19:20
Medlem
CyberIngmars avatar
Demoskop

Uträknade Ebba höjs, SD fortsätter sjunka även S. L går framåt, M står stilla.

6 maj
S: 31.2%
V: 7.3%
Mp: 3.0%
SD: 16.9%
C: 7.9%
L: 2.9%
KD: 6.4%
M: 22.2%
Övriga: 1.5
Rödcentern: 46.4%
Blåhögern: 45.5%

8 april
S: 31.5%
V: 8.1%
Mp: 3.5%
SD: 17.0%
KD: 5.4%
C: 8.0%
M: 22.2
L: 2.4%
Övriga: 1.2%

Ebbahatet har gett motsatt effekt.
Citera
2022-05-13, 19:58
Medlem
oresundsbroens avatar
Fyfan L får 3,5-3,7 i Sifo.

Vad är det för jävla idioter som aldrig lär sig en läxa?
Citera
2022-05-13, 20:00
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
KD närmar sig C med.
Det kommer inte fungera med L. Hur svårt ska det vara att förstå? De är typ emot allt som M-KD-SD redan kommit överens om.

Det bästa är att L försvinner för alltid.
Citera
2022-05-13, 20:28
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Det kommer inte fungera med L. Hur svårt ska det vara att förstå? De är typ emot allt som M-KD-SD redan kommit överens om.

Det bästa är att L försvinner för alltid.
Jag håller med, men M+SD+KD ligger inte direkt bra till för egen majoritet och ett L på strax under 4% är perfekt för fortsatt S styre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in