2022-05-13, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av passport
Även i tyst diplomati använder man offentliga kanaler.

Det betyder att det är ett skarpare läge. Flera länder kan och har troligtvis haft vissa invändningar vilket löst sig inom ramen för samtal. Att Turkiet offentligt ifrågasätter medlemskapet kan ses som att de åtminstone delvis försöker underminera en ansökan.
Citera
2022-05-13, 18:43
Medlem
passports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
Magdalena får åka ner till Turkiet och samtala med Erdogan om saken. Det skulle han nog uppskatta, vilket också kan få honom att ändra uppfattningen om allt faller väl.

Det kommer hon att göra också, och hon kommer sälja ut flera försvarshemligheter till dom. Det är priset.
Citera
2022-05-13, 18:45
Avslutad
Haha, det går inte så bra för Maggan ute i stora världen utanför lilla skitlandet Sverige. Då måste hon konfrontera verkligheten för omväxlings skull.
Citera
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BOLS
Sverige fegar ur nu, regeringen har ingen stake att gå emot, Magdalena våndas nu och föreslår innan måndag att Sverige kör eget race istället

Undrar om man har den självinsikten och om man ens har mandat från WEF och Bilderberg att gå göra så?

Citat:
Ursprungligen postat av erskungligahoghet
Du är inte speciellt insatt va? Minns du när Turkiet sköt ner ett ryskt plan i Syrien? Turkiet ligger på en av de geopolitiskt viktigaste platserna på planeten just nu.

Ryssland är i Ukraina pga Krim. Bosporen som Turkiet kontrollerar är deras enda väg in i Medelhavet, därav Erdogans makt. Därför kan han köra med båda sidor lite som han vill. Man tröttnade och försökte byta ut honom 2016 men det dog lika snabbt som det började.

Jag har läst här att det var CIA som försökte få bort honom men var det inte så att kuppförsöket var regisserat av honom själv och det för att stärka sin egen position samtidigt som att rensa ut (avrätta) oliktänkande?

Citat:
Ursprungligen postat av lazarevich
CIA försökte kuppa bort Erdoğan med hjälp av Gulen-anhängarna, men det misslyckades. Den första som ringde upp Erdoğan under kuppförsök var Putin, som gav honom sitt stöd.

Att Sverige och Turkiet är fiender vet vi sedan förut, så nu är det pay-back time. Turkiet ändrar sig inte vad än USA och UK säger. CIA kan ju försöka sig på ett nytt kuppförsök eller så försöker man kasta ut Turkiet ur NATO. Det är väl enda vägen som Sverige har in i NATO.

Kastar man ut Turkiet ur NATO så måste man också trycka tillbaka honom över Bosporen, helst längre bort. Jag gissar att det finns i korten...

Citat:
Ursprungligen postat av Shunruy
Erdogan passar på när han fattar att han kan kräva någon form av motprestation för att ge sitt godkännande. Det är ett förhandlingsspel. Vore väl konstigt om inget NATO-land alls skulle trilskas med godkännande.

Jag är rätt övertygad om att USA är själaglada över att få med Sverige och Finland, två stabila civiliserade demokratiska högteknologiska länder i ett strategiskt geografiskt läge. Så att USA skulle tillåta att Turkiet stoppar processen är inte troligt.

Man ska nog ha klart för sig att USA skiter fullständigt i Sverige/Finland. De ser enbart vad som är bra för """dem""".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Så är det tyvärr.

Men hur ser det ut då i Turkiet jämförelsevis ?

Själv har jag undvikit att åka till Turkiet på semester, delvis beroende på att det så ofta sker självmordsbombningar eller sprängningar där. Någon självmordbomb har vi hittills inte haft i Sverige.

Öh jo? Bryggargatan/drottninggatan
Citera
2022-05-13, 18:46
Medlem
doncroces avatar
Får se hur sossarna ska slingra sig ur det här, det handlar inte bara om PKK, men även Sveriges stöd för bland annat SDF

https://twitter.com/annlinde/status/1469369722760314880
Citera
Medlem
passports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Det betyder att det är ett skarpare läge. Flera länder kan och har troligtvis haft vissa invändningar vilket löst sig inom ramen för samtal. Att Turkiet offentligt ifrågasätter medlemskapet kan ses som att de åtminstone delvis försöker underminera en ansökan.

Ja det är korrekt. Samtidigt har Sverige ganska så mycket att erbjuda ett land som Turkiet.
Så att ett NATO-Medlemskap inte skulle hända pga Turkiet håller jag som ytterst osannolikt.
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skevtt
Detta är ett fiasko för sossarna. De kommer meddela på söndag att de vill gå med i NATO och de har inte på förväg stämt av med medlemsländerna.

Denna skandal måste skada sossarna i valet. De äventyrar svensk säkerhet för att få makten.
Fiasko är det rätta ordet, om det som grädde på moset faller med en motsträvig Erdogan!

Tror du att man på allvar missat se till att allt är färdigt innan man börjar gå ut med att man har för avsikt att ansöka? Det skulle faktiskt inte göra mig förvånad om det är så illa. Det har gått så ruskigt fort, och alla inblandade verkar så tvärsäkra på att gäller det Sverige, då ska det knappast vara några konstigheter...
Citera
2022-05-13, 18:47
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Nej, NATO har kvar 50st B-61 atombomber i Turkiet, dom har aldrig flyttats som du påstår. Inte heller efter kuppförsöket 2016.

Utan att provocera, men har du källa på det? Vill minnas att jag läste det för några år sedan. Själv saknar jag källa. Jag har ingen täckning för kuppförsöket heller, utan det var sådant som passerade i flödet.
Citera
2022-05-13, 18:47
Medlem
Det finns fler länder som kan säga nej!

Tidigare har även Kroatiens president Zoran Milanovic ställt sig kritisk till ett svensk och finskt Nato-medlemskap. Under april uppmanade han det kroatiska parlamentet att stoppa ländernas eventuella inträde i försvarsalliansen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/v5BWrl/turkiet-sverige-och-finland-bor-inte-ga-med-i-nato
Citera
2022-05-13, 18:48
Medlem
passports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Det finns fler länder som kan säga nej!

Tidigare har även Kroatiens president Zoran Milanovic ställt sig kritisk till ett svensk och finskt Nato-medlemskap. Under april uppmanade han det kroatiska parlamentet att stoppa ländernas eventuella inträde i försvarsalliansen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/v5BWrl/turkiet-sverige-och-finland-bor-inte-ga-med-i-nato

Nej.
Citera
2022-05-13, 18:48
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Kastar man ut Turkiet ur NATO så måste man också trycka tillbaka honom över Bosporen, helst längre bort. Jag gissar att det finns i korten...

Turkiet har NATOs andra största arme, efter USA, och kommer ALDRIG sparkas ur NATO. Ingen slump NATO satt 50 atombomber i Turkiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in