Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-13, 18:05
Medlem
Tråknicks avatar
Jag har alltid undrat vad som är "rätt" svar på den här frågan. Jag har fått den både på intervjuer för mer och mindre kvalificerade jobb.

Som arbetssökande vill man ju gärna säga att man är det för att visa att man är attraktiv på arbetsmarknaden.

Men jag gissar att svaret dom är ute efter är nej och att man bara söker just de jobb man tycker man passar in på precis, därför söker jag inte andra jobb.

Jag har landat i kompromissen i att säga att "ja, det är jag, men jag hade definitivt prioriterat det här jobbet".

Hur tänker rektyteraren?
Citera
2022-05-13, 18:10
Medlem
Milton.Millss avatar
Jag säger kort och gott "ja" (om jag är i en annan process) och väntar på den eventuella följdfrågan "när får du svar från dem"?

Att hålla på och dilla med hur man ska uttrycka sig orkar jag inte med pre-intervju. Väl på intervjun börjar jag anstränga mig.
Citera
2022-05-13, 18:10
Medlem
AngieDs avatar
givetvis ska du svara ja så om de intresserade måste skynda med beslut
Citera
2022-05-13, 18:32
Medlem
yz44s avatar
Frågan är inte så dum som den kan låta, som arbetslös är du skyldig att söka arbete.
Detta oavsett om du redan fått ett arbete men inte börjat än.
Citera
2022-05-13, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Jag har alltid undrat vad som är "rätt" svar på den här frågan. Jag har fått den både på intervjuer för mer och mindre kvalificerade jobb.

Som arbetssökande vill man ju gärna säga att man är det för att visa att man är attraktiv på arbetsmarknaden.

Men jag gissar att svaret dom är ute efter är nej och att man bara söker just de jobb man tycker man passar in på precis, därför söker jag inte andra jobb.

Jag har landat i kompromissen i att säga att "ja, det är jag, men jag hade definitivt prioriterat det här jobbet".

Hur tänker rektyteraren?

Tycker man alltid skall säga att man har andra jobb på G och absolut inte säga att man prioriterar det ena jobbet framför det andra utan att det står och väger och svårt att sia om på förhand.

Att säga att man inte har något annat på G är som att erkänna att man är nån restprodukt som bara det företaget som intervjuar dig just nu lyckats skrapa upp och att de inte behöver erbjuda dig nån lön mer än minimi.
Citera
2022-05-13, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
som arbetslös är du skyldig att söka arbete.

Va!?
Citera
2022-05-13, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Tycker man alltid skall säga att man har andra jobb på G och absolut inte säga att man prioriterar det ena jobbet framför det andra utan att det står och väger och svårt att sia om på förhand.

Att säga att man inte har något annat på G är som att erkänna att man är nån restprodukt som bara det företaget som intervjuar dig just nu lyckats skrapa upp och att de inte behöver erbjuda dig nån lön mer än minimi.
Om du dejtar en tjej, och hon frågar ifall du träffar andra just nu. Säger du då ja med tanke på att man inte vill verka som ett bottenskrap
Citera
2022-05-13, 19:15
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Frågan är inte så dum som den kan låta, som arbetslös är du skyldig att söka arbete.
Detta oavsett om du redan fått ett arbete men inte börjat än.

Citat:
Ursprungligen postat av Flachkopf
Va!?

Man måste inte alls söka jobb för att man är arbetslös, det är bara trams. Däremot kan man inte förvänta sig vissa typer av ersättningar om man inte söker jobb.
Citera
2022-05-13, 19:17
Medlem
IRMEs avatar
Vet inte om man ska tänka så mycket på frågan, det är en av många frågor för att lära känna varandra och för att hålla igång ett samtal. Svara ärligt tycker jag.
Citera
2022-05-13, 19:33
Medlem
Greenspams avatar
Citat:
Nej det är man väl inte.
Du kanske tänker på om man är skriven hos Arbetsförmedlingen.
Citera
2022-05-13, 19:48
Medlem
OtherBarrys avatar
Skulle säga att det beror på, kommer du direkt från skolan och jagar ditt första jobb är det naturligt att ha många krokar ute vilket arbetsgivarna måste ta hänsyn till och återkoppla snabbt om du är intressant.

Låt oss säga att du har jobbat 2-5år på ett företag och söker nytt så tror jag inte att det är positivt att erkänna att man har många krokar ute, du vill ju liksom byta jobb för att det nya jobbet "insert anledning att nya jobbet verkar så himla bra" och inte för att du hatar din nuvarande chef eller känner dig underbetald.
Citera
2022-05-13, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fatr
Om du dejtar en tjej, och hon frågar ifall du träffar andra just nu. Säger du då ja med tanke på att man inte vill verka som ett bottenskrap

Oftast ja, annars kommer hon se dig som en kuf men nu ökar du ditt "värde" och det slår om i huvudet på henne att hon måste bevisa sig för dig istället för tvärtom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in