2022-05-13, 19:55
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fatr
Om du dejtar en tjej, och hon frågar ifall du träffar andra just nu. Säger du då ja med tanke på att man inte vill verka som ett bottenskrap

Beror på om man vill pippa eller gifta sig.
Citera
2022-05-13, 20:02
Medlem
Milton.Millss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Frågan är inte så dum som den kan låta, som arbetslös är du skyldig att söka arbete.
Detta oavsett om du redan fått ett arbete men inte börjat än.
Om man är registrerad som arbetslös enligt AF, ja. Inte olagligt att vara arbetslös i Sverige.
Citera
2022-05-13, 20:22
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Hur tänker rektyteraren?

Jag söker nytt jobb just nu och har varit öppen i mina processer att jag har andra processer igång samtidigt. Har inte varit något problem och jag är i slutfasen för tre olika processer nu.

Men sen beror det väl såklart på vilken typ av arbete kan söker, ett helt okvalificerat arbete med 200 sökanden eller ett mer kvalificerat arbete med brist på kompetent folk. Jag hade svarat olika på frågan beroende på vilken typ av jobb jag sökt.
Citera
2022-05-13, 20:52
Medlem
"Absolut, har du några fler inbokade intervjuer?"
Citera
2022-05-13, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fatr
Om du dejtar en tjej, och hon frågar ifall du träffar andra just nu. Säger du då ja med tanke på att man inte vill verka som ett bottenskrap
Du tror dig göra en poäng, men faktum är att tjejer är mer attraherade av en upptagen man än en singel (när allt annat är lika). Det beror på deras behov av acceptans och grupptillhörighet. Att mannen är upptagen är en sorts kvalitetsmärkning i den kvinnliga hjärnan.
Citera
2022-05-13, 22:12
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Man måste inte alls söka jobb för att man är arbetslös, det är bara trams. Däremot kan man inte förvänta sig vissa typer av ersättningar om man inte söker jobb.
Är det väldigt många som avstår från de ersättningarna tror du?

Min utgångspunkt var en arbetslös men det blir givetvis annorlunda om man byter arbete.

Som arbetslös kan man alltså ha fått och accepterat ett arbete med start i en nära framtid (veckor).
Men man måste ändå aktivt söka arbete alla dagar man söker ersättning för.

Som arbetande sökande hade jag svarat nekande på frågan då det kan ge det intrycket att man först och främst försöker komma bort från något, bättre om de tror att man ser dem som en attraktiv arbetsgivare.
Citera
2022-05-13, 22:32
Medlem
laserhajens avatar
Citat:
Jag har alltid undrat vad som är "rätt" svar på den här frågan. Jag har fått den både på intervjuer för mer och mindre kvalificerade jobb.

Som arbetssökande vill man ju gärna säga att man är det för att visa att man är attraktiv på arbetsmarknaden.

Men jag gissar att svaret dom är ute efter är nej och att man bara söker just de jobb man tycker man passar in på precis, därför söker jag inte andra jobb.

Jag har landat i kompromissen i att säga att "ja, det är jag, men jag hade definitivt prioriterat det här jobbet".

Hur tänker rektyteraren?

Jag brukar ställa denna frågan, och sedan följdfrågan om det finns några hålltider att förhålla sig till. Anledningen är kort och gott för att veta hur snabbt vi behöver röra oss framåt i processen för att inte tappa kandidaten.

Lägger inget större värde i varken ja eller nej som svar, däremot kan det vara positivt om kandidaten namedroppar att den är i processer för mer imponerande bolag än oss.

Tror ditt svar är bra.
Citera
2022-05-13, 22:38
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Är det väldigt många som avstår från de ersättningarna tror du?

Min utgångspunkt var en arbetslös men det blir givetvis annorlunda om man byter arbete.

Som arbetslös kan man alltså ha fått och accepterat ett arbete med start i en nära framtid (veckor).
Men man måste ändå aktivt söka arbete alla dagar man söker ersättning för.

Som arbetande sökande hade jag svarat nekande på frågan då det kan ge det intrycket att man först och främst försöker komma bort från något, bättre om de tror att man ser dem som en attraktiv arbetsgivare.

Att avstå från att söka ersättningar och utföra de motprestationer som krävs för dessa och vara tvingad till att göra det är väl ändå lite olika.
Citera
2022-05-13, 22:41
Medlem
Arbetsköparen ska inte vara så jävla nosig. Om det var ett jobb jag absolut ville ha så skulle jag svara nej oavsett. Kan ju hända att bara rekryteraren är ett rövhål, men chefen och firman i övrigt är ok. Om det bara var ett jobb jag eventuellt kunde tänka mig, så skulle jag svara ja. Och nu bestämde jag mig just för det andra jobbet bara för att du ställde den frågan.

Jo, för då lääär de sig.
Citera
2022-05-13, 23:01
Medlem
Citat:
Jag har alltid undrat vad som är "rätt" svar på den här frågan. Jag har fått den både på intervjuer för mer och mindre kvalificerade jobb.

Som arbetssökande vill man ju gärna säga att man är det för att visa att man är attraktiv på arbetsmarknaden.

Men jag gissar att svaret dom är ute efter är nej och att man bara söker just de jobb man tycker man passar in på precis, därför söker jag inte andra jobb.

Jag har landat i kompromissen i att säga att "ja, det är jag, men jag hade definitivt prioriterat det här jobbet".

Hur tänker rektyteraren?
Jag är inte rekryterare men om jag var arbetssökande och inte hade fler processer på gång skulle jag ändå säga ja.
Ja jag har fått några förslag men det är tidigt i dom processerna och jag skulle helst vilja hamna hos er därför att ..........
Då (om bluffen går hem) får dom veta att du är attraktiv arbetskraft och blir (kanske, jag är ju inte rekryterare) glada över att du föredrar dom.
Citera
2022-05-13, 23:14
Avslutad
Bästa svar antagligen: Ja, jag tror det är för ditt jobb!
Citera
2022-05-13, 23:49
Medlem
Mitt standardsvar är typ ”Ja, jag är i några processer men just nu finns ingenting skarpt att ta ställning till” eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in