2022-05-13, 16:23
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Man är ju blåst om man lägger in sådana summor i den typen av krypton, om man inte har riktigt god täckning för att kunna ta förlusten.
Den som satsar mest tjänar mest. Detta har gällt i nästan 10 år och alla under 30 vet inget annat. Så visst kan det hända att folk la in allt i Luna.
Citera
2022-05-13, 16:27
Medlem
tennisputtes avatar
min granne Oskar berättade att han hade köpt bitcoin
menar du på fullaste allvar att han förlorat triljoner

sjukt
hade ingen aning om att han var rik

dra mig baklänges och kalla mig för greta
Citera
2022-05-13, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Ditt inlägg är överoptimistiskt och förnekar att det skulle kunna uppstå förluster. Man kan bara skriva så i tider som dessa, när Everything Bubble-har gällt i över 10 år. I själva verket är det ganska viktigt om din bil sjunker 10.000 kr eller om om dina aktier går ner 100.000 kr. Det är faktiskt pengar, och bara en som har för mycket pengar kan ignorera det. Men visst är vi rika i Sverige.

Jag tror du missförstod mitt inlägg lite. Det jag menar är att om värderingen på något går upp väldigt mycket, så betyder det inte motsvarande pengar uppstått. Det är en värdering baserat på senaste försäljningssummorna. Och när värderingen går ner igen betyder det inte att pengar försvunnit. Det är alltså inte 1 biljon som försvunnit är världsekonomin.

Om min bil imorgon är värd noll kronor, hur påverkar det mig egentligen? Inte alls.

Det blir inte 100 000 i förlust förren man realisera förlusten (likaså åt andra hållet), även om det psykologiskt kan kännas så.
Citera
2022-05-13, 16:36
Medlem
Citat:
Den som satsar mest tjänar mest. Detta har gällt i nästan 10 år och alla under 30 vet inget annat. Så visst kan det hända att folk la in allt i Luna.

Ja, då får man ta konsekvenserna också...
Citera
2022-05-13, 16:40
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Jag tror du missförstod mitt inlägg lite. Det jag menar är att om värderingen på något går upp väldigt mycket, så betyder det inte motsvarande pengar uppstått. Det är en värdering baserat på senaste försäljningssummorna. Och när värderingen går ner igen betyder det inte att pengar försvunnit. Det är alltså inte 1 biljon som försvunnit är världsekonomin.

Om min bil imorgon är värd noll kronor, hur påverkar det mig egentligen? Inte alls.

Det blir inte 100 000 i förlust förren man realisera förlusten (likaså åt andra hållet), även om det psykologiskt kan kännas så.
Någon gång, oklart när, så har du helt enkelt 10.000 mindre att köpa något för. Du argumenterar som om den summan är så liten så den spelar ingen roll. Så kan det ju vara med rika kryptoägare. Men inte för alla, för då kunde man inte nå upp till de oerhörda belopp som finns i tråden, måste vara miljoner människor inblandade.
Citera
2022-05-13, 16:40
Medlem
CassandraCs avatar
Någon influencer vid namn "KSI" tweetade att hans LUNA som var värda 2.8 MILJ USD för 2 månader sedan igår stod i 1000 USD, antar att det finns många sådana.

Själv investerade jag ändast i bitcoin och ETH och båda ligger fortffarande långt över från vad jag gick in på, men jag har spridit ut min vinst över fysiskt guld också (10kg) samt investerat i konst och samlar objekt också, håller mig borta från fiat då det också kommer kollapsa totalt då smyg kommunisterna som tagit över väst vill total krasha vår nuvarande ekonomi och arbetar hårt för detta.
Citera
2022-05-13, 16:50
Bannlyst
Citat:
OK, då ligger du i samma härad som andra skrivit, jag är ledsen. Berätta hur du tänkte när du köpte något som saknar värde. Kan som tröst berätta om ett inlägg jag såg på nätet, ganska ung kille som förlorade 28 mkr på Luna igår. Eller en annan som la in 100.000 kr "bottenfiska" och sedan sjönk den 99.99% till så han hade kvar en 100-lapp.
Att dom skulle gå upp, för att sen trade a vinsten till USDT för framtida köp av alt coin vid dipp.
Citera
2022-05-13, 16:51
Medlem
Citat:
Någon gång, oklart när, så har du helt enkelt 10.000 mindre att köpa något för. Du argumenterar som om den summan är så liten så den spelar ingen roll. Så kan det ju vara med rika kryptoägare. Men inte för alla, för då kunde man inte nå upp till de oerhörda belopp som finns i tråden, måste vara miljoner människor inblandade.

Jo, för mig blir det 10k mindre (om jag säljer bilen), men du skrev att det blir 10k mindre till BNP, men den som köper min bil får ju 10k över som han kan köpa nått roligt förr.

Så jag förlorar, och han vinner, men nollsummespelet ändras inte.

Men om jag aldrig tänker sälja bilen, utan köra den tills den går på skrot, då är det helt ointressant vad den är värd.
Citera
2022-05-13, 17:02
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff567
Att dom skulle gå upp, för att sen trade a vinsten till USDT för framtida köp av alt coin vid dipp.
Fanns det några bakomliggande fakta till "att dom skulle gå upp"? Annars kunde du ju lika bra spelat på lotto? Eller såg du det som en lotto-rad?
Citera
2022-05-13, 17:26
Medlem
Då kryptomarknaden är byggt på hävstång, så skulle jag vilja påstå att det inte ens är i närheten av den mängd pengar som försvunnit, utöver diverse shitcoins som gick under.

En väldigt stor del av krypto är helt enkelt perpetual contracts som handlats med upp till 125 gångers leverage, tomma pengar med andra ord. Att folk blir likviderade syns relativt tydligt när bitcoin har volatila dagar både upp och ner.

Men som vanligt så är det ju retail investors som förlorat sina pengar, medan institutioner sitter och äter deras lunch.
Citera
2022-05-13, 17:27
Medlem
Svaret är självklart.

De som har köpt innan nedgången "på toppen" men sålt efter nedgången är förlorarna.
Resterande är oklart.
Citera
2022-05-13, 17:57
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CassandraC
Någon influencer vid namn "KSI" tweetade att hans LUNA som var värda 2.8 MILJ USD för 2 månader sedan igår stod i 1000 USD, antar att det finns många sådana.

Lätt kommet lätt förgånget som man brukar säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in