Citat:
Ursprungligen postat av
WatchItNow
Men inte desto mindre så är man sur om ens bil sjunkit 10.000 kr i värde. Och det påverkar dessutom din ekonomi, för du hade antagligen köpt något annat för dessa pengar, så hela Sveriges BNP minskar med 10.000 kr.
På samma sätt hade krypto-biljonen varit en extrem boost för världen och hade ensamt stått för hela världens samlade BNP-uppgång om man hade kunnat handla för dem. I så fall är kraschen sorglig för världen.
Men i just ditt exempel fanns på ett sätt aldrig krypto-pengarna och det är ju intressant att veta. Det är ändå inte ett litet belopp 77k, det är några månader som du kunde tagit semester från jobbet.
Fast det funkar ju inte så. Även om värdet är en biljon, så kan inte alla sälja sina krypto och få ut en biljon sammanlagt, då värdet genast går ner om alla börjar sälja samtidigt. Men låt säga att värdet var låst så är det ju ändå andra som måste köpa 7för en biljon, det blir ett nollsummespel totalt sett. Inga riktiga pengar är varken tillförda eller försvinner, de flyttas bara runt.
Visst, hade jag sålt allt då hade det ju varit nice, fast om 10 år är det kanske värt 500 000 istället. Eller noll. Oavsett så pengarna realiseras inte förren jag säljer till någon annan, de trolla inte magiskt fram.
Och om min nyinköpta bil idag skulle värderas 10 000 mindre påverkar det inte min ekonomi överhuvudtaget, jag har ju kvar bilen och behöver den i vardagen. Problemet blir ju om jag vill sälja den, men sålänge jag inte tänker det så kvittar det ju. Men du menar att jag kunde köpt den 10k billigare och köpt något annat? Jo, men nu fick ju säljaren 10k mer som han kan köpa något för. Hade jag fått den billigare hade han förlorat 10k.
Så ur BNP synpunkt gör det ingen skillnad, däremot på individnivå.
Likaså om mitt hus skulle tex bli halverat i värde, då skulle man kunna påstå att jag förlorat 1 miljon. Fast det skulle inte påverka min vardag överhuvudtaget förren den dan jag hade tänkt att flytta. Men då har förmodligen samma sak hänt med det huset jag vill köpa.