2022-05-13, 15:57
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff567
Jag har köpt LUNA för fiat vid olika tillfällen under året och köpt för ca 15000kr dom är borta nu. NOLL ZERO, vanish.
OK, då ligger du i samma härad som andra skrivit, jag är ledsen. Berätta hur du tänkte när du köpte något som saknar värde. Kan som tröst berätta om ett inlägg jag såg på nätet, ganska ung kille som förlorade 28 mkr på Luna igår. Eller en annan som la in 100.000 kr "bottenfiska" och sedan sjönk den 99.99% till så han hade kvar en 100-lapp.
Citera
2022-05-13, 15:59
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Jag tycker man ska skilja på värdet på en valuta, och om den har fördelar som att man kan handla digitalt med den. BTC-älskarna har detta om ständigt mantra, men jag tycker inte det tillför något värde utan väntar hellre på att det kommer en digital SEK eller USD istället. Det är ju valutan jag vill ha, det enkla sättet att handla är en andrahands-önskan.
Personligen har jag mycket sällan haft problem att handla. Det är ganska enkelt, men svårt med krypto. Det går ju att köpa olika illegala produkter säkrare än med fiat, men jag tror inte riktigt att det räcker för att skapa en livskraftig valuta. Jag tror säkert Bitcoin och Ethereum hänger med en tid till och kanske t.o.m. får ett stabilt värde. Men resten bör gå mot ett tristare öde. Jag ser inte alls behovet av en "meme-coin", annat än som spekulationsinvestering. Ungefär som en tulpanlök i Holland.
Citera
2022-05-13, 16:10
Medlem
Citat:
10 biljoner kronor borta. Det är mycket mer pengar än hela Stockholmsbörsen.

Vem hade dessa pengar? Stora investerare köper inte krypto, det finns inte fonder som vanliga personer köper som satsar i krypto. Men det är inte heller möjligt att 30-åriga män med för mycket skärmtid ägde 10 biljoner kronor.

Så, vem har förlorat 10 biljoner? Eller är hela siffran fake?

Undertecknad har "förlorat" ett antal miljoner i fiatvärde. Jag har dock kvar exakt lika många bitcoin som tidigare, så det spelar mig ingen större roll, förutsatt att köpkraften av dem återhämtar sig så småningom, vilket troligen kommer att ske. Om inte raset blev värre än det har varit hittills, så är det inte fråga om något särskilt anmärkningsvärt i bitcoinsammanhang. Cirka 60 procents nedgång från toppen till botten än så länge.

Med det sagt så tycker jag förstås bättre om när deras köpkraft ökar.
Citera
2022-05-13, 16:11
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Undertecknad har "förlorat" ett antal miljoner i fiatvärde. Jag har dock kvar exakt lika många bitcoin som tidigare, så det spelar mig ingen större roll, förutsatt att köpkraften av dem återhämtar sig så småningom, vilket troligen kommer att ske. Om inte raset blev värre än det har varit hittills, så är det inte fråga om något särskilt anmärkningsvärt i bitcoinsammanhang. Cirka 60 procents nedgång från toppen till botten än så länge.

Med det sagt så tycker jag förstås bättre om när fiatvärdet på dem ökar.
Hur lång tid tog det att tjäna Miljoner på BTC? Eller satte du in miljoner, varför i så fall?

Notera att TS gäller alla kryptovalutor, BTC har inte sjunkit mest procentuellt snarare tvärtom, bara mest i kronor.
Citera
2022-05-13, 16:13
Medlem
Citat:
Hur lång tid tog det att tjäna Miljoner på BTC? Eller satte du in miljoner, varför i så fall?

Jag var med från ett tidigt skede och har kvar en försvarlig mängd. Ser det som framtidens pengar.
Citera
2022-05-13, 16:14
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jag var med från ett tidigt skede och har kvar en försvarlig mängd. Ser det som framtidens pengar.
Så dagens krasch bland andra krypto ändrar inte på din tanke om framtiden?

Hur många % är vinst av de BTC du har? Jag kan tänka mig att man accepterar att förlora "vinsten" bättre än att få ut mindre pengar än man satte in.
Citera
2022-05-13, 16:16
Medlem
Citat:
Men inte desto mindre så är man sur om ens bil sjunkit 10.000 kr i värde. Och det påverkar dessutom din ekonomi, för du hade antagligen köpt något annat för dessa pengar, så hela Sveriges BNP minskar med 10.000 kr.

På samma sätt hade krypto-biljonen varit en extrem boost för världen och hade ensamt stått för hela världens samlade BNP-uppgång om man hade kunnat handla för dem. I så fall är kraschen sorglig för världen.

Men i just ditt exempel fanns på ett sätt aldrig krypto-pengarna och det är ju intressant att veta. Det är ändå inte ett litet belopp 77k, det är några månader som du kunde tagit semester från jobbet.

Fast det funkar ju inte så. Även om värdet är en biljon, så kan inte alla sälja sina krypto och få ut en biljon sammanlagt, då värdet genast går ner om alla börjar sälja samtidigt. Men låt säga att värdet var låst så är det ju ändå andra som måste köpa 7för en biljon, det blir ett nollsummespel totalt sett. Inga riktiga pengar är varken tillförda eller försvinner, de flyttas bara runt.

Visst, hade jag sålt allt då hade det ju varit nice, fast om 10 år är det kanske värt 500 000 istället. Eller noll. Oavsett så pengarna realiseras inte förren jag säljer till någon annan, de trolla inte magiskt fram.

Och om min nyinköpta bil idag skulle värderas 10 000 mindre påverkar det inte min ekonomi överhuvudtaget, jag har ju kvar bilen och behöver den i vardagen. Problemet blir ju om jag vill sälja den, men sålänge jag inte tänker det så kvittar det ju. Men du menar att jag kunde köpt den 10k billigare och köpt något annat? Jo, men nu fick ju säljaren 10k mer som han kan köpa något för. Hade jag fått den billigare hade han förlorat 10k.

Så ur BNP synpunkt gör det ingen skillnad, däremot på individnivå.

Likaså om mitt hus skulle tex bli halverat i värde, då skulle man kunna påstå att jag förlorat 1 miljon. Fast det skulle inte påverka min vardag överhuvudtaget förren den dan jag hade tänkt att flytta. Men då har förmodligen samma sak hänt med det huset jag vill köpa.
Citera
2022-05-13, 16:19
Medlem
Citat:
OK, då ligger du i samma härad som andra skrivit, jag är ledsen. Berätta hur du tänkte när du köpte något som saknar värde. Kan som tröst berätta om ett inlägg jag såg på nätet, ganska ung kille som förlorade 28 mkr på Luna igår. Eller en annan som la in 100.000 kr "bottenfiska" och sedan sjönk den 99.99% till så han hade kvar en 100-lapp.

Man är ju blåst om man lägger in sådana summor i den typen av krypton, om man inte har riktigt god täckning för att kunna ta förlusten.
Citera
2022-05-13, 16:20
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Fast det funkar ju inte så. Även om värdet är en biljon, så kan inte alla sälja sina krypto och få ut en biljon sammanlagt, då värdet genast går ner om alla börjar sälja samtidigt. Men låt säga att värdet var låst så är det ju ändå andra som måste köpa 7för en biljon, det blir ett nollsummespel totalt sett. Inga riktiga pengar är varken tillförda eller försvinner, de flyttas bara runt.

Visst, hade jag sålt allt då hade det ju varit nice, fast om 10 år är det kanske värt 500 000 istället. Eller noll. Oavsett så pengarna realiseras inte förren jag säljer till någon annan, de trolla inte magiskt fram.

Och om min nyinköpta bil idag skulle värderas 10 000 mindre påverkar det inte min ekonomi överhuvudtaget, jag har ju kvar bilen och behöver den i vardagen. Problemet blir ju om jag vill sälja den, men sålänge jag inte tänker det så kvittar det ju. Men du menar att jag kunde köpt den 10k billigare och köpt något annat? Jo, men nu fick ju säljaren 10k mer som han kan köpa något för. Hade jag fått den billigare hade han förlorat 10k.

Så ur BNP synpunkt gör det ingen skillnad, däremot på individnivå.

Likaså om mitt hus skulle tex bli halverat i värde, då skulle man kunna påstå att jag förlorat 1 miljon. Fast det skulle inte påverka min vardag överhuvudtaget förren den dan jag hade tänkt att flytta. Men då har förmodligen samma sak hänt med det huset jag vill köpa.
Ditt inlägg är överoptimistiskt och förnekar att det skulle kunna uppstå förluster. Man kan bara skriva så i tider som dessa, när Everything Bubble-har gällt i över 10 år. I själva verket är det ganska viktigt om din bil sjunker 10.000 kr eller om om dina aktier går ner 100.000 kr. Det är faktiskt pengar, och bara en som har för mycket pengar kan ignorera det. Men visst är vi rika i Sverige.
Citera
2022-05-13, 16:20
Medlem
Citat:
Så dagens krasch bland andra krypto ändrar inte på din tanke om framtiden?

Hur många % är vinst av de BTC du har? Jag kan tänka mig att man accepterar att förlora "vinsten" bättre än att få ut mindre pengar än man satte in.

Hade inte funderat på det, men om jag inte räknar fel så är värdeökningen ett par hundratusen procent, mätt i fiat. Delvis handlar det ju om att köpkraften hos fiat har minskat en hel del under de cirka tio år det handlar om.
Citera
2022-05-13, 16:21
Medlem
Citat:
Så du tror att Luna kommer att gå upp från 0.00003 cent till $100 igen? Jag behöver en större fickräknare för att räkna ut den procenten.

Å andra sidan kan man ju köpa för några hundralappar nu, och se det som en trisslott.
Citera
2022-05-13, 16:22
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Å andra sidan kan man ju köpa för några hundralappar nu, och se det som en trisslott.
Det går ju bra. Bara man inte låtsas att det är en valuta och inte sprider vilseledande information "du kan också vinna".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in