Citat:
Ursprungligen postat av
Ulanna
Personen släpptes mycket snabbt och frågan är om kroppen ens hunnit anlända till Rmv. Jag gissar personen släpptes innan något rättsintyg med utlåtande från rättsmedicinsk läkare ens fanns.
Min teori är att polisen nöjde sig med att en läkare dödförklarat S och att personen som anhölls har många kompisar i polishuset...
Det snabba frisläppandet av den anhållne har jag ifrågasatt några gånger och har svårt att tro att man hann med rättsmedicinskt utlåtande innan midnatt den dagen.
S hade skador på kroppen (kniv mot halsen?) och därför anhölls mannen på platsen.
Han anhölls klockan 18.02, skäligen misstänkt för mord, vilket är den lägre misstankegraden. Strax innan midnatt släpptes mannen på fri fot, då en åklagare beslutade att häva anhållandet, uppger polisen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/domde-hjarstamordaren-efterlyst
Om åklagaren som beslutade häva anhållandet heter M*ts B*rg föranleder det ännu mer grävande.
MB var den som inte tyckte det behövdes djupare teknisk undersökning hos SD dagen efter mordet och som släppte honom efter förhör under tisdagskvällen.
Under kvällen kom SOA med dator o mobil till SD. Hur visste han att det skulle behövas? Det var ju inga poliser hemma hos hans dotter HD och hämtade datorer eller kollade efter LW.