2022-05-13, 11:31
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Varför inte AFS, som säger tydligt nej till NATO?

Om jag ser att SD tydligt kommer öka i detta val kommer min röst gå till AFS som protest i NATO-frågan. Drömmen hade ju varit om AFS precis fick 4% och kunde agera glödlampa på SD som SD varit mot M/S.

Så är min tanke.
Citera
2022-05-13, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Håller med om NATO. Om SD bara sa ett tydligt nej till det så hade de fått min röst, nu är jag tveksam. Varför ska vi expandera NATO och provocera Ryssland när vi kan vara ”neutrala” och spela på diplomati som alltid. Inte direkt så att Ryssland skulle attackera oss och väst/EU bara tillåta det och se på utan hjälp, oavsett om vi är med i NATO eller inte.

SD har ju länge sagt nej till NATO just av denna anledningen, plus att det är just denna globalisering vi vill ifrån.

Det är min viktigaste fråga just nu, även fast jag vill att invandringseländet ska sluta.
Så med ditt resonemang ska du rösta antingen på V eller MP, bara på grund av Nato? Sedan är det ointressant för dig att allt annat mp och v sysslar med är ren och skär skit?
Citera
2022-05-13, 11:34
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Så med ditt resonemang ska du rösta antingen på V eller MP, bara på grund av Nato? Sedan är det ointressant för dig att allt annat mp och v sysslar med är ren och skär skit?

Se mitt föregående inlägg.
Citera
2022-05-13, 11:43
Medlem
Någon som har sett denna från infostat?

Socialdemokraterna: 27,7 procent (-3,9)

Moderaterna: 21,3 procent (-0,6)

Sverigedemokraterna: 21,0 procent (+3)

Vänsterpartiet: 8,2 procent (-0,7)

Kristdemokraterna: 6,0 procent (+0,7)

Centerpartiet: 5,9 procent (+0,2)

Miljöpartiet: 3,7 procent (+1,3)

Liberalerna: 3,5 procent (+0,9)

Annat parti: 2,7 procent (-1)

S är tillbaka på samma nivåer som innan kriget pga påskkravallerna. SD växer lika mycket.
Citera
2022-05-13, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Se mitt föregående inlägg.
Men om nu afs inte kommer i närheten av 4%, vad ska du då rösta på? Tror inte att dom kommer över 2% ens, dom för ju en något tynande tillvaro förutom här på Flashback
Citera
2022-05-13, 12:21
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Tycker han varierat lite i uttalanden.
Men, jag utgår ifrån att han har/hade med att göra med Demoskops pricksäkerhet vid förra riksdagsvalet.
Och där var Demoskop bara 0,3PE ifrån SDs resultat.
Det borgar klart för att vi bör följa Infostats undersökningar. Facit är inte långt borta nu. Vi får se vilka som är ute och cyklar och vilka som har koll.

Ja, vart fjärde år får vi förstås någon sorts avstämning av OI:s förmåga att mäta opinionsläget.

Citat:
Ursprungligen postat av Rightguyno1
Nytt opinionsinstitut men ändå rolig läsning. är dock långt till valet.

Socialdemokraterna 27,7 (-3,9)

Moderaterna 21,3 (-0,6)

Sverigedemokraterna 21 (+3)

Vänsterpartiet 8,2 (-0,7)

Kristdemokraterna 6 (+0,7)

Centerpartiet 5,9 (+0,2)

Miljöpartiet 3,7 (+1,3)

Liberalerna 3,5 (+0,9)

Övriga partier 2,7 (-1)

Oroväckande att MP närmar sig 4% underifrån. Det är avgörande för Sverige att MP försvinner. Även C och L ökar något, vilket heller inte är bra. Hoppas att det är mätningsbrus.
Citera
2022-05-13, 12:28
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Oroväckande att MP närmar sig 4% underifrån. Det är avgörande för Sverige att MP försvinner. Även C och L ökar något, vilket heller inte är bra. Hoppas att det är mätningsbrus.
Risken är ändå ganska stor att vi får dras med både MP och L efter valet. Riksdagspartierna tycks alltid klara sig minst med ett nödrop — det enda undantaget är Ny demokrati som föll samman rätt snabbt efter riksdagsinträdet. Annars är det något som gör att folk stödröstar på de här små skitpartierna, eller om det är deras väljare som är minst benägna att delta i OU (mindre sannolikt förklaring).
Citera
2022-05-13, 12:30
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Men om nu afs inte kommer i närheten av 4%, vad ska du då rösta på? Tror inte att dom kommer över 2% ens, dom för ju en något tynande tillvaro förutom här på Flashback
Två procent i OU vore ett lysande resultat för AfS, men jag hoppas att det inte är resultaten i undersökningarna fram till valet som avgör vad folk röstar på.
Citera
2022-05-13, 12:44
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Risken är ändå ganska stor att vi får dras med både MP och L efter valet. Riksdagspartierna tycks alltid klara sig minst med ett nödrop — det enda undantaget är Ny demokrati som föll samman rätt snabbt efter riksdagsinträdet. Annars är det något som gör att folk stödröstar på de här små skitpartierna, eller om det är deras väljare som är minst benägna att delta i OU (mindre sannolikt förklaring).

Ja, jag delar uppfattningen är risken är stor. Det är oerhört svårt att bli av med ett riksdagsparti som en gång kommit in. MP åkte faktiskt ut 1991 och kom tillbaka in 1994, men jag hoppas förstås på att de får lämna permanent. L också. Absolut inget skulle bli till det sämre i Sverige om så skedde. Vi får väl se hur verkligheten faller ut i förhållande till OU.
Citera
2022-05-13, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Två procent i OU vore ett lysande resultat för AfS, men jag hoppas att det inte är resultaten i undersökningarna fram till valet som avgör vad folk röstar på.
Inte jag men Haddock93 verkar resonera så om man får tro inläggen
Citera
2022-05-13, 13:08
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
+3 för Sd borde innebära att Kd är under 4% nu, vilket är rimligt med tanke på Ebbas grodor.

I alla fall i denna OU så ökar KD, och ligger nu på 6%, dvs ett startläge inför valet i september som är ungefär dubbelt så bra som för fyra år sedan. Inget antyder här och nu att KD är på väg utför, utan tvärtom. Skulle härvarande OU bli valresultat så blir KD större än C, vilket vore närmast sensationellt. Ebba och hennes aktiviteter förefaller för tillfället snarast locka nya väljare. Att tala klarspråk kanske kan gynna ett parti - en intressant utveckling.

Citat:
Ursprungligen postat av Rightguyno1
Nytt opinionsinstitut men ändå rolig läsning. är dock långt till valet.

Socialdemokraterna 27,7 (-3,9)

Moderaterna 21,3 (-0,6)

Sverigedemokraterna 21 (+3)

Vänsterpartiet 8,2 (-0,7)

Kristdemokraterna 6 (+0,7)

Centerpartiet 5,9 (+0,2)

Miljöpartiet 3,7 (+1,3)

Liberalerna 3,5 (+0,9)

Övriga partier 2,7 (-1)
Citera
2022-05-13, 13:10
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ja, vart fjärde år får vi förstås någon sorts avstämning av OI:s förmåga att mäta opinionsläget.

Om vi utgår ifrån att valfusk ej används så är det 100% avstämning vid val. Och endast då.

Ja. Det är oerhört viktigt att MP åker ut. L näst intill lika samma. C får med största sannolikhet dras med, tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in