2022-05-13, 10:00
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Ebba är uträknad. Vi kan inte ha en muslimhatande partiledare när det finns 1.2-1.5 miljoner svenskar som identifierar sig som muslimer.

Det bestämmer väljarna. Låt oss invänta de kommande OU, och inte minst riksdagsvalet, innan allt för långtgående slutsatser dras.

Principen att inte sälja skinnet innan björnen är skjuten är ofta värd att kontemplera.
Citera
2022-05-13, 10:01
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Står att det är data från Infostat.
Tagit från deras sida:
Infostat ger dig full koll på allmänhetens uppfattningar. Varje månad kommer en ny mätning av den politiska opinionen. Här kan du skaffa dig den breda blicken på riksnivå inom allmänna frågor till detaljerade trender i enskilda sakfrågor på regional nivå. Med filtreringsmöjligheterna går det att djupdyka i specifika målgrupper.

Varför har jag inte hört talas om dessa mätningar innan. Är de hemliga?

Bra fråga och jag har samma fråga. OU är inte min specialgren, men det är intressant att Infostat dyker upp just nu.
Citera
2022-05-13, 10:07
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Bra fråga och jag har samma fråga. OU är inte min specialgren, men det är intressant att Infostat dyker upp just nu.
Expressen inledde tydligen ett samarbete med Infostat vid årsskiftet då det är valår.
Tidigare chiefen för Demoskop Peter Santesson är nu på Infostat.
Citera
2022-05-13, 10:10
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Expressen inledde tydligen ett samarbete med Infostat vid årsskiftet då det är valår.
Tidigare chiefen för Demoskop Peter Santesson är nu på Infostat.

Minsann! Santesson är ganska bra, så det borde borga för en god underbyggnad i deras undersökningar. Säkert finns det anledning att hålla ögonen på de OU som de producerar fram till valet.
Citera
2022-05-13, 10:20
Medlem
Nyheter idag har mer info om den mätningen , hinner inte lägga in siffror just nu
Citera
2022-05-13, 10:20
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Minsann! Santesson är ganska bra, så det borde borga för en god underbyggnad i deras undersökningar. Säkert finns det anledning att hålla ögonen på de OU som de producerar fram till valet.
Tycker han varierat lite i uttalanden.
Men, jag utgår ifrån att han har/hade med att göra med Demoskops pricksäkerhet vid förra riksdagsvalet.
Och där var Demoskop bara 0,3PE ifrån SDs resultat.
Det borgar klart för att vi bör följa Infostats undersökningar. Facit är inte långt borta nu. Vi får se vilka som är ute och cyklar och vilka som har koll.
Citera
2022-05-13, 10:22
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
S -3,9
SD +3,0

🥳

Mycket trevligt.
Finns hela opinonsundersökningen o tillgå?
Intressant o se mandatförselningen efter en sån stor förändring.
Citera
2022-05-13, 10:23
Medlem
Nytt opinionsinstitut men ändå rolig läsning. är dock långt till valet.

Socialdemokraterna 27,7 (-3,9)

Moderaterna 21,3 (-0,6)

Sverigedemokraterna 21 (+3)

Vänsterpartiet 8,2 (-0,7)

Kristdemokraterna 6 (+0,7)

Centerpartiet 5,9 (+0,2)

Miljöpartiet 3,7 (+1,3)

Liberalerna 3,5 (+0,9)

Övriga partier 2,7 (-1)
Citera
2022-05-13, 11:01
Medlem
Sockerhalss avatar
Mycket glädjande, mitt i allt elände med krig och Nato. Sossarna sa ju bestämt nej till Nato, vilket fick mej att överväga att lägga min röst till dem ,eftersom SD säger kanske, numer JA. Jag skäms för det, men jag vill verkligen inte att vi går med i Nato pga massa skäl. Faktiskt var det min viktigaste fråga. Men nu har sossarna antagligen ändrat sej och jagar in oss i möjliga krig, skickar ut våra ungdomar i krig som de inte vill deltaga i. De VILL inte, de unga pojkarna. VET Nato att Sverige nästan bara har "hens". Ingen som är född med pille vill kriga. De utan pille krigar nog mer än gärna. Men hur ska det se ut för andra länder? Jaja, jag kan erbjuda härbärge för dessertörer. Så jag röstar självklart på mitt ursprungsparti. De behöver varenda röst.
Senast redigerad av Sockerhals 2022-05-13 kl. 11:03.
Citera
2022-05-13, 11:15
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Mycket glädjande, mitt i allt elände med krig och Nato. Sossarna sa ju bestämt nej till Nato, vilket fick mej att överväga att lägga min röst till dem ,eftersom SD säger kanske, numer JA. Jag skäms för det, men jag vill verkligen inte att vi går med i Nato pga massa skäl. Faktiskt var det min viktigaste fråga. Men nu har sossarna antagligen ändrat sej och jagar in oss i möjliga krig, skickar ut våra ungdomar i krig som de inte vill deltaga i. De VILL inte, de unga pojkarna. VET Nato att Sverige nästan bara har "hens". Ingen som är född med pille vill kriga. De utan pille krigar nog mer än gärna. Men hur ska det se ut för andra länder? Jaja, jag kan erbjuda härbärge för dessertörer. Så jag röstar självklart på mitt ursprungsparti. De behöver varenda röst.

Håller med om NATO. Om SD bara sa ett tydligt nej till det så hade de fått min röst, nu är jag tveksam. Varför ska vi expandera NATO och provocera Ryssland när vi kan vara ”neutrala” och spela på diplomati som alltid. Inte direkt så att Ryssland skulle attackera oss och väst/EU bara tillåta det och se på utan hjälp, oavsett om vi är med i NATO eller inte.

SD har ju länge sagt nej till NATO just av denna anledningen, plus att det är just denna globalisering vi vill ifrån.

Det är min viktigaste fråga just nu, även fast jag vill att invandringseländet ska sluta.
Senast redigerad av Haddock93 2022-05-13 kl. 11:18.
Citera
2022-05-13, 11:25
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Afs måste in i riksdagen om det ska vara värt att rösta på dem.
Det är inte slumpen som lyfter in partier i riksdagen. Det är väljarna som antingen röstar in ett parti eller vägrar rösta in ett parti.
Citera
2022-05-13, 11:26
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Varför inte AFS, som säger tydligt nej till NATO?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in