Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-10, 08:26
Medlem
Gustav2adolfs avatar
hade lagt 2 miljoner i krypto.
1 miljon skulle jag haft för att ge skambud på olika projekt
Citera
2022-05-12, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Känns som säkra långsiktiga kort.. gillas
3 miljoner räcker inte långt. 20-30 hektar. Med så lite mark blir det inte många avverkningar, och det kan dröja mellan intäkterna.

Avkastning och likviditet är bättre i en indexfond. Fega inte utan sätt allt på aktier förutom en mindre buffert. Du är ju försörjd. Dessutom är 15 år lång tid och du ska väl inte ta ut allt på en gång sedan?

Strunta i spanska stugan. Bara massa krabb. Du kan nog räkna 8% snittavkastning och ha ca 10 mille när du närmar dig 70.
Citera
2022-05-13, 07:39
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Avkastning och likviditet är bättre i en indexfond. Fega inte utan sätt allt på aktier förutom en mindre buffert. Du är ju försörjd. Dessutom är 15 år lång tid och du ska väl inte ta ut allt på en gång sedan?
Precis! planeras att ta ut en "månadspeng" efter 65. Ser man till historiken så har
det varit smartast att gå all-in i ex en global indexfond.. men känns som högrisk nu
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Strunta i spanska stugan. Bara massa krabb. Du kan nog räkna 8% snittavkastning och ha ca 10 mille när du närmar dig 70.
För mig är ett trivsamt liv med bostad i Spanien värt mer än massa miljoner vid 70
Men jag kommer hyra och provbo en längre period innan ett eventuellt köp
Citera
2022-05-13, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Precis! planeras att ta ut en "månadspeng" efter 65. Ser man till historiken så har
det varit smartast att gå all-in i ex en global indexfond.. men känns som högrisk nu

För mig är ett trivsamt liv med bostad i Spanien värt mer än massa miljoner vid 70
Men jag kommer hyra och provbo en längre period innan ett eventuellt köp
Det låter klokt. Det här med "hög risk just nu" innebär också lågt pris just nu. Kortsiktiga kriser får man ha överseende med. Väntar du missar du uppgången.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in