Flashback bygger pepparkakshus!
2022-05-09, 13:11
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Man ska alltid vara försiktig och förstå vad man investerar i. Finanskirisen utlöstes inte så mycket av certifikat(cd) som av cds och cdo nämligen credit default swaps och collateralized dept obligations.

Ja, och dessa bollades runt mellan instituten som "Svarte Petter", den som blev sist med "Svarte Petter i knät" konkade.
Citera
2022-05-09, 13:16
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Tror ärligt talat inte du vet vad företagscertifkat är för något. De har per definition en löptid på < 1 år (annars är det en obligation) och även de ställs sällan ut på belopp under 1 miljon nominellt och vänder sig inte till allmänheten. De är inte mer "junk" än obligationer men ratingen beror givetvis på vilket bolag som ställer ut dem. De används när bolag vill låna upp på kortare tid. Här kan du t.ex. se en pdf på ett gammalt företagscertifikatprogram från Assa Abloy https://www.assaabloy.com/assaabloy-com/group/market-documents/investors/debt/Informationsbroschyr%20SEK%20CP.pdf

Har handlat med certifikat för många år sedan, när jag byggde upp mitt företag. Måhända är kunskaperna lite dammiga nu långt efteråt. Men en sak har inte förändrats: Företagsobligationer och certifikat är riskpapper. Man måste vara medveten om detta innan man går in. Fanns certifikat på längre löptider när jag höll på, allt från tre månader upp till flera år.

Såpass länge sedan var det, att bankerna till och med har bytt namn sedan dess. (Förutom Handelsbanken)
Citera
2022-05-09, 13:19
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Hur som helst, idag har du lärt dig skilja på bonds, certificate of deposit, credit default swaps och collateralized debt obligations. Det betyder att du är en bättre investerare idag än igår. Grattis och lycka till!

Ja, det är inte klokt vad snäll du är!
Citera
2022-05-09, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jo, certifikaten är en "grogg av i värsta fall junkbonds". Det var bland annat detta som utlöste den stora finanskrisen i USA 2008.

Företagsobligationerna är ofta på mycket stora belopp, så certifikaten är ett sätt att kunna sälja "mindre belopp" till bland annat allmänheten.

Man bör vara lite försiktig med både certifikat och privatobligationer. Även om räntan är lockande.

Ett annat alternativ är ju strukturerade produkter med kapitalskydd. Gärna med svensk bank som emitent. Du kan aldrig gå back så länge SEB, Nordea eller Handelsbanken inte går i KK.
Aktieidexobligationer är väl dom vanligaste pappren som utfärdas. Kolla på din banks warrants
om du hittar något du tror på. Dom flesta är börshandlade så du kan kliva av innan 3/5 år under
förutsätting att det finns köpare.
Citera
2022-05-09, 13:54
Medlem
rolemodels avatar
Vad får man för 1 miljon i spanien?! Är det underhållsfritt med eller? 3 milj är liksom 6 års spend om man är själv med typ någorlunda standard av leverne.

Du får nog tänka om lite
Citera
2022-05-09, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Ot
Jo sjukpension kallades det innan det som nu kallas för för sjukersättning.
Slå upp ordet bidrag så förtstår att du att det är det det handlar om, man kallar det inte det dock utan just ersättning.
Förstår inte varför du insisterar på att vifta med din okunskap hela tiden när du har fel i varenda inlägg? Ja, jag vet att sjukpension fanns förr i tiden, men jag säger att det inte finns NU. Det har ersatts av sjukersättning, vilket inte är samma sak som sjukpension, systemet fungerar annorlunda från det som fanns för sjukpension.

Du kanske ska prova slå upp det själv? Du kommer specifikt få det berättat för dig att det är felaktigt att jämföra det med bidrag. Eftersom du kallar det pension så antar jag att du också anser pension som ett bidrag då?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bidrag#Bidragsberoende
Citat:
I den politiska debatten har sjukersättning och arbetslöshetersättning kallats för bidrag. Detta har kritiserats eftersom dessa ersättningar erhålls från försäkringar man betalar via avgifter och skatt.

Sjukersättning är något du köpt dig en rätt till igenom att betala skatt och avgifter, precis som att grundpension är något du har rätt till för att du betalat in skatt och avgifter.

Du verkar vara för dum för att förstå så jag tänker inte lägga någon mer tid på att förklara hur fel du har i varenda uttalande du gör eftersom att det är hopplöst och du saknar tankekraften för att förstå hur det fungerar.
Citera
2022-05-09, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Sjukersättning är något du köpt dig en rätt till igenom att betala skatt och avgifter, precis som att grundpension är något du har rätt till för att du betalat in skatt och avgifter.
Nej du behöver ha jobbat (och betalat in skatt) för att få sjukersättning.
Citera
2022-05-09, 19:52
Medlem
Citat:
Nej du behöver ha jobbat (och betalat in skatt) för att få sjukersättning.
Men herregud, hur lyckas du ha så fullständigt fel i varenda sak du skriver? Gissar du bara utan att ha en jävla aning, det börjar bli komiskt????

Nej, man behöver inte ha jobbat för att få sjukersättning, majoriteten av folk som hamnar på sjukersättning är såna som aldrig har jobbat och aldrig kommer att kunna jobba, dom går från aktivitetsersättning över till sjukersättning. Har du inte jobbat så får du ut lägsta ersättningen, precis som att du får garantipensionen även fast du inte jobbat.

https://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/sjuk_minst_1_ar/sjukersattning
Citat:
Om du inte har arbetat eller haft låga inkomster får du garantiersättning. Hur mycket du kan få i garantiersättning beror på din ålder och hur länge du har bott i Sverige.

Men tar vi t.ex TS här så har hen jobbat tidigare med ganska bra lön eftersom att hen har en sjukersättning långt över grundnivån. Hen har antagligen jobbat hårdare och tjänat bättre än vad du har gjort i ditt liv men sedan råkat ut för en skada eller olycka och därför nu har nedsatt arbetsförmåga, det är också därför TS kan göra bostadsaffärer i miljonklassen medan du sitter och gnäller och försöker anklaga hen för något bidragsfusk.
Senast redigerad av Myztico 2022-05-09 kl. 20:03.
Citera
2022-05-09, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Men herregud, hur lyckas du ha så fullständigt fel i varenda sak du skriver? Gissar du bara utan att ha en jävla aning, det börjar bli komiskt????
.
Var ju du som hade fel, du skrev ju
Sjukersättning är något du köpt dig en rätt till igenom att betala skatt och avgifter,
Som sagt behöver du alltså inte alls jobbat för att få dessa pengar om du inte förstår att det är ett bidrag så har du mycket att lära, nu kan du väl PMa om du vill fortsätta denna diskussion.
Senast redigerad av shimona 2022-05-09 kl. 20:16.
Citera
2022-05-09, 20:45
Medlem
Citat:
Var ju du som hade fel, du skrev ju
Sjukersättning är något du köpt dig en rätt till igenom att betala skatt och avgifter,
Som sagt behöver du alltså inte alls jobbat för att få dessa pengar om du inte förstår att det är ett bidrag så har du mycket att lära, nu kan du väl PMa om du vill fortsätta denna diskussion.
Herregud, på vilket sätt är det fel? Tror du att jobba är det enda sättet man betalar skatt eller? Du är nog förståndshandikappad på riktigt.
Citera
2022-05-09, 22:38
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Vad får man för 1 miljon i spanien?! Är det underhållsfritt med eller? 3 milj är liksom 6 års spend om man är själv med typ någorlunda standard av leverne.

Du får nog tänka om lite
Man kan tex få en bostad på 2-3 rum i Torrevieja.

Klart det tillkommer underhåll och levnadskostnader, men det gör det väl även i Sverige?
Jag skrev att jag planerade att lägga 1 Miljon på en bostad, och inte med uppehälle inkl allt
Citera
2022-05-10, 08:25
Medlem
Om du ska köpa fastighet för framtiden rent klimatmässigt, så kan jag rekommendera Azorerna. Billigt och hyfsat självförsörjande. Om du ska handla på börsen rekommenderar jag krypto, eth. Just nu är det billigt. Finns certifikat på avanza och Nordnet. Buy when there's blood in the streets.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in