Citat:
Ursprungligen postat av
shimona
Ot
Jo sjukpension kallades det innan det som nu kallas för för sjukersättning.
Slå upp ordet bidrag så förtstår att du att det är det det handlar om, man kallar det inte det dock utan just ersättning.
Förstår inte varför du insisterar på att vifta med din okunskap hela tiden när du har fel i varenda inlägg? Ja, jag vet att sjukpension fanns förr i tiden, men jag säger att det inte finns NU. Det har ersatts av sjukersättning, vilket inte är samma sak som sjukpension, systemet fungerar annorlunda från det som fanns för sjukpension.
Du kanske ska prova slå upp det själv? Du kommer specifikt få det berättat för dig att det är felaktigt att jämföra det med bidrag. Eftersom du kallar det pension så antar jag att du också anser pension som ett bidrag då?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bidrag#Bidragsberoende
Citat:
I den politiska debatten har sjukersättning och arbetslöshetersättning kallats för bidrag. Detta har kritiserats eftersom dessa ersättningar erhålls från försäkringar man betalar via avgifter och skatt.
Sjukersättning är något du köpt dig en rätt till igenom att betala skatt och avgifter, precis som att grundpension är något du har rätt till för att du betalat in skatt och avgifter.
Du verkar vara för dum för att förstå så jag tänker inte lägga någon mer tid på att förklara hur fel du har i varenda uttalande du gör eftersom att det är hopplöst och du saknar tankekraften för att förstå hur det fungerar.