2022-05-12, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naofumi
Ironin är att orcher är en term nazister använder mot icke-vita, och de ukrainska nazisterna låtsas att det inte är nazister samtidigt som de använder nazist ideologi, symbolik och språkbruk.
Vad fan bablar du om? Orc är ett ord som populariserades av Tolkien när han skrev sagan om ringen. Den är därefrån den moderna tolkningen av ordet orc kommer.

När Tolkien skrev sagan om ringen så tog han enormt mycket inspiration från ryss-mongolerna när han desginade Mordor och orcherna. Nästan allting vi ser i Mordor i sagan om ringen är tolkiens take på det ryss-mongola samhället och dess "kultur".
Citera
2022-05-12, 22:16
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Hade det blivit världskrig och kärnvapenanfall om NATO deklarerade flygförbudzon över UA och upprätthöll detta med NATO-flygplan? För en månad sen skulle jag nog sagt ja, men idag tror jag inte det längre. Nu är jag inte så riskaversiv som person, så kanske tur att jag inte sitter som högsta miiltärhönset

Jag hade gärna sett någon form av flygförbudzon i västra och norra Ukraina
Citera
2022-05-12, 22:19
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Är det inte här du ska demonstrera din egen oförmåga, eller gjorde du det precis... igen, och igen, och igen...

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

Det finns fler, många fler. det är tur för dig att ditt hjärta slår och lungor jobbar utan att du behöver få informationen om varför, eller att det är avhängt din bedömning av den......

Tack för sammanställningen! Jag ser att jag hade förhoppningar om att stridigheterna skulle ta slut tidigare än vad de gjort. Tyvärr så har avsaknaden av kapitulation så här långt, lett till en massa död och materiell förstörelse som jag vidhåller är till ingen nytta. Det är ganska svårt att förstå sig på varthän Zelinsky vill leda Ukraina. Hans möjligheter är ganska så begränsade, men han kunde ha avstyrt mycket av förstörelsen och sparat många liv om han gått ryssarna till mötes. Hans förhandlingsläge har också hela tiden försämrats. Fortfarande anser jag att det mesta pekar på att Ryssarna uppnår sina mål med invasionen. Kanske tar de lite mer mark än vad de från början var ute efter. Jag tänker då på Svartahavs-kusten.
Citera
2022-05-12, 22:20
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Verkas som UA träffat ett till fartyg dock ej sänkt denna gång:

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1524809619108921345?t=GvNA3D8QsTDKGTFdTUi2dg&s=19

Ryssarna verkar lite desperata och lida brist på lämpliga skepp om de skickar beväpnade isbrytare till Snake Island.

Lite mer om händelsen och om skeppet här:

Citat:
The ship, allegedly, suffered fire during the night May 11-12, when she was under way, heading for famous Snake island. According to Ukrainian military intelligence leak, VSEVOLOD BOBROV suffered major fire, some or all of crew were evacuated, but the ship didn’t sink, she was taken back to Sevastopol – Russian Black sea Navy base.

Citat:
Project 23550 patrol ships is a class of armed icebreaking patrol ships of Russian Navy, VSEVOLOD BOBROV and ELBRUS. VSEVOLOD BOBROV – built 2013-2021, commissioned in 2022, displacement 8500, supply, support and icebreaking, crew up to 100, armament guns and missiles, helicopter pad and hangar.

https://www.fleetmon.com/maritime-news/2022/38237/brand-new-auxiliary-ship-russian-navy-suffered-maj/
Citera
2022-05-12, 22:21
Medlem
Kongressledamoten Paul Gosar sätter sig emot Bidens 40 miljarder dollar paket till Ukraina;

https://t.me/TheEternalUkrainian2/6355

🇺🇦🇺🇸A congressman from the United States opposed financial support for Ukraine.

Washington should not send a cent while it has a lot of its own problems, says Paul Gosar.

The Republican also believes that Kiev is not an ally, and Moscow is not an enemy for the United States.

Americans' problems are debt, inflation and immigration. And Putin has nothing to do with them.

However, President Biden thinks otherwise, the congressman is sure. He is more concerned about Kiev's support than his own country.

"President Zelensky earned $100 million in 2021. Where do you think a significant portion of American money actually goes?" Gosar asks rhetorically.

Man måste älska demokrati ibland! 😉

Edit: Senator Rand Paul stoppade den;

https://t.me/intelslava/28695

🇺🇸🇺🇦❗Kentucky Senator Rand Paul blocked a bill to provide Ukraine with a record nearly $40 billion in additional assistance
Senast redigerad av Skrattarhaha 2022-05-12 kl. 22:23.
Citera
2022-05-12, 22:22
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ryssarna verkar lite desperata och lida brist på lämpliga skepp om de skickar beväpnade isbrytare till Snake Island.

Lite mer om händelsen och om skeppet här:

https://www.fleetmon.com/maritime-news/2022/38237/brand-new-auxiliary-ship-russian-navy-suffered-maj/
Snake Island kommer bli ett nytt Azovstal för ryssarna.
Citera
2022-05-12, 22:24
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Tack för sammanställningen! Jag ser att jag hade förhoppningar om att stridigheterna skulle ta slut tidigare än vad de gjort. Tyvärr så har avsaknaden av kapitulation så här långt, lett till en massa död och materiell förstörelse som jag vidhåller är till ingen nytta. Det är ganska svårt att förstå sig på varthän Zelinsky vill leda Ukraina. Hans möjligheter är ganska så begränsade, men han kunde ha avstyrt mycket av förstörelsen och sparat många liv om han gått ryssarna till mötes. Hans förhandlingsläge har också hela tiden försämrats. Fortfarande anser jag att det mesta pekar på att Ryssarna uppnår sina mål med invasionen. Kanske tar de lite mer mark än vad de från början var ute efter. Jag tänker då på Svartahavs-kusten.

Om Ukraina var Sverige. Hade du låtit Ryssland få som de vill då utan motstånd?
Citera
2022-05-12, 22:25
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Hade det blivit världskrig och kärnvapenanfall om NATO deklarerade flygförbudzon över UA och upprätthöll detta med NATO-flygplan? För en månad sen skulle jag nog sagt ja, men idag tror jag inte det längre. Nu är jag inte så riskaversiv som person, så kanske tur att jag inte sitter som högsta miiltärhönset
När det gäller flygförbudszon så är jag väldigt osäker kring hur Ryssland hade reagerat. Att det skulle öka spänningen tvekar jag dock inte en sekund över.

NATO har hållt fast vid att det inte kommer ske, vad är det som säger att dom inte sitter på information kring hur Ryssland hade hanterat det? Information som varken du, jag eller media sitter på?

USA:s underrättelsetjänster har återigen bevisat för omvärlden att dom är i världsklass, även när det kommer till att få ut information från Putin's närmsta krets.

Det förvånar mig inte om dom just nu sitter på information kring hur Putin hade agerat efter att NATO införde en flygförbudszon över Ukraina.

Jag litar på att det finns goda skäl till att NATO vägrat att anordna en flygförbudszon. Dom har mer insyn än du och jag.

Det är tur att varken du eller jag sitter som högsta "militärhönset", det kan vi iallafall komma överens om.
Citera
2022-05-12, 22:27
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
Kongressledamoten Paul Gosar sätter sig emot Bidens 40 miljarder dollar paket till Ukraina;

Riktiga nyheter säger att röstresultaten blev:

Citat:
support by a vote of 368 to 57

https://www.newsweek.com/full-list-57-house-republicans-voted-against-ukraine-aid-1705463?amp=1
Citera
2022-05-12, 22:28
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Hillary Clinton och Barack Obama hetsade om samma sak i Syrien när Ryssland gick in (och krossade ISIS på 6 månader när USA "försökte" i 3 år) och inte ens då vågade dem.

Vad får dig att tro att de skulle våga idag? 😉
Well, Ryssland har visat sina svaga kort. Det är skillnaden.
Citera
2022-05-12, 22:28
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:

🇺🇦🇺🇸A congressman from the United States opposed financial support for Ukraine.

Washington should not send a cent while it has a lot of its own problems, says Paul Gosar.

The Republican also believes that Kiev is not an ally, and Moscow is not an enemy for the United States.

Americans' problems are debt, inflation and immigration. And Putin has nothing to do with them.

However, President Biden thinks otherwise, the congressman is sure. He is more concerned about Kiev's support than his own country.

"President Zelensky earned $100 million in 2021. Where do you think a significant portion of American money actually goes?" Gosar asks rhetorically.

Man måste älska demokrati ibland! 😉

Edit: Senator Rand Paul stoppade den;

https://t.me/intelslava/28695

🇺🇸🇺🇦❗Kentucky Senator Rand Paul blocked a bill to provide Ukraine with a record nearly $40 billion in additional assistance

1. https://www.hurstavasdet.se/skjot-eller-skot/

2. 73st utslagna Ryska fordon vid försöket att korsa Donets blev slutresultatet från gårdagens slakt efter att all bildunderättelse landat in fint. Jag skrattar haha.

73. Färdigflashbackat
Citera
2022-05-12, 22:29
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Om Ukraina var Sverige. Hade du låtit Ryssland få som de vill då utan motstånd?

Det beror på vad Ryssarna önskat. Krav på ett neutralt Sverige, med ett rimligt stort försvar hade jag utan vidare accepterat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in