2022-05-12, 16:08
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilotyega
Fick Esbjörn ge med sig på alla punkter?
Du har väl inte läst avtalet de skrev, jösses man du är ju helt out of blue

I det förlikningsavtal som stadfästes fastställdes att ursprungligt köpeavtal gäller.
Vad gäller det sekretessbelagda sidoavtalet bör du ha det att lägga ut, om det du påstått om tillgång till en handskriven polisanmälan stämmer.
För då var just det avtalet bilagt tillsammans med bild på den låsta ytterdörren med kameraövervakning.

Så upp till bevis nu!
2022-05-12, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterSeven
Måste vara ett de roligaste inläggen, om Esbjörn nu har kognitiva störningar lär han väl inte tänka logiskt, eller?
Sen är jag helt säker på att den gamle gubben även blev lite "starstruck" av Ebba, kanske även lite förblindad av en ung kvinnas fägring.
Kombinera dessa två invändningar med kognitiva störningar och du har svaret till varför Esbjörn inte hade block och penna i högsta hugg.
Vi börjar bli rätt så vana vid din mobbning av Esbjörn. Ena dagen är han dement, den andra dagen kan han inte tänka logiskt. Läs igenom de diagnoser som finns istället, som säger att han har lindriga kognitiva störningar baserade på subjektiva minnesproblem och definitivt inte demens.
Baserat på de tillgängliga videoklipp som finns med Esbjörn ser envar att det är en äldre man med intellektet i behåll. Att han sen är egensinnig är en helt annan sak.
Den som är förblindad är nog den som tjatar om sin sektdrottning.
2022-05-12, 16:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Nu ljuger du igen, Ebba har inte sagt att han var väldigt egen.

Ebba tyckte ivf att Esbjörn var EGEN det kan vi samsas om, men tycker du då inte att enbart lämna värderingen på Esbjörns Familjegård muntligt till honom var fel agerat av Ebba?
2022-05-12, 16:21
Medlem
trngws avatar
Citat:
Fick Esbjörn ge med sig på alla punkter?
Du har väl inte läst avtalet de skrev, jösses man du är ju helt out of blue

Om du hade haft förmågan att läsa färdigt stycket, så hade du sett följande

Citat:
Allting i hela affären avslutades efter "förlikning" på exakt samma vis som det skulle gjorts om Esbjörn fullgjort affären från början.

Och ja, så var det. Affären avslutades på samma premisser som ursprungligen satts upp. Inget ändrades i överlåtelsen och priset var detsamma.

Esbjörn fick som jag nämnde en viss, tidsbegränsad, dispositionsrätt. Men den schabblade han bort.
Hade han, som sagt, fullföljt affären från start, hade han haft mycket större möjligheter att besöka fastigheten och Ebba, än vad han har nu. Typ, inte alls.

Lite stökigt att man måste upprepa allting för dig flera gånger, men du förstår väl ändå inte. Kan jag förmoda.
2022-05-12, 16:27
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ebba tyckte ivf att Esbjörn var EGEN det kan vi samsas om, men tycker du då inte att enbart lämna värderingen på Esbjörns Familjegård muntligt till honom var fel agerat av Ebba?

Till att börja med existerar ingen familjegård. Ingen släktgård heller. Det Ebba köpte av Esbjörn var en sommarstuga, varken mer eller mindre. Klarar du inte av att förstå ens en så enkel sak?

Såvitt jag förstått fick även Esbjörn värderingen både muntligt och per SMS. Men, nej, jag ser inget problem med muntliga värderingar. Jag har själv fått flera värderingar så av mäklare/värderingsmän. Inget konstigt med det. Det viktiga är ärlighet och att priset blir rätt i slutändan, och det blev det ju i denna affären. Esbjörn fick en korrekt och ärlig värdering sig till livs. Han visste mycket väl vad den var för det var utifrån den han själv satte sitt pris.

Att det var Ebba, och inte mäklaren, som försåg Esbjörn med värderingen kan jag inte påminna mig om att jag har sett någon information om. Men du tycks veta att det är så. Har du någon referens på det. Eller är det något du hittat på själv? Det är ju så du brukar göra!
2022-05-12, 16:31
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Var framgår det att B & B inte var "sugna" på att driva målet?
Du verkar inte heller riktigt förstå varför man ibland slutar i en förlikning.

Förlikningen i sak gav inte Esbjörn varken mer pengar för fastigheten eller fastigheten tillbaka. Det enda som skiljer mot originalavtalet är den där hemliga klausulen där Esbjörn skulle få begränsat tillträde till fastigheten under viss tid.

Så varför gick Esbjörn och hans ombud med på förlikningen? Varför tog man inte det hela till rättegång?

Min hypotes är att Esbjörns chanser att få tillbaka fastigheten var obefintliga och ombuden insåg det och var skyldiga att vidtala Esbjörn om det, att minimera skadan för Esbjörn så gott det gick. Alltså var förlikning det minst onda.
2022-05-12, 16:49
Medlem
trngws avatar
Det blir ju lite stökigt när det kommer in en kludd i tråden som inget kan om juridik, och börjar slänga ur sig en massa villfarelser om just juridik.

Låt oss ta en titt på två av de bestridandegrunder som Esbjörn faktiskt framförde, genom sin andra uppsättning ombud, Berg och Behm, (aka Piff och Puff).

Citat:
Esbjörn Bolin gör i första hand gällande att något avtal om överlåtelse av fastigheterna aldrig
har kommit till stånd eftersom han inte har kunnat avge någon viljeförklaring om att
sälja fastigheterna (se vad som antecknats i tingsrättens sammanställning av den 16 juni
2021, tingsrättens aktbilaga 82, sid. 5 stycke 4).

Om tingsrätten skulle finna att Esbjörn Bolin har kunnat avge en sådan viljeförklaring, gör
Esbjörn Bolin i andra hand gällande att avtalet saknar verkan mot honom enligt 31 och/eller
33 §§ avtalslagen (se vad som antecknats i tingsrättens sammanställning av den 16 juni
2021, tingsrättens aktbilaga 82, sid. 5 stycke 5 och sid. 6 stycke 1).

Här kan vi då konstatera att Esbjörn i den första delen gör gällande att han själv saknar, som kludden uttryckte det hela, "rättshabilitet". Eller som det faktiskt heter, rättshandlingsförmåga.
Vi ser redan här att kludden här i tråden är ute och cyklar med sina villfarelser och lögner.

I den andra delen hänvisar Esbjörn till både § 31 och § 33 i Avtalslagens 3e kap.
§ 31 har reciterats några gånger i tråden. Mer intressant är vad som står i § 33, nämligen följande,

Citat:
33 § Rättshandling, som eljest vore att såsom giltig anse, må ej göras gällande, där omständigheterna vid dess tillkomst voro sådana, att det skulle strida mot tro och heder att med vetskap om dem åberopa rättshandlingen, och den, gentemot vilken rättshandlingen företogs, måste antagas hava ägt sådan vetskap.

Hade det varit så att Esbjörn varit utsatt för tvång av Ebba, ja då hade det varit ett brott mot denna paragraf. Återigen ser vi hur kludden är ute och cyklar när han påstår att ingen av de bestridandegrunder som Esbjörn åberopat skulle ha föranlett någon fråga om tvång från rättens ordförande under MUFen.

Det vi kan konstatera är att kludden pilotyega talade sanning när hen sa att hen inte kunde något om juridik. Det är förmodligen den enda gång kludden talat sanning.

Sedan finns ytterligare två bestridandegrunder angivna i den tjänsteanteckning från domstolen där ovanstående hämtats, men de har inget med kludden lögnaktiga påståenden som ovan hänförs till, att göra.
2022-05-12, 17:09
Medlem
Citat:
Noll sekunder. Esbjörn har inte sålt Bolinskagården, han har blivit avlurad den till ett vrakpris.

Esbjörn har aldrig ägt någon "Bolinskagården"....
Det har hela tiden referatets till som Bolinska Palatset i svensk litteratur och i historieböckerna.

Gården har anor från 1400-talet, uppfört av en Pontus-Gabriel Bolin. Första byggnaden som finns beskriven i skrift anger en kringbyggd borg. Längor i en våning, varav två utgjorde bostad och de andra två ekonimibyggnade.

Denna borg brann någon gång kring 1650 och då uppfördes grunden till det palats vi nu ser, det var också då man byggde på den andra våningen. Under mitteln av 1800-talet teglades gården och fick fyra torn, allt efter ritningar av den då populäre C-G Brunius (som ju fick i uppdrag att rita om många svenska slott och palats efter dåtidens mode). 1946 var palatset dock i så dåligt skick att man fick riva tornen och ta ner teglet. Det var då som palatset fick sin nuvarande form.

Interiört är Bolinska palatset en av de mest välbevarade miljöerna i Karljohanstil i norra Europa. Den gula salongen har en magnifik kakelugn med handmålade glaserade plattor. En sittgrupp i norra hörnet är starkt inspirerad av ett romerskt krigstält - med möbler av mästaren Lorenz Wilhelm.

Grönsa salongen och biblioteket har båda väggar delvis prydda med gyllenlädertapeter från 1400-talet som Esbjörns farfars far köpte in under en resa i Holland.

Varför så återhållsam i din beskrivning av denna historiska byggnad?
2022-05-12, 17:14
Medlem
Citat:
Då kan jag berätta för dig vad grunden för bestridandet var.
I AvtL 3 kap. kan man läsa om rättshandlingars ogiltighet. I par 31 kan man läsa om att ett avtal är ogiltigt om någon har någon begagnat sig av annans trångmål, OFÖRSTÅND, LÄTTSINNE eller beroende ställning. Det var alltså det som var grunden, inte par 28 som fisken ville säkerställa att den var grunden. Sedan finns det ju några stollar här som blandar in Lag (1924:323) om verkan av avtal, som slutits under påverkan av en psykisk störning, vilket givetvis aldrig varit aktuellt. Förstår du nu?
Då kan jag berätta för dig att detta inte bara är att hävda.
Det måste styrkas. Och när detta skulle ske inträffade en av historiens mest klantiga saker.
Den inlaga - beställd av Esbjörns ombud - som skulle styrka att Esbjörn var gravt dement visade sig istället vederlägga just detta. Det har nog aldrig hänt att ett ombud både lyckas skjuta sig själv i foten och sänka sin klient på det sättet som Binninge här gjorde. Det är HELT UNIKT.
2022-05-12, 18:08
Medlem
Jag håller ofta inte med, men ska jag göra ett försök att se bortom det skrivna och att välvilligt tolka så kan jag nog hålla med om det som skrivs här.

Du redogör, tycker jag, för vad du tror och det är en rent subjektiv känsla som ingen kan ifrågasätta, du öppnar också i vissa fall upp för att det kan vara fel, och/eller inte juridiskt fel.

Det är den sista delen som är intressant för mig, ska samhället fungera måste vi basera oss på lagar som inte är individuella som moral och etik, därför är min enda möjliga slutsats att Esbjörn har fel här, då strikt juridiskt. Vad som i övrigt skett kan vi som utomstående inte veta, vissa delar kan bevisas men exakt vad som sagt vid varje tillfälle, vem som sökt vem på vilket sätt när har vi bara partsuppgifter på.

Man måste därför enligt mig kunna landa i slutsatsen att Ebba har juridiskt rätt och att strida därför är onödigt, även i det fall man tycker hon agerat omoraliskt.

Lagarna öppnar upp för det som ogilitighetsgrund, men med rätta är beviskraven höga och där har vi inte ens varit nära. Värderingarna är en sådan sak, juridiskt är de helt ointressanta, affären kan göras upp med eller utan dem, har man inte kommit överens om att basera priset på en sådan kan en eller bägge parter göra hur många de vill, visa vilka de vill osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Esbjörns hjärnas kapacitet, ett av många heta ämnen i tråden.

Jag tycker det vore kul om vi kunde försöka höja nivån på tråden lite. Vi har ju hållit på ett tag nu och vi kommer troligtvis att hålla på ett tag till. Kan vi inte alla ta ett djup andetag, försöka tagga ner och kanske till och med försöka först varandra. Vi vet ju alla att vi skrivet om allt 100 gånger. (Nej Werrydum! Inte 100, 97 faktiskt, du är verkligen Werry Werry dum!)

Så här tror jag om Esbjörn förmågor.

Jag tror inte han är tillräckligt dement för att inte få genomföra en affär. Men jag tror att han är dement. Nästan alla som får diagnosen kognitiv funktionsnedsättning, blir dementa, säger min kompis som är läkare. Och det var så pass länge sedan han fick den diagnosen att det vore anmärkningsvärt om han inte var dement.

Jag tror inte man kan umgås länge med Esbjörn utan att märka att han, som Ebba utryckte det är lite egen. Så jag tror Ebba borde märkt det. Dessutom, Marielund är litet, folk har känt varandra i generationer. Jag är ganska säker på att Esbjörns tillstånd var allmänt känt i byskvallret.

Svensk lagstiftning värnar om individens rätt. Det ska mycket till för att du inte ska få sälja din egendom. Jag tror därför att Ebba inte gjort något juridiskt fel genom att köpa egendom av honom.

Dock, på grund av hans tillstånd och beroende på vilka metoder hon använt för att vända hans första Nej till Ett Ja. Har hon eventuellt handlat i ond tro. Det är troligtvis inte rätt juridisk term. Men försök att inte missförstå vad jag menar.

Var det så att Esbjörn först sa nej, sedan gick hem och funderade lite och sedan sa ja. Eller var det så att Esbjörn sa nej, Ebba använder sin kunskaper i argumentation, med eller utan falska löften, och sedan sa Esbjörn ja?

Jag tror på det sista exemplet. Jag säger inte att jag skulle ta gift på att det är så. Men jag tror det.

Jag tror att Ebba inte så mycket tänkte på det som en omoralisk handlag, utan mer som ett steg att passera för att nå sitt mål. Men detta betyder ju inte att det är vare sig moraliskt eller lagligt.

Det om någon vet Ebba, som i sina egna ögon begår en helt moraliskt riktig handling. Men enligt svensk lagstiftning begår ett grovt förtal.

Alltså tror jag att Ebba har begått en i mina ögon djup omoralisk handling när hon köpte Esbjörns hus. Dels så tror jag att hon övertalade honom på ett otillbörligt sätt, i synnerhet som Esbjörn ser upp till henne och säger sig charmad över att få gå hem till Ebba och dricka kaffe. Jag tror att Ebba tog sig an Esbjörns nej som en politiker i valrörelsen. Hon charmade och lovade och nötte och argumenterade. Så han till slut sa ja. Det är ungefär det han säger i polisförhöret ang trädfällningen.

Jag tror inte Ebba tog tillräcklig hänsyn till Esbjörns funktionsnedsättning. Som sagt inte att han är fullt i sin rätt att genomföra sälja sin egendom. Men att man bör ta hänsyn till säljare funktionshindrade.

Jag vet inte exakt hur dessa vilka fel Ebba begått juridiskt. Men hur detta är moraliskt fel skulle jag kunna argumentera för hur länge som helst, och har oxå gjort hur mycket som helst. Så jag tänker inte göra det i detta inlägg.

Min moral säger mig oxå att det borde vara olagligt att göra som jag tror att Ebba gjorde. Är det inte det anser jag att vi har en fet lucka i svenskt lagrum.
2022-05-12, 18:57
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Om du hade haft förmågan att läsa färdigt stycket, så hade du sett följande

Och ja, så var det. Affären avslutades på samma premisser som ursprungligen satts upp. Inget ändrades i överlåtelsen och priset var detsamma.

Esbjörn fick som jag nämnde en viss, tidsbegränsad, dispositionsrätt. Men den schabblade han bort.
Hade han, som sagt, fullföljt affären från start, hade han haft mycket större möjligheter att besöka fastigheten och Ebba, än vad han har nu. Typ, inte alls.

Lite stökigt att man måste upprepa allting för dig flera gånger, men du förstår väl ändå inte. Kan jag förmoda.
Hur blev det med hans insatta handpeng till kontot hos länstyrelsen?
Har han fått ut dom än? Eller är dom fortfarande låsta
2022-05-12, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Förlikningen i sak gav inte Esbjörn varken mer pengar för fastigheten eller fastigheten tillbaka. Det enda som skiljer mot originalavtalet är den där hemliga klausulen där Esbjörn skulle få begränsat tillträde till fastigheten under viss tid.

Så varför gick Esbjörn och hans ombud med på förlikningen? Varför tog man inte det hela till rättegång?

Min hypotes är att Esbjörns chanser att få tillbaka fastigheten var obefintliga och ombuden insåg det och var skyldiga att vidtala Esbjörn om det, att minimera skadan för Esbjörn så gott det gick. Alltså var förlikning det minst onda.
Den frågan ska ställas till Esbjörn
Det är ju som bekant inte ombuden som styr processen. De jobbar på klientens uppdrag, sedan ska de råda klienten.
Ett exempel. Du sitter med en klient i ett mål där bevisläget är glasklart, det är helt enkelt bara att dra på sig den gråa KVV tröjan och klienten förnekar brott är det ändå din skyldighet som försvarare att framföra din klients inställning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in