2022-05-11, 22:49
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Du räknar då fel som fan läser Bibeln.

För det först så står det inget om att Ebba tar betalt för städningen i kontraktet. Det står bara att Esbjörn inte kräver några extra pengar för att lämna saker. Det är inte helt ovanligt att gamla människor får lämna saker efter sig i huset. Det är jobbigt för dom att flytta allt och de nya ägarna erbjuder sig att fixa det. Oftast gör de det för att få snabbare tillträde. Ebba hade snabbt tillträde, inte en månad efter kontraktet skrevs. Ovanligt fort. Men Ebba fick snabbt tillträde och 300 000 för att städa. Kaka på kaka och väldigt mycket pengar. Syns att det inte specificerade det i kontraktet. För det som inte står u kontraktet räknas inte.

Självklar stiger huspriserna. Men det är ju lite skillnad på 49 år som du har i ditt exempel, och på en värdering gjord i oktober 2020 och januari 2021.

En icke fungerande kakelugn är inte som en brunn, vilket är synd i detta fall, för brunn ska ju ändå borras.

Sedan tror du jag är helt jävla rubbad i huvudet? Har huset 4 skorstenar menar du och för det andra verkar du ha sjukt dåliga hantverkare kontakter. Betalar du dina hantverkare de pengarna du pratar om blir du blåst. Men det är ju inte mitt problem.

Ebba ska ju dessutom ha en jävla massa hantverkare på plats. Dessutom ska hon ju installerat en värmekälla och har säker planerat för en braskamin ska du se. Hon skulle skratta om hon jämförde din kalkyl med den minimala extra peng det kommer att fixa kakelugnarna på det stora hela.

Inte är det billigare att avlägsna de 4a kakelugnarna heller, vet du inget om kostnader eller fastigheter?
Det finns fyra kakelugnar/öppenspisar, det behövs inte 4a skorstenar men 4a separata rökgångar.
Varje rökgång måste klinas var för sig och varje kakelugns/öppenspis kropp måste både kontrolleras för sprickor och provtryckas, så 4 x kostnaden för att fixa till en enda är faktiskt vad det kostar.
Sen sotaren måste sota 4 eldstäder och 4 rökgångar samt göra en kontroll av 4st för att godkänna dom.
2022-05-11, 22:50
Medlem
Citat:
Ebba hade snabbt tillträde, inte en månad efter kontraktet skrevs.
Hur tänkte du nu egentligen, det tog två år?

Nog borde Esbjörn ha hunnit tömma huset, hans närmaste hade väl kunnat hjälpa till?
2022-05-11, 23:09
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Ja just ja var tog polisanmälan vägen, media har inte ens andats om någon anmälan.
Ändå påstås handskriven anmälan mot ägaren för egenmäktigt förfarande? ha lämnats in redan den 2/5.
Komplett med kopia av det sekretessbelagda delen av avtalet och med bild på en låst dörr.
Nog hade jag velat se det avtalet alltid och vilken ”viss tidsbegränsad dispositionsrätt” som funnits.
här e den försvunna tavlan!
https://imgur.com/a/66mle7I[/quote]
2022-05-11, 23:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
I samma sekund ... suck du ska alltid förvränga så det låter bra i ditt huvud.
Hur många sekunder har det gått sen Esbjörn sålde huset.

Noll sekunder. Esbjörn har inte sålt Bolinskagården, han har blivit avlurad den till ett vrakpris.
2022-05-11, 23:30
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
här e den försvunna tavlan!
https://imgur.com/a/66mle7I
[/quote]

Ja just ja det var ju ett år sedan Esbjörn fick veta att ett syskonbarn hämtat den.
Ger mig den på att den hängt hemma hos Matz, han kom ju dit innan Esbjörn dök upp.
Han är den enda som vi med säkerhet vet varit dit och hämtat minnessaker från huset.
Kanske läge att fråga grannen som pratade med honom när han och sonen kom dit.
2022-05-11, 23:32
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterSeven
Noll sekunder. Esbjörn har inte sålt Bolinskagården, han har blivit avlurad den till ett vrakpris.

Suck!
Jag tror banne mig vi får döpa om dig till von Däniken istället.
2022-05-11, 23:36
Medlem
Citat:

Esbjörn har sålt huset. Han skrev på en förlikning som bekräfta att han sålde huset som han hade misskött i flera år. Huset som grannar till blev glada över det hade blivit såld så det kunde renoveras och sluta vara en skamfläck för bygden.
2022-05-11, 23:38
Medlem
fnirps avatar
Citat:
men snälla, du är ju en förståndig och resonabel person. Du förstår väl att en värdering är från den tidpunkten värderingsdatumet anger. Du fattar väll att man inte kan säga, jag vet att det står oktober, men jag menade augusti. Jag är tämligen säker på att det inte rimmar bra med god mäklaretik. Det torde till och med vara olagligt.

Fakta:
1. Ebba påstår att Notar värderat fastigheten i augusti och att hon fått värderingen muntligen och via sms.
2. En utskriven värdering från Notar med en värdering där värdetidpunkt är satt till 2020-10-08
3. Utförande mäklare ska vittna om att det är samma värdering i både punkt ett och två.

Antingen väljer man att tro eller inte tro på mäklaren och den förklaring till datumdifferensen han ger. Eftersom vi inte hört hans förklaring än, väljer jag att för tillfället fria. Ett tecken som pekar på att dokumentet är skapat tidigare än oktober, är texten i stycket Värderingsändamål, där det står att dokumentet är ett underlag för kreditprövning.

Det spekulerades förut i om datumfältet var låst till dagens datum, ett påstående som inte låter helt orimligt. Men jag hade gärna lyssnat på en förklaring, även om jag tycker att hela värderingens egenvärde är irrelevant i sammanhanget. Kanske är det viktigt för den som försöker klistra dit en lögn på Ebba, men det förändrar absolut ingenting i affärens giltighet. Esbjörns egen värdering visar att satt pris inte var oskäligt, så även om Ebba hade rapat fram ett pris utan någon som helst förankring i verkligheten (vilket jag inte tror), så blev Esbjörn inte lurad pengamässigt.
2022-05-11, 23:39
Medlem
nova68s avatar
Citat:

Bolinskagården låg på Wollmar Yxkullsgatan i Stockholm och revs på -20talet.
2022-05-12, 00:03
Medlem
braatthas avatar
Citat:

Gården är fortfarande i deras ägor! den är varken såld eller avlurad!
2022-05-12, 00:06
Medlem
trngws avatar
I Sverige är det som så, att det är den som anklagar någon annan för något, som har bevisbördan. Inte tvärtom.

Därför blev det så, att när Ebba stämde Esbjörn till domstol, för att han vägrade fullgöra sin del av köpteavtalet, med bestridandegrunden att Ebba hade begått brott mot avtalslagen, så föll bevisbördan på Esbjörn, trots att det var Ebba som lämnat in stämningsansökan. Detta beslutade Uppsala Tingsrätt redan i inledningen av tvisten. Det var Esbjörn som anklagade Ebba, inte tvärtom.

På samma vis var det när Esbjörns grovt kriminella ombud, pedofilen Johann Binninge, lämnade in en polisanmälan i Esbjörns namn, där Ebba falskeligen anklagades för att ha begått skadegörelse på sin egen fastighet. Polisen kallade inte Ebba, utan Esbjörn, till förhör, och kunde konstatera att det inte fanns några som helst bevis till stöd för anklagelsen, utan att det istället visade sig vara tvärtom, den till anmälan ovetandes målsägaren, Esbjörn, tillstod att Ebba hade fått lov att vidta de åtgärder på sin egen fastighet, som hon hade gjort. Målet lades ner på studs.

Nu förefaller det som att Mr7 fått för sig att någon tavla försvunnit mystiskt, och tycks anklaga både den ena och den andra för detta, och förväntar sig att andra här i tråden skall förklara vart den tagit vägen. Men saken är den, om Mr7 påstår att den har försvunnit, då är det Mr7 som skall bevisa att den försvunnit, och om hen anklagar någon för tavlans försvinnande, så är det Mr7 som skall bevisa att den anklagade är skyldig.

Nu är ju Mr7 tveklöst alldeles för trög för att förstå och än mindre klara av något av ovanstående, men det förändrar inte några av de faktum, att det är så det behöver gå till.
2022-05-12, 00:15
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
2. En utskriven värdering från Notar med en värdering där värdetidpunkt är satt till 2020-10-08
.
Men sluta, jag trodde mera om dig. Det är inget utskriftsdatum. Det är värderingsdatum.
Det står klar och tydligt ungefär i mitten på sidan. Värderingsdatum.Värderingsdatum
Du fattar väll att man inte kan blanda ihop värderingsdatum med utskriftdatum?
Skulle utskriftdatum ändra sig varje gång man skrev ut då? Så man kan skriva ut en 10 år gammal värdering och få dags färskt värderings datum. Du hör väl hur dumt det låter. Värderingsdatumet är ju jätteviktig det är vad huset är värt vid just den exakta tidpunkten. Det vill säga värderingsdatum.

Jag skulle möjligtvis kunna köpa att Erik värderat vad huset var värt två gånger. En gång muntligt i augusti och en gång skriftligt i oktober. Och att han bedömde värdet till 4,2 båda gångerna. Kruxet blir då bara att då håller inte era påstående om att 4,2 och 4,6 är lika mycket.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in