Citat:
Ursprungligen postat av
BillClintonsCigarr
Men varför bli upprörd, och till och med hata. Det är ju bara ett stycke tyg i olika färger? Man får väl göra vad man vill med sitt eget tyg som man köpt? Det är väl inget att bli upprörd över?
Därför att, "att bli upprörd" bryter inte mot någon lag. Människan är ett känslostyrt djur och den absoluta majoriteten av människor har inte förmågan att helt sonika stänga av en känsla.
Vi kan inte kontrollera vårt känsloliv.
Vi kan kontrollera vårt agerande. När du blir upprörd så har du ett val, flera val t.o.m.
Många av dessa val skadar andra människor och inskränker på deras rättigheter, så många av de valen har vi förbjudit. (T,ex valet att kasta en gatsten i en polismans ansikte på grund av att du blev lite ledsen och arg).
Du får göra vafan du vill med din tygbit. Du har rätt enlig svensk lag att skända den. Betyder inte att jag måste gilla det eller dig. Men jag måste respektera vår rätt, lag och land, till den grad att jag låter människor göra vissa saker jag ogillar, utan att gå till våld varken emot dem eller andra oskyldiga.