2022-05-12, 09:15
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Inte än i alla fall. Men det här borde ha varit toppen hos oss enligt analytikerna. https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/inflationen-fortsatter-stiga

Samma anal-ytiker som spått allt helt fel de senaste åren?

Tror mer på en avmattning framåt okt/nov då det var vid denna tidpunkt 2021 som prisuppgången tog fart. Fram tills dess ligger YoY jämförelsen mot en låg nivå från 2021.

https://d3fy651gv2fhd3.cloudfront.net/embed/?s=swcpyoy&v=202205120638V20220312&d1=20210112&d2= 20220512&h=300&w=600

Men men, vad vet en simpel Flashbackare om dessa saker?
2022-05-12, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Trolltider i bolånetråden.
Frågan är väl hur den svenska inflationen utvecklas.

Hur i helvete är det möjligt att inflationen ens minskar 0.0000001% när man typ dubblat mängden dollar på 2 år? Borde ju finnas inflation så det räcker och blir över för 50 år framåt.
2022-05-12, 10:13
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tillgång på billiga pengar styr och de billiga pengarna har börjat att stiga i pris.
Skulle repan ligga på måttliga 1,25 % nästa år så är det en ökning med 125 % kontra början på 2022.
Marknadsräntorna stiger och alla under 40 år blir chockade av att det kan gå så fort.
1.25 är så löjligt lågt att det kvittar
2022-05-12, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Nisse köpte huset 1998 för 1 miljon och lånade 700.000. Huset är idag värderat till 5 miljoner och Nisse har nu lån på 3,7 miljoner. De tre miljoner han lånat har bara gått till resor och annat lyx. Det sjuka är att Nisse har 1,3 miljoner mot 300.000 från början i bundet värde i huset. Men han är samtidigt mycket mer sårbar med 3,7 miljoner i lån om räntan går upp och huset tappar i värde. Det är att använda huset som bankomat. Men det visste du ju redan?

Citat:
Jag vet inte vad mellanleden är. Som jag ser det är det ointressant. Nisse har lånat till 0,85% ränta under många år och det kostar honom 31500 kr om året. När räntan går upp blir det dyrt att bo och värdet sjunker på huset så om han behöver sälja kan det i värsta fal innebära att han har en skuld kvar men inget hus.

Jag har följt er diskussion, och påbörjat svar men varit chockad över hur lite liksom-fb kan om livet, och ekonomi. Likt många av de arma stackare om gett sig in på en marknad, där yttre krafter är starkare än vad de förstår innan det är för sent.

Att svara på din fråga är omöjligt utan att veta vad de kostar att bo i hus, där räntan de senaste åren inte varit den högsta utgiften för Nisse. Med 25.000 i månaden är det tufft att klara av, allt från eskalerade elräkningar, underhåll och reparationer. Nisse har haft utgifter regelbundet under åren som inte är värdehöjande, från att byta vitvaror, till olika oförutsedda utgifter en bostadsrättsinnehavare inte gjort kalkyler för.

Man måste börja läsa din fråga noga, innan man svarar. Det står angivet i frågan att Nisse köpte huset 1998. Nisse borde vara 50-60 år, i en ålder man tänker på pension och inte på att byta jobb eller extraknäcka. Hans vanor gör det svårt. Min kvalificerade gissning är att Nisse inte sparat eller har andra tillgångar, eftersom då hade han inte använt bostaden som bankomat.

Nisse har lånat dessa belopp löpande under åren. Om Nisse insett att låna på en fastighet, är det samma som att avyttra sitt ägande varje gång han söker om ett pantbrev där banken är innehavare, hade han likt, liksom-fb också inte förstått vad jag pratar om.

Om Nisse har den utgiften som du anger nu, och räntan fortsätter att gå upp, är en procentenhet förödande för honom. Om det blir en ännu större ränteökning, som 3-7% kommer han inte kunna betala räntorna till banken. En trasig värmepanna eller en läcka i taket är vad som tvingar honom att sälja sin bostad, på en fallande marknad, där huset utannonseras ut som renoveringsobjekt. Av sin "investering" kan Nisse i bästa fall få ut någon summa i hundratals tusen kronor, men inga miljonbelopp.

Nisse har en vanlig lön, bor i ett vanligt hus, där hans fastighet kommer bjudas ut till människor med vanliga löner, som väntat och gläds av hans olycka. I en ekonomisk verklighet där polletten trillat ner hos köpare och bankerna.
Senast redigerad av Vresrosen 2022-05-12 kl. 10:22.
2022-05-12, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag har följt er diskussion, och påbörjat svar men varit chockad över hur lite liksom-fb kan om livet, och ekonomi. Likt många av de arma stackare om gett sig in på en marknad, där yttre krafter är starkare än vad de förstår innan det är för sent.

Att svara på din fråga är omöjligt utan att veta vad de kostar att bo i hus, där räntan de senaste åren inte varit den högsta utgiften för Nisse. Med 25.000 i månaden är det tufft att klara av, allt från eskalerade elräkningar, underhåll och reparationer. Nisse har haft utgifter regelbundet under åren som inte är värdehöjande, från att byta vitvaror, till olika oförutsedda utgifter en bostadsrättsinnehavare inte gjort kalkyler för.

Man måste börja läsa din fråga noga, innan man svarar. Det står angivet i frågan att Nisse köpte huset 1998. Nisse borde vara 50-60 år, i en ålder man tänker på pension och inte på att byta jobb eller extraknäcka. Hans vanor gör det svårt. Min kvalificerade gissning är att Nisse inte sparat eller har andra tillgångar, eftersom då hade han inte använt bostaden som bankomat.

Nisse har lånat dessa belopp löpande under åren. Om Nisse insett att låna på en fastighet, är det samma som att avyttra sitt ägande varje gång han söker om ett pantbrev där banken är innehavare, hade han likt, liksom-fb också inte förstått vad jag pratar om.

Om Nisse har den utgiften som du anger nu, och räntan fortsätter att gå upp, är en procentenhet förödande för honom. Om det blir en ännu större ränteökning, som 3-7% kommer han inte kunna betala räntorna till banken. En trasig värmepanna eller en läcka i taket är vad som tvingar honom att sälja sin bostad, på en fallande marknad, där huset utannonseras ut som renoveringsobjekt. Av sin "investering" kan Nisse i bästa fall få ut någon summa i hundratals tusen kronor, men inga miljonbelopp.

Nisse har en vanlig lön, bor i ett vanligt hus, där hans fastighet kommer bjudas ut till människor med vanliga löner, som väntat och gläds av hans olycka. I en ekonomisk verklighet där polletten trillat ner hos köpare och bankerna.
Bra att du utvecklar och förklarar. Det finns massor med liknande fall där man istället för att passa på att amortera mer när räntan varit låg istället gjort tvärt om och lånat på huset till olika saker "för det kostar ju inget". De flesta kommer inte behöva sälja sitt hus men det kan bli en ny vardag där det mesta av lönen går till boendet. Elen är tre ggr så dyr och räntan har gått från 1 till 4%. Värdet på huset är i bästa fall på samma nivå som lånen. Det är omöjligt att flytta då hyresrätt inte går att få tag på. Att köpa något nytt går inte då ingen kontantinsats blir kvar efter försäljning. Folk slutar konsumera och då är den nedåtgående spiralen igång.
Utan konsumtion = folk förlorar jobbet = ännu mindre konsumtion. Klassisk spiral vid en lågkonjunktur. Ofta tar det 5-10 år att vända.
2022-05-12, 10:48
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Bara kolla på Nordeas tidigare analys från januari för att fatta att den de släppt nu inte ens duger till toapapper.

De vet inget, kan inget, förstår inget. Eller så driver de en agenda. Oavsett så spelar det ingen roll vad de skriver i någon rapport.

Dom driver givetvis en agenda. Det som är oroväckande och något talande för vårt medielandskap är att deras analyser får lov att stå oemotsagda och inte sågas direkt.
2022-05-12, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Dom driver givetvis en agenda. Det som är oroväckande och något talande för vårt medielandskap är att deras analyser får lov att stå oemotsagda och inte sågas direkt.

Just prognoser på inflation/bostadsmarknad/börsen är extremt svåra på längre horisonter (Och även på korta horisont). Det är trots allt aktiva aktörer som påverkar utfallen. Regressionerna är multivariata, där varje ingående parameter är svår att uppskatta. Modellerna klarar definitivt inte svängningar i händelser som påverkar psykologi/politik/valutor/export, import fluktuationer mm. Däremot fyller prognoserna ett syfte och det är just att försöka påverka psykologiska effekterna.
2022-05-12, 11:14
Medlem
Pwnys avatar
Citat:

Saken är ju den, att om korträntan stiger till 4-5-6% så står bankerna där men jäkla massa kreditförluster då korthuset vi har till bostadsmarknad kommer braka ihop. Kalkylräntan på nya bolånetagare höjs till 10% och plötsligt kan/vill ingen låna dom hutlösa summor som behövs för att köpa bostäder på dagens prisnivåer.

Sen är det ridå, marknaden viker, bankerna tar gigantiska förluster på hela bolånestocken i samma veva som människor får svårt att betala sina räntekostnader.

I dagsläget hänger allt på att inflationen rullar över och sjunker rejält. Ser snarare ut att bli tvärt om då bränsle- och energipriser kommer slå ytterligare på KPI här senare under året/början av nästa år. Vi är bara i början på denna snurra.
2022-05-12, 11:15
Medlem
Citat:
Bra att du utvecklar och förklarar. Det finns massor med liknande fall där man istället för att passa på att amortera mer när räntan varit låg istället gjort tvärt om och lånat på huset till olika saker "för det kostar ju inget". De flesta kommer inte behöva sälja sitt hus men det kan bli en ny vardag där det mesta av lönen går till boendet. Elen är tre ggr så dyr och räntan har gått från 1 till 4%. Värdet på huset är i bästa fall på samma nivå som lånen. Det är omöjligt att flytta då hyresrätt inte går att få tag på. Att köpa något nytt går inte då ingen kontantinsats blir kvar efter försäljning. Folk slutar konsumera och då är den nedåtgående spiralen igång.
Utan konsumtion = folk förlorar jobbet = ännu mindre konsumtion. Klassisk spiral vid en lågkonjunktur. Ofta tar det 5-10 år att vända.

Jag var lite väl väl tydlig, då denna diskussion hade gett sken av att den var på en högre nivå, än den du synade med din enkla fråga.

Jag band de lån jag hade i mars, och redan då var jag arg på mig själv att jag inte gjorde det i december. Om räntan inte skulle gå upp mot förmodan, var mitt resonemang att skillnaden mellan rörlig och bunden ränta är en billig försäkring jag inte kommer märka nämnvärt.

Jag är pessimist, om inflationen och bostadsmarknaden för de objekt som inte har något annat mervärde än bostad. Det är inte bara yttre omständigheter som påverkar inflationen, där debatten handlar om matpriser och bränsle, och byggvaror. Där man inte beaktar i prognoser, alla de tjänster där elektriker, rörmokare, trädfällare m.m. tar betalt för en hel månadslön för en eller två dagars arbete, där RUT och ROT, var en löneökning för dessa grupper, som fördubblade priset på deras tjänster till konsument

Jag tror inte på att arbetsmarknaden kommer vara bra när arbetskraften är för dyr, och överskattar sin betydelse i en verklighet där de inte kan kompenseras för inflationen genom för dyra tjänster. Jag ser stagflation. Och det börjar likt det gjorde på 90 talet, med att samtliga aktörer och politiker pratar om en god arbetsmarknad, medan de som söker jobb märker ett ointresse från arbetsgivare.
2022-05-12, 14:15
Medlem
Teus avatar
Citat:

Mja, det är egentligen inte fel att låna på huset. Problemet kommer snarare från faktumet att man lånat för mycket och ofta till fel saker. Att låna på huset för att installera geotermisk värmepump, installera solpaneler, fasadbyte från ex. träfasad till mer underhållsfritt fasadmaterial, plantera food garden m.m. är investeringar som bör löna sig i längden om gjorda korrekt och är på intet sätt fel att göra. Har man dock överbetalat för huset från början, vilket många har, och är överbelånade så bör existensminimum och ammortering varit modus operandi nästan direkt från början vid inflytt.

Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Just prognoser på inflation/bostadsmarknad/börsen är extremt svåra på längre horisonter (Och även på korta horisont). Det är trots allt aktiva aktörer som påverkar utfallen. Regressionerna är multivariata, där varje ingående parameter är svår att uppskatta. Modellerna klarar definitivt inte svängningar i händelser som påverkar psykologi/politik/valutor/export, import fluktuationer mm. Däremot fyller prognoserna ett syfte och det är just att försöka påverka psykologiska effekterna.

Du har givetvis helt rätt att det är extremt komplicerat att spå framtiden men det är just detta faktum som får mig att vara helt övertygad om att prognoser, som du säger, försöker påverka människor psykologiskt vilket i min mening omvandlar prognoser till mer eller mindre direkt reklam under ett annat namn. Att bankerna har ekonomiska incitament till glädjekalkyler gör dom särskilt olämpliga för att få göra sådana prognoser och det är i min mening på hög tid att man ställer högre krav på vem som får komma till tals i media sammanhang rörande saker som är så pass viktiga. Vad jag vill ha sagt är att prognoser bör komma från ekonomer anställda på ex. våra högskolor vars personliga finanser är "Above approach".

Citat:
Ursprungligen postat av Pwny
Saken är ju den, att om korträntan stiger till 4-5-6% så står bankerna där men jäkla massa kreditförluster då korthuset vi har till bostadsmarknad kommer braka ihop. Kalkylräntan på nya bolånetagare höjs till 10% och plötsligt kan/vill ingen låna dom hutlösa summor som behövs för att köpa bostäder på dagens prisnivåer.

Sen är det ridå, marknaden viker, bankerna tar gigantiska förluster på hela bolånestocken i samma veva som människor får svårt att betala sina räntekostnader.

I dagsläget hänger allt på att inflationen rullar över och sjunker rejält. Ser snarare ut att bli tvärt om då bränsle- och energipriser kommer slå ytterligare på KPI här senare under året/början av nästa år. Vi är bara i början på denna snurra.

Jag kan inget annat än att hålla med. Den enda invändningen jag har är att jag är helt övertygad om att energi- och bränslepriserna kommer sakta röra sig ner i samband med att vi utökar energiproduktionen och elektrifierar transportsektorn.
2022-05-12, 15:02
Avslutad
Inflationen steg knappt alls i April och då får man räkna med att räntehöjningen inte alls påverkar datan från april. Hade faktiskt räknat med 7-8% inflation i april i Sverige. Inte alls omöjligt att det faller tillbaka rejält i maj när råntehöjningen vägs in tillsammans med lägre tryck på uppvärmningskostnader.

Känns som att domedagsprofeterna härinne som tjatat om 15% inflation inom kort kommer få fel som vanligt.
2022-05-12, 15:09
Medlem
Citat:
Mja, det är egentligen inte fel att låna på huset. Problemet kommer snarare från faktumet att man lånat för mycket och ofta till fel saker. Att låna på huset för att installera geotermisk värmepump, installera solpaneler, fasadbyte från ex. träfasad till mer underhållsfritt fasadmaterial, plantera food garden m.m. är investeringar som bör löna sig i längden om gjorda korrekt och är på intet sätt fel att göra. Har man dock överbetalat för huset från början, vilket många har, och är överbelånade så bör existensminimum och ammortering varit modus operandi nästan direkt från början vid inflytt.

Du har givetvis helt rätt att det är extremt komplicerat att spå framtiden men det är just detta faktum som får mig att vara helt övertygad om att prognoser, som du säger, försöker påverka människor psykologiskt vilket i min mening omvandlar prognoser till mer eller mindre direkt reklam under ett annat namn. Att bankerna har ekonomiska incitament till glädjekalkyler gör dom särskilt olämpliga för att få göra sådana prognoser och det är i min mening på hög tid att man ställer högre krav på vem som får komma till tals i media sammanhang rörande saker som är så pass viktiga. Vad jag vill ha sagt är att prognoser bör komma från ekonomer anställda på ex. våra högskolor vars personliga finanser är "Above approach".

Jag kan inget annat än att hålla med. Den enda invändningen jag har är att jag är helt övertygad om att energi- och bränslepriserna kommer sakta röra sig ner i samband med att vi utökar energiproduktionen och elektrifierar transportsektorn.

Jag är enig i att det är klokt att satsa på huset, om det är värdestigande saker man gör, och inte betalar för mycket för dessa arbeten. Just nu ska alla ha pool. Då gäller det att man bor i ett område där man får tillbaka pengarna när man säljer. Det jag noterar, är ofta för små och förfulande pooler, där folk inte riktigt tänkt igenom investeringen. Allt det du nämner, åtgärder som sänker kostnader när man bor i hus, är bra och kan lika gärna vara underhåll, då det tar många år innan man märker att man har igen kostnaderna. Jag är inte så säker på att man får ut någon värdeökning, för nytt kök och badrum heller, om man har usel smak eller om det ser daterat ut. Folk vill ha kök och badrum, men gillar dessa projekt där de sätter sin egen prägel på sin bostad.

En del prognoser har du rätt i att de manipulerar in i en riktning, men man kan se på omvärlden från sitt eget perspektiv, och göra en egen prognos. Att inskränka yttrandefriheten kan te sig som lockande, men det är ändå ingen bra idé. Jag ser på dessa yttrande och prognoser som är tokiga, som en vink eller en kvalificerad kontraindikation om vad deras flock kommer göra.

Jag tror också vi har löst problemen med energi i framtiden. Men det kommer ta länge tid än att det löser de problem vi har nu, och för de människor som riskerar att drabbas av sämre tider de närmaste åren.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in