2022-05-11, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Har du extremt dålig koll på att Sverige faktiskt är NETTO-exportör av spannmål?
Dvs vi odla mer spannmål än vi själva exporterar?

30% av all mat kastas dessutom redan idag och vi producerar 50-60% av vad vi gör av med samtidigt som vi äter för mycket.
Sverige skulle aldrig svälta även om gränserna vad stängda under 1-2år.
Kan vi dessutom köpa konstgödning av norsk-hydro så klarar vi oss i all framtid.
Det tar 2-3år innan jordarna på riktigt börjar utarmas på näringsämnen så att skärdarna drastiskt minskar.
Det är ju lite dumt att kasta maten, men det är nog helt säkert så att en större del av maten som produceras kommer att används till energi. Tex köra traktorer på rapsolja, göra gas av kasserad mat. Etanol till bilar etc.
Citera
2022-05-11, 14:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Bra att du vet vad jag gör, fast du inte har en minsta aning. Jag är tämligen övertygad om att den verksamhet jag håller på med inbringar proportionellt mer till vårt land än den tillverkningsindustri du arbetar inom. Det betyder dock inte att det du gör inte är viktigt.
Skademinimering på sociala medier åt msbs räkning.

Jag är tämligen säker på att din verksamhet är tärande och du gör inget som folk behöver egentligen.
Brukar ofta va så när man sitter och gör pappersarbete med datorn.
Det är välkänt sedan början av 1900-talet att mycket skulle automatiseras, och att man då skulle behöva hitta på sysselsättning till stor del människor.
Sk överflödiga ätare.

Citat:
Vad ska pengarna gå till enligt dig då? ;-)
Vad mina pengar ska gå till? Till vad jag känner för. Inte skatt och Wallenbergs vapenindustri iaf.

Citat:
Wallenberg...? Vilken av dem? Mänskligt lidande kan vi undvika om vi slipper t.ex. krig, men för att undvika det så behöver vi trots allt kunna försvara oss.
Klanen Wallenberg.

Vilka oss?
Tänker du att krig är som ett stort slag på ett fält som på medeltiden? Och wallenberg rider mot fienden som Aragorn i lotr?
Citat:
Hurrar ej över mänskligt lidande. Trauma kan leda till mycket, inklusive framgång, men det finns inget trauma bakom mina ställningstaganden. I alla fall inget personligt upplevt sådant.

Indirekt sitter du ju här och smygflinar åt mänskligt lidande.
Ryssar vill du ha ihjäl, Svenskar vill du ska åka ner och bli kanonmat, Ukrainska folket ska kämpa till siste man.
Giftvaxxet vill du ska bli obligatoriskt för alla.

Min gärningsmannaprofilering säger sexualsadist.
Citera
2022-05-11, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Vårt försvar är inte stort, men det är vasst och fullt kapabelt att hantera Ryssland idag. Det finns absolut inget som Ryssland kan göra idag som allvarligt skulle kunna hota Sveriges säkerhet, såvida de ej tar till kärnvapen (men då är vi i vilket fall rökta, även om vi ej är direkt mål för en sådan attack).

Ryssland idag har två landstigningsfartyg i Östersjön och några få ytstridsfartyg. Dessa skulle aldrig ens komma i närheten av svensk mark innan de sänkts. Rysslands flygvapen är i allt väsentligt totalt underlägset alla västerländska flygvapen ur en rent teknisk synvinkel och vi har tillräckligt för att bita ifrån oss rejält mot Ryssland om de skulle få för sig att försöka anfalla med sitt flygvapen. Deras armé måste gå genom Finland och med tanke på hur undermåligt de presterat i Ukraina så kommer de knappt komma över finska gränsen innan de sparkas tillbaka till rysk mark (så vi slipper deras markförband).

Det enda de har att hota med är sina kärnvapen och de vet att användandet av dem innebär utplåning. Vi kan gott kosta på oss att "mopsa" mot Ryssland, vi ska stå upp för demokrati och fred, även om det innebär risk för inblandning eller direkt krig. Gör vi inte det är vi medskyldiga till Rysslands aggression.

Ok vi antar du har rätt. Men även U har ett bra försvar, som är bättre dessutom. Samt massor av hjälp utifrån. Det är väl ändå ett h-vete där. Det är väl ändå inget som du vill att vi ska dra på oss. Är du beredd att vi har pulvriserade städer och döda i massor, för att vi ska "stå upp"? Vet inte om jag ska se det som naivt eller dumt.
Och man kan "stå upp" på andra sätt..........man kan verka för fred och vara en fredsmäklande stat som verkar för fred och inte krig. Det är ett sätt att "stå upp" som har funkat bra i alla år och som inte drar in oss i krig.
Citera
2022-05-11, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Man kan bara inte gå igenom livet som ett jävla mähä. När nån jävla skit som Putler försöker sig på att mobba oss ska vi fan slå in pannbenet på honom! Eller åtminstone försöka. Vad som helst är bättre än att vika sig för en ryssjävel.

Läs på ( bif länk). Vi har jobbat för freden i alla år, och dragit många strån till den stacken. Man ska göra det man är bra på. Inte dumdristigt mopsa för sakens skull utan att ha muskler för försvaret samt att dra stora risker över svenska folket.
http://peacequest.se/svenska-fredsmaklare/
Citera
2022-05-11, 15:30
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Jag har inte skrivit att andra EU-länder skulle ge militär hjälp till Sverige. Det har du hittat på själv.

”EU har oxå en solidaritetspakt.” - Du. Hur annars ska det tolkas?
Citera
2022-05-11, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Det var väl ändå en dålig liknelse? Nu har ju Maggan slagit sig för bröstet och basunerat ut att Sverige skickar vapen till ett land som är i krig, och detta land har nu dödat ryssar för att senare basunera ut det och som lök på laxen tackar personligen kung Carl Gustav.

Det är väl en jävla skillnad?
Nä eftersom det är att jämföra äpple och päron. Vi har har skickat pansarskott inte själva granatgeväret som omtalas i denna tråd.
Citera
2022-05-11, 15:33
Medlem
Sett ett hundratal Carl Gustav i ryska händer efter Ukraina övergett dem i skolor o dylikt. Sen lämnar Ukraina dom minerade på platser de flyr ifrån osäkert hur effektivt det är dock. Twitter videon var nog mer ett tack ni hjälper till bra skicka mer.

Snacket på telegram sant eller inte är väl att de ska skänkas till Palestina, Syrien etc. Tror det är viktigt för ryssarna att inte ertappas använda dom för mycket eftersom dom måste hålla skenet uppe att de inte behöver de utländska vapnen.

Annan rysk propaganda jag sett sista veckorna är att informera hur snabbt de ansluter el, internet, vatten i "säkrade" byar samma rusta någon skola efter "rysk standard" och det vanliga hur stark rubel är mot dollar och euro samt hur billigt det är att tanka ni "libirated" regioner.
Citera
2022-05-11, 15:40
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Jag kommer att återkomma till ditt idiotinlägg då!

Vi behöver varken rysk gas eller vete! Att du inte förstått det tyder ju på rejäl svagbegåvning!

Bra argument! Det är tur att vi är självförsörjande på mat här i Sverige
Citera
2022-05-11, 15:57
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Har du extremt dålig koll på att Sverige faktiskt är NETTO-exportör av spannmål?
Dvs vi odla mer spannmål än vi själva exporterar?

30% av all mat kastas dessutom redan idag och vi producerar 50-60% av vad vi gör av med samtidigt som vi äter för mycket.
Sverige skulle aldrig svälta även om gränserna vad stängda under 1-2år.
Kan vi dessutom köpa konstgödning av norsk-hydro så klarar vi oss i all framtid.
Det tar 2-3år innan jordarna på riktigt börjar utarmas på näringsämnen så att skärdarna drastiskt minskar.

Producerar vi 50-60% av vad vi gör av med? Så vi importerar resten? Det är ganska mycket.
Och spannmål är inte det enda vi äter i Sverige. Om importen av andra matvaror stryps så behöver det ersättas av annat, exempelvis bröd, och då är det inte säkert att spannmålen räcker till.

Men inget av det spelar någon roll, för det finns inte en chans att vår WEF-ägda regim skulle införa en protektionistisk marknad där bönderna inte tillåts exportera någon mat till andra länder i Europa (som definitivt inte är självförsörjande på mat). Bönderna hade sålt vårt vete till Tyskland, med svält eller åtminstone skyhöga matpriser som följd här hemma.

För övrigt skrev jag inte ”Sverige”, jag skrev ”Väst”. Det spelar iofs ingen roll eftersom vår regering som sagt hade tillåtit export.
Citera
2022-05-11, 16:41
Medlem
Man-o-Hasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Kan gamla Carl Gustav slå ryssarnas modernaste funktionsdugliga stridsvagn så kan...
Det hade varit kul om Ukraina kunde få låna några gamla Stridsvagn S103 så att vi får reda på hur den svenska stridsvagnen med 60-tals design hade klarat sig mot ryska pansarfordon. Jag gissar på att den hade klarat sig väldigt bra eftersom den är ett försvarsvapen som är byggt för att gömma sig och smita undan illa kvickt efter några fullträffar.
Citat:
Ursprungligen postat av muppetsclubhouse
... rusta [upp] någon skola efter "rysk standard" ...
Det kan inte bli någon vidare bra skola om den renoveras efter rysk standard.

Ps. Jag lade till [upp] eftersom din dåliga svenska behövde förbättras lite. Ds.
Senast redigerad av Man-o-Hast 2022-05-11 kl. 16:47.
Citera
2022-05-11, 17:33
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
”EU har oxå en solidaritetspakt.” - Du. Hur annars ska det tolkas?

Som att EU har en solidaritetspakt. EU är främst en ekonomisk organisation, och dess starkaste ”vapen” är handelshinder. Ger man sig på ett EU-land (i detta fall med en bomb) svarar alla EU-länder med fullständig handelsblockad. Precis som jag skrev, om Ryssland vill ha någon framtida handel med EU är det inte det smartaste att bomba något EU-land.
Citera
2022-05-11, 17:43
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krass2014
Du vet nog som alla andra att vi har ett nedbantat försvar och inget att sätta emot, så det blir ganska naivt att gapa som en trotsig unge att " vi gör minsann som vi vill".
Så ska man inte agera om man har ansvar för miljoner människors liv. Men du är förstås helt beredd på att dö för det stora nöjet att mopsa mot en stormakt på krigsstigen?

Därav Nato. Alternativet är att vi riskerar att tvingas göra som en despotisk fasciststat vill, och då lägger jag hellre äggen i den demokratiska korgen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in