2022-05-10, 19:10
Medlem
du får ingen telefon du delbetalar den jösses.....
Citera
2022-05-10, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Det har jag faktiskt aldrig varit med om. Men självklart betalar man perioden ut för ett abonnemang.

Om man då tar ett nytt abonnemang innan den tidigare perioden är över så får man självklart betala klart.
Man kan undgå problemet genom att lägga porteringsdag den första i månaden.
Citera
2022-05-10, 19:11
Medlem
R5As avatar
Citat:
Hur menar du? Har aldrig haft problem med att räkna månadskostnaden multiplicerat med antalet månader som telefonen ska betalas av på och som abonnemanget ska betalas.

Naturligtvis räknar jag med eventuell uppläggningsavgift och eventuella faktureringskostnader. Men i övrigt har jag aldrig varit med om att något tillkommer.

Folk antar att mobil + abonnemang blir dyrare än abonnemang separat och mobil cashad, vilket oftast inte är så.
Operatörerna binder upp en på 24 månader och i utbyte får man en rabatt på hårdvaran.

Man ska räkna ut totalkostnaden på 2 år för 2 utfall. Mobil cashad för 13 000 och ett abonnemang för 300:- i månaden, vad blir de på 2 år? I snitt 850 i månaden. Om du får samma abonnemang + telefon för 750:- i månaden så är de en besparing på 2400:- totalt.
Citera
2022-05-10, 19:12
Medlem
Citat:
Kan du inte se att de räknat fel i din första länk?

924*24=22176
dom räknar bara delbetalningen därför som det blir 13k dom räknar inte abb som kostnad
Citera
2022-05-10, 19:12
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatsGucci
Så har jag rätt i det jag säger?
Att om jag cashar av telefonen efter 3 månader från en slutfaktura, så kan jag säga upp abonnemanget och sen inte vara kund längre?

Jag har inte kollat avtalet men tele2 kräver numera ja att man slutfakturerar telefonen vid uppsägning av abonnemang, sen har du 1 månad uppsägningstid.
Citera
2022-05-10, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Folk antar att mobil + abonnemang blir dyrare än abonnemang separat och mobil cashad, vilket oftast inte är så.
Operatörerna binder upp en på 24 månader och i utbyte får man en rabatt på hårdvaran.

Man ska räkna ut totalkostnaden på 2 år för 2 utfall. Mobil cashad för 13 000 och ett abonnemang för 300:- i månaden, vad blir de på 2 år? I snitt 850 i månaden. Om du får samma abonnemang + telefon för 750:- i månaden så är de en besparing på 2400:- totalt.
Om det nu finns de som inte förstår det, så håller jag med om att de antagligen är ganska korkade.

Citat:
Ursprungligen postat av BadGinger
dom räknar bara delbetalningen därför som det blir 13k dom räknar inte abb som kostnad
Just, vi har väl kommit fram till det. Att de endast räknar första månadens abonnemangskostnad.

Uppenbart (enligt ts citat från avtalet) så får man dock inte telefonen på avbetalning om man säger upp mobilabonnemanget, och då finns det inte längre någon anledning att ingå ett sådant avtal.
Citera
2022-05-10, 19:31
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatsGucci
Jo det är det jag är rädd för.
För han i telefonen sa i princip:
"Om du väljer att betala av telefonen efter ett tag och vill det, så skickar vi en slutfaktura och du betalar då för telefonen och kan sen säga upp abonnemanget."
Lät jävligt bra för att vara sant, vad är det för deal de tjänar på då liksom?
Tror inte att han talade sanning isåfall om jag ska vara ärlig.
För jag tänker såhär också, idag betalar jag för kontankort, låt oss säga 200kr i månaden, jag kommer behöva betala av telefonen obviously, plus abonnemang, hade det då vart mer värt och köpa den i 12 månader?
Det är ish 129kr mer i månaden för surf osv, plus en telefon, visst jag pröjsar för telefonen i månaden, men jag vet inte riktigt.
Köp aldrig någonting av försäljare.

När det är dags att byta elektronik, bostad, bil eller annat så sätter man sig ner i lugn och ro och jämför kostnader och avtal och tänker igenom saker och ting ordentligt.

Förstår inte folk att försäljare vill lura på en dåliga avtal?
Citera
2022-05-10, 19:40
Medlem
jadrapatrissors avatar
Ett alternativ är att pausa abonnemanget (upp till 6 månader), välj 12 månaders delbetalning och slutfakturera telefonen när det har gått 6 månader och avsluta abonnemanget. Självklart så blir det en uppsägningsavgift på 30 dagar för abonnemanget.
Citera
2022-05-10, 22:38
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Köp aldrig någonting av försäljare.

När det är dags att byta elektronik, bostad, bil eller annat så sätter man sig ner i lugn och ro och jämför kostnader och avtal och tänker igenom saker och ting ordentligt.

Förstår inte folk att försäljare vill lura på en dåliga avtal?

Finns gott om säljare som gör ett bra jobb och man brukar vanligtvis få bättre priser av en säljare än när man själv söker sig till en deal. Exempelvis brukar telefonförsäljare sitta på kampanjer som inte går att få tag på hos återförsäljare då vitsen är att faktiskt locka kunden med något konkurrenter inte har koll på.
Citera
2022-05-10, 22:47
Medlem
Herregud.

Du kommer att betala 555kr varje månad för telefonen. Den kommer du att ha avbetalning på i 24 månader. Alltså 555 x 24 = 13 320 kr

Sen har du abonnemanget som kommer kosta dig 369kr varje månad du har det.
Väljer du att ha det i 24 månader så kommer det kosta 369 x 24 = 8 856kr

Om vi bortser från fakturaavgiften så landar då totalsumman på 22 176 kr

Abonnemang hos Tele2 saknar bindningstid så det kan när som helst sägas upp.
(Antar att dom har en månads uppsägningstid)

Telefonen däremot kommer du vara bunden att betala.
Det är därför personen på Tele2 säger att du kan "slutbetala" telefonen när du vill om du skulle vilja det.
Då betalar du resterande skuld till Tele2 och ditt avtal om avbetalning upphör.

Det är inte svårare än så.

Så vitt jag vet finns inte längre någon som helst koppling mellan telefonen och abonnemanget. I alla fall inte hos Tele2.
Tidigare var det ju ofta så att man fick rabatt på telefonen mot att man band sig i X antal månader till teleoperatören via abonnemanget. Den affärsmodellen är skrotad sedan länge.

Som någon skrev i tidigare inlägg så finns tydligen den här klausulen. Den var jag inte medveten om.
"E 7.3 För varje mobiltelefon som Kund köper
med delbetalning krävs ett aktivt mobilabonnemang. Om kund säger upp mobilabonnemang kommer mobiltelefon som köpts på delbetalning att slutfaktureras.
"
Men jag undrar lite då jag har flera telefoner (kidsens också) på delbetalning men bara ett abonnemang.

Personligen hade jag aldrig i livet lagt så mycket pengar på en telefon, men det är jag det.
Senast redigerad av MongoTorsten 2022-05-10 kl. 22:59.
Citera
2022-05-10, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MongoTorsten
Det är inte svårare än så.
Vet du att det inte tillkommer några extra kostnader när man väljer att avbryta avbetalningen?
Citera
2022-05-10, 23:11
Medlem
Citat:
Vet du att det inte tillkommer några extra kostnader när man väljer att avbryta avbetalningen?

Vilken betalning menar du? På telefonen?
Det har jag svårt att tro. Det är ju inget banklån där du kan tvingas betala ränteskillnadsersättning pga att banken förlorar inkomst i och med att kreditavtalet bryts i förtid.

Så jag tror en slutfaktura bara innehåller återstående månader x månadskostnaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in