2022-05-10, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MongoTorsten
Vilken betalning menar du? På telefonen?
Det har jag svårt att tro. Det är ju inget banklån där du kan tvingas betala ränteskillnadsersättning pga att banken förlorar inkomst i och med att kreditavtalet bryts i förtid.

Så jag tror en slutfaktura bara innehåller återstående månader x månadskostnaden.
Vet du att det är så?
Citera
2022-05-10, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Vet du att det är så?

Vad är det för avgift du syftar på i så fall? För jag förmodar att du anser att jag har fel?
Citera
2022-05-10, 23:18
Medlem
Citat:
Vad är det för avgift du syftar på i så fall? För jag förmodar att du anser att jag har fel?
Kanske en kostnad när man bryter ett abonnemang?
Citera
2022-05-10, 23:19
Medlem
Citat:
Vet du att det inte tillkommer några extra kostnader när man väljer att avbryta avbetalningen?

I de fall telefonen är köpt på avbetalning med möjlighet att slutbetala i förtid är de kostnader som tillkommer just återstående månadsavgifter och så kvarvarande månadskostnad för abonnemanget (t.ex en halv månadskostnad om uppsägningen sker mitt i faktureringsperioden).

Om det i villkoren framgår att "du kan när som helst avbryta delbetalningen utan extra kostnad" innebär det just detta, d.v.s att kvarvarande summa faktureras utan att det tillkommer någon form av ETF (Early Termination Fee).

Detta innebär således att kunden inte kommer att faktureras annat än kostnaden för telefonen (kvarvarande månader på avbetalningen) plus månadsavgiften för abonnemanget (kvarvarande), alternativt enbart telefonen (om abonnemanget behålls men telefonen fullbetalas).

Rent generellt skulle jag inte rekommendera att köpa telefoner via operatörer då den nuvarande modellen innebär alldeles vanlig avbetalning (i praktiken motsvarande det som för övrig elektronik brukas kallas räntefritt även om man kan argumentera om faktureringsavgifter och uppläggningsavgift) varför man lika gärna kan köpa produkten separat.

Tidigare kunde det finnas skäl att gå operatörsvägen då det ofta gavs rabatt på telefonen (d.v.s telefon plus abb under 24 månader var billigare än SAMMA abb med kontantköpt telefon) men den tiden är förbi.

Den moderna tidens bindningstid är att avbetalningen kräver "aktivt abonnemang" i enlighet med Tele2s villkor. Det är en metod att fortsätta ha bindningstid även om den är indirekt och även ett sätt att behålla ETF (Early Termination Fee/straffavgift om abonnemanget avslutas i förtid, en modell som var standard i bl.a. USA) utan att kalla det just ETF.
Citera
2022-05-10, 23:21
Medlem
Citat:
Kanske en kostnad när man bryter ett abonnemang?

Abonnemanget har ju ingen bindningstid...
Du betalar för abonnemanget så länge du har det.
Säger du upp det så har du sannolikt en månads uppsägningstid, that's it.
Det är i alla fall vad som gäller på mitt abonnemang.

Vill du ha 100% säkra uppgifter på det så är det väl bara kontakta Tele2 i morgon och fråga.
Citera
2022-05-10, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
I de fall telefonen är köpt på avbetalning med möjlighet att slutbetala i förtid är de kostnader som tillkommer just återstående månadsavgifter och så kvarvarande månadskostnad för abonnemanget (t.ex en halv månadskostnad om uppsägningen sker mitt i faktureringsperioden).

Om det i villkoren framgår att "du kan när som helst avbryta delbetalningen utan extra kostnad" innebär det just detta, d.v.s att kvarvarande summa faktureras utan att det tillkommer någon form av ETF (Early Termination Fee).

Detta innebär således att kunden inte kommer att faktureras annat än kostnaden för telefonen (kvarvarande månader på avbetalningen) plus månadsavgiften för abonnemanget (kvarvarande), alternativt enbart telefonen (om abonnemanget behålls men telefonen fullbetalas).

Rent generellt skulle jag inte rekommendera att köpa telefoner via operatörer då den nuvarande modellen innebär alldeles vanlig avbetalning (i praktiken motsvarande det som för övrig elektronik brukas kallas räntefritt även om man kan argumentera om faktureringsavgifter och uppläggningsavgift) varför man lika gärna kan köpa produkten separat.

Tidigare kunde det finnas skäl att gå operatörsvägen då det ofta gavs rabatt på telefonen (d.v.s telefon plus abb under 24 månader var billigare än SAMMA abb med kontantköpt telefon) men den tiden är förbi.

Den moderna tidens bindningstid är att avbetalningen kräver "aktivt abonnemang" i enlighet med Tele2s villkor. Det är en metod att fortsätta ha bindningstid även om den är indirekt och även ett sätt att behålla ETF (Early Termination Fee/straffavgift om abonnemanget avslutas i förtid, en modell som var standard i bl.a. USA) utan att kalla det just ETF.

Exakt så.
Även om jag personligen anser det jävligt enkelt att då jag behöver en ny lur köpa den via operatören där jag redan har en befintlig kredit istället för att skaffa mig en ny.
Om jag inte köper luren kontant någon annanstans vill säga. Det kan ju vara det bästa alternativet.
Citera
2022-05-10, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon

Du missade källa.
Citera
2022-05-10, 23:30
Medlem
Citat:
Vet du att det är så?

Jag vet att det är så eftersom telefonen är köpt på "räntefri" avbetalning där det i villkoren framgår att kunden kan avsluta avtalet i förtid utan extra kostnad genom att göra en fullbetalning av kvarvarande värde (månadskostnader).

Orsaken är enkel i grunden:

Tidigare (dock inte vanligt i Sverige men däremot i USA exempelvis) såldes telefoner subventionerat med abonnemang på 24 månader varför det i månadskostnaden var medräknat en telefonkostnad (som inte redovisades separat). Om avtalet då avslutades i förtid tog operatören ut en ETF (Early Termination Fee) på runt $300 som kompenserade den uteblivna intäkten för telefonen. Det vanliga då var att ett flaggskepp kostade $699 där kunden betalade $199-299 och resten via abonnemang varför ETF täckte kvarvarande telefonkostnad.

Denna modell har sedermera ersatts med avbetalningar där telefonen är frikopplad från abonnemanget, d.v.s det sker ingen subvention utan priset på mobilen delas med antalet månader på avtalet. Detta i sin tur innebär att operatören antingen låter kunden delbetala på 24 månader och få in kostnaden den vägen, alternativt att kunden avbryter i förtid och betalar in kvarvarande summa.

Ingen ETF behövs i detta läge eftersom det inte finns någon subvention. Det finns ingen anledning att "straffa" kunden med en särskild avgift eftersom avtalet säger att antingen delbetalas telefonen eller så betalas resterande summa rakt av. Operatören får in telefonkostnaden oavsett.

Så nej, det uppkommer ingen ETF/straffavgift när man tar telefonen på avbetalning via Tele2 och sedan fullbetalar densamma i förtid.
Citera
2022-05-10, 23:36
Medlem
Citat:
Du missade källa.

Källor till mina inlägg i tråden:

Operatörernas avtal samt mobilmedia (Swedroid, Android Police, Mobil et al).

Hela den här övergången från subventioneringar till avbetalningslösningar och slopandet av ETF täcktes utförligt i mobilrelaterad press när det skedde. Operatörerna var också rätt så aktiva med informationen, inte minst via pressreleaser.
Citera
2022-05-10, 23:44
Medlem
Citat:
Exakt så.
Även om jag personligen anser det jävligt enkelt att då jag behöver en ny lur köpa den via operatören där jag redan har en befintlig kredit istället för att skaffa mig en ny.
Om jag inte köper luren kontant någon annanstans vill säga. Det kan ju vara det bästa alternativet.

Då jag inte är förtjust i operatörer (förutom MVNO då) och föredrar att köra med internationellt eSIM med möjlighet till roaming i de svenska näten (friheten att välja nätet med bäst täckning på platsen man befinner sig på vilket varierar) föredrar jag helt klart att köpa mobilen separat, t.ex via Apple Store eller annan fristående butik.

Mobilen är en väldigt grundläggande terminal som jag ser på saken (p.g.a alla svårartade begränsningar som Google infört under senare år inte minst) varför jag alltid föredrar separatköpt enhet och inte ser någon anledning att betala "premiumoperatörspris" för abonnemanget när det idag finns eSIM vilket i sin tur innebär frihet.

Just nu betalar jag ungefär 21 kronor per månad för 3 GB data och ringer via Google Voice.
Citera
2022-05-11, 02:39
Medlem
Pratade med tele2 kundtjänst för inte så längesen.
Köpt min mobil med delbetalning på 24 månader.
När som helst kan man begära slutfaktura dvs du betalar för resterande månader och har då köpt lös telefonen
Deras abonnemang har 1 månads uppsägningstid.

Men om du ändå inte vill delbetala den så kan du väl bara köpa den direkt och betala hela summan?
Säger du upp abonnemanget samma dag som du köper så bör du då betala 13320 för mobilen och som minst 219 för 1 månads abonnemang, eventuellt blir det 2 månader, samt 45 kr fakturaavgift på första fakturan.
Citera
2022-05-11, 02:48
Medlem
På halebop kan du köpa den o bara betala 799 kr i månaden med 20gb men till skillnad från tele 2 är du då låst till deras abonnemang i 24 månader
Men om du säger upp tele2 abonnemanget direkt så kommer du ju ändå behöva köpa ett nytt abonnemang (eller kontantkort om det nu används fortfarande) för att kunna använda telefonen. Men ja det finns väl billiga som typ hallon etc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in