2022-05-10, 21:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Utan S blir det ingenting.

Det har jag heller aldrig påstått. Jag skrev att (S) inte kan baxa igenom NATO-medlemskapet själv. De behöver hjälp och din och min röst var viktiga i sammanhanget. Tack för din medverkan.
Citera
2022-05-10, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Du är för ett senareläggande av ansökan så att Putin hinner återhämta sig efter Ukraina.

Tack och lov så har alla partier utom ytterkantspartierna MP och V bestämt sig för att Sverige ska gå med i NATO, så vi som är för ett svenskt NATO-medlemskap tackar följaktligen dig för att du röstade igenom det svenska NATO-medlemskapet. Tack så mycket.

Jag vill även rikta ett tack till Putler som skyndade på processen!
Citera
2022-05-10, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Men allt det där är ju endast ren provokation i stället för att demontera ner den falska ingivelsen att Ryssland är onda mot alla.
Allt är ju uppbyggt på en ren vaneföreställning om att "Ryssen kommer"..

Av vilken djävla anledning skulle Ryssland anfalla Sverige???????

Det handlar inte bara om.Sverige - utan om.Finland, Baltikum och Polen. Vi är en del av försvaret för länderna runt Östersjön. De mindre länderna räknar med vårt stöd och de är ju Nato-länder.

USA vill inte lägga sig i mer än nödvändigt vad jag förstår.
Senast redigerad av Tissetiss 2022-05-10 kl. 21:49.
Citera
2022-05-10, 21:43
Medlem
Såvitt jag kommit att förstå, så använder Ryssland bara en del av sitt försvar i Ukraina. Han använder en stor del (inte hela delen) av Ryssland yrkesmilitärer i Ukraina. Men Ryssland har ett betydligt större förråd av flertalet andra soldater, t.ex. värnpliktiga militärer samt en stor del av flygvapnet och även ett mycket stora "hemvärn"s-liknande grupperingar, plus givetvis tänkbara rymdvapen, och massförstörelsevapen, lågintensiva biologiska krigsmedel osv.

Yrkessoldaterna gör i relativt hög grad som dom blir tillsagda, medan värnpliktiga och andra former av soldater behöver mer idealistisk motivation för att inte krigföra 'halvdant'. En av anledningarna till att Putin använder nästan bara yrkesmilitära delen i Ukraina - enligt många olika (och fristående) experter jag lyssnat till - är just för att dom gör som dom blir tillsagda. Att involvera övriga militära resurser är för Ryssland tydligt svårare, och uppriktigt sagt mer riskabelt, ur en ideologisk/politisk synvinkel.

Därför trodde många kännare att han skulle kunna formellt förklara krig mot Ukraina, och detta skulle det göra det möjligt att hämta av mycket större resurser ur det ryska militära systemet och sätta in dom i Ukraina, inklusive avsevärda delar av t.ex. den värnpliktiga delen av ryska försvaret.

Nu gjorde han inte så, och det är nog en noggrant övervägd kalkylering. Nu kallar han den en "speciell operation" vilket gynnar honom möjligheten att använda specifika trupper och resurser, och utelämna andra. Men jag tror inte vi ska trösta oss med tankegången att Ryssland på något sätt är nergången i Ukraina, liksom nergången i gyttja man inte kommer ur. Det är nog tydligt lättare att motivera stora delar av Rysslands till försvar mot NATO, än att bara gå mot lilla 'neutrala' Sverige.

Om det är något som såväl Nazisterna som Napoleon fick lära sig, så är det att Ryssland är som en oljetanker: långsam i starten, ej imponerande i sakta acceleration heller, men sakta får dom upp farten och intensiteten, och har nästan oändliga resurser av folk och personal, landskap och landytor, samt industriell nytillverkningspotential. När dom väl fått upp farten, då finns det - liksom en oljetanker - knappt nånting som får stopp på dom. Ibland inte reträtt-order ifrån Moskva ens.

Nån sån kraft tror jag inte blir aktuell mot Skandinavien. Jag är emot NATO-medlemskap och tror inte vi får Ryssarna upp i analen under sommaren i fall vi går med i NATO. Men jag tror Ryssarna kommer göra livet tydligt nergånget och bistert för Sverige på sikt. T.ex. genom handelsförändringar, sabotage mot infrastruktur och IT, falsk ryktesspridning och falska nyheter, att mura in oss ekonomiskt, finansiera parlamentsfientliga grupperingar som NMR eller långt mer radikala och allmänt okända grupperingar, gräns-kränkningar som gör folk rädda och börjar skrika på riksdagen som tandlös och oduglig osv. Ryssarna är närmast världsmästare på hemliga operationer.

Jag tror inte Ryssarna kommer tiga still. Om dom vet ju, att om man bestämmer vilken president som USA ska välja (vilket dom gjorde) så blir det noll konsekvenser från någon - inte FN, världsbanken, EU .. ingen gör nånting tillbaka.
Senast redigerad av Robbinist 2022-05-10 kl. 21:52.
Citera
2022-05-10, 21:46
Medlem
Extrainsatt debatt i riksdagen på måndag. Dvs efter att Finland tagit sitt beslut. Och efter att Partiet tagit sitt interna beslut. Notera att ingen sosse har de senaste månaderna kunnat ge ett rakt svar på frågan ”Under vilka omständigheter skulle det vara aktuellt att gå med i Nato?”. Allra minst Hultqvist.

Den demokratiska processen inom Partiet kommer vara klar på söndag.

Sen är det dags för skendebatt på måndag. Alla mot mp+v.
Citera
2022-05-10, 21:47
Medlem
Tack Sverige och socialdemokrater, som nu vill gå med i NATO. Ni har svikit folket och försätta oss i ett krig som tom kan resultera i ett världskrig med kärnvapen som resultat.

Att ni ens vill gå med i NATO är bara det så hjärndött. Ni vill att se Sverige och Finland ska riskeras att hamna i krig. Berätta gärna varför ni är så rädda för Ryssland, som aldrig skulle anfalla oss, men vi riskerar detta genom att gå med i just NATO. Tror ni exempelvis att Kina skulle acceptera att Ryssland attackerade Sverige utan anledning?
Ni är så jävla korkade, nu kommer det bli ännu dyrare att bo i Sverige. Alltså jag saknar ord över hur dumma och rädda vi är i Sverige. Dock har vi skänkt vapen till ett krig som inte hade med oss att göra. Vidrigt! Lycka till i det eventuella kriget eller världskrig som detta kommer få som följd. Tack Sverige!

Vi har USA att tacka för 85 procent av den invandring vi fått till Sverige. Nu ska vi ingå i en försvarspakt med Europa och USA. Om inte USA varit inblandade i detta försvar hade jag kunnat köpa detta försvar, men USA är jordens mest rädda folkslag, som är mer beroende av oss än vi av dom, efter deras meningslösa krig de senaste 60 åren.
Senast redigerad av Kalasboll 2022-05-10 kl. 21:51.
Citera
2022-05-10, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Det handlar inte bara om.Sverige - utan om.Finland, Baltikum och Polen. Vi är en del av försvaret för länderna runt Östersjön. Baltstaterna är rädda nu .
Nej de har inte minsta anledning till "Ryssrädsla"...
Att Ryssland delvis gått in i Ukraina är speciell och har en helt annan bakgrund.
Om inte USA med NATO i koppel fortsätter provocera Ryssland och de baltiska staterna lever som de gjort, kommer precis ingenting att hända!

Detta är ett enda stort spektakel.
Det har nu gått så långt att en majoritet av de svenska partiledarna nu på allvar tror att Ryssland och Putin skulle kunna göra precis vad som helst närsomhelst..

Sagan om Kejsarens nya kläder har snart fått lämna plats åt en än värre saga som dessutom är sann...
Citera
2022-05-10, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Nej de har inte minsta anledning till "Ryssrädsla"...
Att Ryssland delvis gått in i Ukraina är speciell och har en helt annan bakgrund.
Om inte USA med NATO i koppel fortsätter provocera Ryssland och de baltiska staterna lever som de gjort, kommer precis ingenting att hända!

Detta är ett enda stort spektakel.
Det har nu gått så långt att en majoritet av de svenska partiledarna nu på allvar tror att Ryssland och Putin skulle kunna göra precis vad som helst närsomhelst..

Sagan om Kejsarens nya kläder har snart fått lämna plats åt en än värre saga som dessutom är sann...

Ojdå, vad bra du verkar känna Putin. Men det är väl klart att Putin inte väljer att strida mot ett Natoland om det finns alternativ.
Citera
2022-05-10, 21:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Extrainsatt debatt i riksdagen på måndag. Dvs efter att Finland tagit sitt beslut. Och efter att Partiet tagit sitt interna beslut. Notera att ingen sosse har de senaste månaderna kunnat ge ett rakt svar på frågan ”Under vilka omständigheter skulle det vara aktuellt att gå med i Nato?”. Allra minst Hultqvist.

Den demokratiska processen inom Partiet kommer vara klar på söndag.

Sen är det dags för skendebatt på måndag. Alla mot mp+v.

Brukar inte titta på debatter i riksdagen men denna ska det bli ett sant nöje att följa. MP och V kommer att bli totalt överkörda, nermejade och nertröskade. Och nu med (S) som ideologiska motståndare.

För ett svenskt NATO-medlemskap i tiden.
Citera
2022-05-10, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Ojdå, vad bra du verkar känna Putin. Men det är väl klart att Putin inte väljer att strida mot ett Natoland om det finns alternativ.
Av vilken anledning då?????
Citera
2022-05-10, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det som är ett faktum är att Rysslands invasion framför allt byggt på provokationen att Ukraina sagt sig vilja gå med i NATO. Ryssland har alltid uppfattat att Ukraina och Ryssland ska »hänga ihop« på samma sätt som Ryssland och Vitryssland samt i viss mån Kazakstan. Utan NATO-önskemålet från Ukraina hade inte invasionen skett, men givetvis låg den risken alltid i bakgrunden. Så har det varit sedan Sovjetunionen upplöstes.

Det innebär att när nu exempelvis Finlands försvarsutskott säger att Finland bör gå med i NATO för att världen ändrades den 24 februari 2022 så stämmer det givetvis inte. Så naiva kan inte Finland har varit. Det har givetvis alltid funnits starka krafter i Finland som haft ett NATO-medlemskap högt på agendan och självklart får de nu extra kraft bakom den önskan.

Om Ukraina inte börjat prata om en önskan att närma sig NATO hade det inte blivit en invasion. Att då säga att NATO-medlemskap är det bästa för Finland håller inte ihop. Det är det bästa sättet att skapa en aggression och det vet Finland.

Jag håller med om att NATO nu snarare blivit ett sätt att vara med i finrummet och nu används denna invasion framför allt som ett argument för att det måste ske snabbt. S i Sverige ser det plötsligt som ett legitimt sätt att få fler resor i västerled och fler möten att få vara viktiga på.

Det vet Finland lika väl som Sverige, men de vet också att Ryssland är försvagat. Nära statsbankrutt, ett krig som går illa, utesluten ur en massa internationella sammanhang. Putin antagligen sjuk. Samtidigt genomför västmakterna en fenomenal upprustning, även om man redan har ett kraftigt militärt övertag över Ryssland. Tyskland överger sin mjukare, avmilitariserade linje. Vad som blir konsekvensen på sikt vet vi förstås inte. Idag resoneras det som om "Ryssen" är historiskt den enda förövaren, men Europa har en fin gammal historia av att slita sig själv i stycken. Jag läste nyligen en artikel av en polsk politiker som beskrev Tyskland som en potentiell "aggressor" igen - därför ville han ha amerikanska baser i Polen. Inte för att försäkra landet mot Ryssland, utan mot Tyskland. Well well, det är väl att måla fan på väggen ändå? Allt kan hända. Det kan bli riktigt spännande för Sverige att vara med, efter så många år då vi bara krigat i Långtbortistan.
Svenskarna är ett folk med ovanligt stor tillit till sina politiker. Finns bevisat med statistik. Och S-strategin verkar fungera på svensken - öppet redovisad osäkerhet, ena dagen emot den andra för, en lite mjuk och ängslig linje som går hem i stugorna, om man får tro opinionsundersökningarna. Kanske stämmer det att svenskar är ovanligt konflikträdda, gillar när M och S är överens och när andra bestämmer åt dem? Landet mellanmjölk, som man säger. Kanske handlar det också om att USA aldrig riktigt betraktas som en skurk, hur många brott mot folkrätten de än begår.
Det är redan avgjort, anhängarna har plockat fram cigarr och whiskey. Vi andra får helt enkelt iaktta det hela med kylig distans.
Sanningen är väl att vi spelade bort det sista av vår alliansfrihet när vi hjälpte USA i Afghanistan.
Citera
2022-05-10, 22:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Såvitt jag kommit att förstå, så använder Ryssland bara en del av sitt försvar i Ukraina.
Ryssland använder inte sitt förvar alls i Ukraina, man anfaller inte andra länder med sitt försvar. Ryssarna använder sin militärmakt för att försöka ockupera, mörda och förödmjuka Ukraina och dess befolkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in