2022-05-10, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Diskussion är meningslös eftersom du hade fel. Jag förstår.

Jag håller dock med dig om att frågan med all säkerhet avgjordes redan för flera månader sedan i slutna rum och att den interna socialdemokratiska processen främst är en kuliss. Det socialdemokratiska toppskiktet är inte bara internationalister utan de förstod också snabbt att det nu finns ett utrymme för NATO-medlemskap medan Ryssland är upptagna med Ukraina. Detta har naturligtvis samtidigt samkörts med (S) i Finland, som också kommer att ta med Finland in i NATO.

NATO-medlemskap är nödvändigt för Finland och Sverige, och när t o m (S) begripit detta så vet man att Sverige är på rätt spår i åtminstone denna fråga.

Försök inte.
Natoanhängare, som är ett försåtligt släkte, viftar undan riskerna med att ansluta sig till en militärpakt med USA i toppen, eftersom de inte vill ta med i beräkningen i vilken hög grad stormakten ägnar sig åt proxykrig.
Men jag är ense med dig om att den socialdemokratiska processen är en kuliss och att toppskiktet är internationalister i den meningen att de inte längre har sina lojaliteter i Sverige eller bland partiets gräsrötter.
Citera
2022-05-10, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Vad menar du med: "Nu behöver du inte skämmas för sin Boden affischer"?

Skulle stå ”dina Biden” !
Autokorrektion i bilkö 😊
Vi börjar om från början:
1.Ni visar en undersökning som jag inte ifrågasätter eller säger är fel.
2.Jag frågar om det är ”den”undersökningen (2300 pers) och frågar enkelt om det finns någon annan undersökning med fler personer,inte för att ifrågasätta ”er” undersökning utan av nyfikenhet.
3.Det hade räckt med ett nej eller inget svar alls men här går du nu till attack som en riktig liten vänster feminist,varför?
”Du har fel” ”vet du ens hur en undersökning funkar” ”inse att det här är sanningen” är det du kommer med som svar.

En oskyldig fråga som blev till Putins lilla troll och anti Sverige i ditt huvud,förstår du nu varför jag säger att du är sjuk i huvet och trög!
Citera
2022-05-10, 15:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Försök inte.
Natoanhängare, som är ett försåtligt släkte, viftar undan riskerna med att ansluta sig till en militärpakt med USA i toppen, eftersom de inte vill ta med i beräkningen i vilken hög grad stormakten ägnar sig åt proxykrig.
Men jag är ense med dig om att den socialdemokratiska processen är en kuliss och att toppskiktet är internationalister i den meningen att de inte längre har sina lojaliteter i Sverige eller bland partiets gräsrötter.

Det som är ett faktum är att Rysslands invasion framför allt byggt på provokationen att Ukraina sagt sig vilja gå med i NATO. Ryssland har alltid uppfattat att Ukraina och Ryssland ska »hänga ihop« på samma sätt som Ryssland och Vitryssland samt i viss mån Kazakstan. Utan NATO-önskemålet från Ukraina hade inte invasionen skett, men givetvis låg den risken alltid i bakgrunden. Så har det varit sedan Sovjetunionen upplöstes.

Det innebär att när nu exempelvis Finlands försvarsutskott säger att Finland bör gå med i NATO för att världen ändrades den 24 februari 2022 så stämmer det givetvis inte. Så naiva kan inte Finland har varit. Det har givetvis alltid funnits starka krafter i Finland som haft ett NATO-medlemskap högt på agendan och självklart får de nu extra kraft bakom den önskan.

Om Ukraina inte börjat prata om en önskan att närma sig NATO hade det inte blivit en invasion. Att då säga att NATO-medlemskap är det bästa för Finland håller inte ihop. Det är det bästa sättet att skapa en aggression och det vet Finland.

Jag håller med om att NATO nu snarare blivit ett sätt att vara med i finrummet och nu används denna invasion framför allt som ett argument för att det måste ske snabbt. S i Sverige ser det plötsligt som ett legitimt sätt att få fler resor i västerled och fler möten att få vara viktiga på.
Citera
2022-05-10, 15:36
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Tron på att USA alltid kommer att vara en bra garant för Europas säkerhet är en illusion - och det *är* USA som i praktiken alltid varit högsta hönset (rättare sagt tuppen) inom NATO. Att en del inte inser detta beror mycket på att USA ofta har valt att inte peka med hela handen när man talat med Europa, men kontrollen har funnits där i alla fall.

Och ett USA som snart kan ledas av Trump eller någon liknande figur igen, det är inte någon pålitlig beskyddare på sikt.

Nato är mer än USA .
Även under Trump är Nato en bra idé
Trump är ingen diktator han tar intryck
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det som är ett faktum är att Rysslands invasion framför allt byggt på provokationen att Ukraina sagt sig vilja gå med i NATO. Ryssland har alltid uppfattat att Ukraina och Ryssland ska »hänga ihop« på samma sätt som Ryssland och Vitryssland samt i viss mån Kazakstan. Utan NATO-önskemålet från Ukraina hade inte invasionen skett, men givetvis låg den risken alltid i bakgrunden. Så har det varit sedan Sovjetunionen upplöstes.

Det innebär att när nu exempelvis Finlands försvarsutskott säger att Finland bör gå med i NATO för att världen ändrades den 24 februari 2022 så stämmer det givetvis inte. Så naiva kan inte Finland har varit. Det har givetvis alltid funnits starka krafter i Finland som haft ett NATO-medlemskap högt på agendan och självklart får de nu extra kraft bakom den önskan.

Om Ukraina inte börjat prata om en önskan att närma sig NATO hade det inte blivit en invasion. Att då säga att NATO-medlemskap är det bästa för Finland håller inte ihop. Det är det bästa sättet att skapa en aggression och det vet Finland.

Jag håller med om att NATO nu snarare blivit ett sätt att vara med i finrummet och nu används denna invasion framför allt som ett argument för att det måste ske snabbt. S i Sverige ser det plötsligt som ett legitimt sätt att få fler resor i västerled och fler möten att få vara viktiga på.

Finland har haft en Nato-option där de öppet redovisat för möjligheten att Finland går med i Nato. jag antar de ansåg att 24/2 utlöste den optionen.

Finlands "neutralitet" var påtvingad. Det är inget de omhuldar.

S i Sverige är mer förvirrade, men S i Finland har haft en annan politik vad gäller Nato och "neutralitet".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ytterligare en tung Socialdemokrat (och tidigare starkt emot Nato), Jan Eliasson, säger ja till NATO:

"- Vi är ju något slags säkerhetspolitiska tvillingar, vi hänger ihop. Jag har själv samarbetat med Finland i säkerhetsfrågor under all min tid i diplomatin. Och när de nu så starkt och i så hög takt vänder kurs så är det klart att vi måste följa detta och i alla fall samordna så mycket vi kan. Vi bör inte vara ensamma i Norden om att stå utanför Nato"

https://www.dn.se/sverige/jan-eliasson-svanger-sager-ja-till-medlemskap-i-nato/
Sent skall dom gamla syndarna vakna.
Undrar om det är en medveten strategi S nu kör när tidigare så tunga namn inom rörelsen och dessutom internationellt kända nu gör sina röster hörda för ett Natomedlemskap. S krattar nog gången för fullt nu så alla blir införstådde med vad komma skall inför Maggans kungörelse i Natofrågan.
Rättning i leden helt enkelt.
Citera
2022-05-10, 15:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Finland har haft en Nato-option där de öppet redovisat för möjligheten att Finland går med i Nato. jag antar de ansåg att 24/2 utlöste den optionen.

Finlands "neutralitet" var påtvingad. Det är inget de omhuldar.

S i Sverige är mer förvirrade, men S i Finland har haft en annan politik vad gäller Nato och "neutralitet".

Likafullt borde Finland ha gått med 2004 tillsammans med de baltiska länderna.
Citera
2022-05-10, 15:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Sent skall dom gamla syndarna vakna.
Undrar om det är en medveten strategi S nu kör när tidigare så tunga namn inom rörelsen och dessutom internationellt kända nu gör sina röster hörda för ett Natomedlemskap. S krattar nog gången för fullt nu så alla blir införstådde med vad komma skall inför Maggans kungörelse i Natofrågan.
Rättning i leden helt enkelt.

Ja nu visar de att det de så tydligt hållit fast vid kan ändras till sin motsats från ena dagen till den andra. Det enda detta säger är att S-politik är ord utan substans.
Citera
2022-05-10, 15:52
Medlem
Nato är inte bara intresserade av Gotland, de är intresserade av Orust och Tjörn också. De är också intresserade av norra fennoskandia precis på samma sätt som tyskarna en gång var.
Vi kanske får se nya ryska krigsfångar återigen bygga Dödens vägar i norr.
Kolahalvön smakar nog smaskigt i Natosoldaternas munnar. Brittiska trupper är redan uppe i norra Finland och tränar...
Boris Johnson, den skrämmande clownen kommer till Sverige i morgon.
Det är nog klart alltihop!
Citera
2022-05-10, 15:55
Medlem
Snapcounts avatar
Det börjar dra ihop sig, och ingen överraskning ifrån Finlands försvarsutskott :

Försvarsutskottet säger ja till Nato
Riksdagens försvarsutskott anser att ett Nato-medlemskap är den bästa säkerhetspolitiska lösningen för Finland.

Utskottets ordförande Petteri Orpo (Saml) säger att landets eget försvar är en god grund, men att det inte räcker i det förändrade läget efter Rysslands invasion av Ukraina.

Sammanlagt tio riksdagsutskott ska säga sitt om ett eventuellt Nato-medlemskap, men just försvarsutskottets utlåtande väger tungt.

https://svenska.yle.fi/a/7-10015555/64-3-76318
Citera
2022-05-10, 15:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Försök inte.

Vilka proxykrig har samtliga NATO-länder utkämpat för USA's räkning?

Men jag är ense med dig om att den socialdemokratiska processen är en kuliss och att toppskiktet är internationalister i den meningen att de aldrig haft sina lojaliteter i Sverige som isolerad nationalstat. Deras ledstjärna är internationalism, och deras sång är Internationalen. Majoriteten av gräsrötterna har glatt sjungit med utan att förstå innebörden.

Den internationella arbetarrörelsens främsta sång är en hyllning till den första arbetarinternationalen, Internationella Arbetarassociationen, som konstituerades på ett möte i London den 28 september 1864 under ledning av Marx och Engels.
Formsnickaren och arbetarkompositören Pierre Degeyter (1848-1932) tonsatte dikten 1888.

"Upp, trälar uti alla stater,

som hungern bojor lagt uppå.

Det dånar uti rättens krater,

snart skall utbrottets timma slå.

Störtas skall det gamla snart i gruset.

Slav stig upp för att slå dig fri!

Från mörkret stiga vi mot ljuset,

från intet allt vi vilja bli.

Upp till kamp emot kvalen!

Sista striden det är.

ty Internationalen

åt alla lycka bär.

Upp till kamp emot kvalen!

Sista striden det är.

ty Internationalen

åt alla lycka bär."
Senast redigerad av Sinestro 2022-05-10 kl. 16:01.
Citera
2022-05-10, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Skulle stå ”dina Biden” !
Autokorrektion i bilkö 😊
Vi börjar om från början:
1.Ni visar en undersökning som jag inte ifrågasätter eller säger är fel.
2.Jag frågar om det är ”den”undersökningen (2300 pers) och frågar enkelt om det finns någon annan undersökning med fler personer,inte för att ifrågasätta ”er” undersökning utan av nyfikenhet.
3.Det hade räckt med ett nej eller inget svar alls men här går du nu till attack som en riktig liten vänster feminist,varför?
”Du har fel” ”vet du ens hur en undersökning funkar” ”inse att det här är sanningen” är det du kommer med som svar.

En oskyldig fråga som blev till Putins lilla troll och anti Sverige i ditt huvud,förstår du nu varför jag säger att du är sjuk i huvet och trög!

Nej, kamrat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in