2022-05-10, 19:42
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Är det verkligen rimligt att gamla grg m/48 slår ut T-90?

Att Robot 47 gör det, ok. Att AT4 gör det är förvånande.

Man gamla Carl Gustaf? Det är verkligen förvånande.

M/48 är mer eller mindre ett järnrör men det är inte med järnröret man slår sönder stridsvagnarna.

Det är med ammunitionen. Och den är toppmodern. Sverige är världsledande utvecklare av pansarbrytande så kallade RSV-granater bland annat.

Går för övrigt även att beskjuta trupp med spränggranater, avskärma eller förblinda med rökgranater samt göra natten till dag med lysgranater.
Citera
2022-05-10, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieMartel
Kung Carl Gustaf kommer att röna samma öde som Musk för detta.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wOzLe4/elon-musk-i-brak-med-roskosmos-topp

Förstår inte ryssland, hot börjar tappa sitt sting när man hotar allt och alla....
Citera
2022-05-10, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Enligt Ukraina så har svenska vapnet Carl Gustav oskadliggjort ryska moderna T-90M.

Ukraina tackar Sveriges kung.

https://twitter.com/DefenceU/status/1523979659544834057?t=vmLYUUdOrLRqZN5pioxwYQ&s=19

Kommer ryska björnen vilja straffa oss på något sätt nu? Är det så klokt att Ukraina talar om vilka vapen som används i vilka attacker?

Jävligt mycket snackat om bestraffning hit och dit.

Ryssland kanske borde fokusera på att vinna kriget i Ukraina innan det är läge att "bestraffa" eller starta nya krig.

Just nu blir Ryssen rövknullad delux utan glidmedel.
Citera
2022-05-10, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Lagig rätt hade dom inte men jag personligen min egen åsikt är att Ryssland har rätt att göra det eftersom vi försett jävla hitler azov med dödliga vapen. Äckligt pack som borde förintas tycker jag .. dom kan få prova gaskammaren kanske?. Så vet dom kanske att nazism inte är rätt väg att gå. Usch vidrigt att ens Sverige samarbetar med det där asen och att ukraina tillåter det i sin militär.
Det som är närmast nazister i kriget är den totalitära regimen i Ryssland. Men det verkar som om Ryssland inte riktigt kopplar nazismen ihop med Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei utan med alla Rysslands fiender. Värt att notera att Ryssland firade segern i går, en seger som byggde helt på att väst pumpade in vapen till Ryssland för att bekämpa en diktatur, den gången var det Tyskland som var den gemensamma fienden, idag är det Ryssland som är den gemensamma fienden. Men Ryssland kanske aldrig förstod vikten av att ha bra grejer?
Citera
2022-05-10, 19:48
Medlem
Skulle ju innebära att hela världen är förbannade på Ryssland för AK-47 som används i hela världens konflikter.. ingen jävel bryr sig varifrån tillverkas.
Citera
2022-05-10, 19:48
Medlem
Citat:
Lagig rätt hade dom inte men jag personligen min egen åsikt är att Ryssland har rätt att göra det eftersom vi försett jävla hitler azov med dödliga vapen. Äckligt pack som borde förintas tycker jag .. dom kan få prova gaskammaren kanske?. Så vet dom kanske att nazism inte är rätt väg att gå. Usch vidrigt att ens Sverige samarbetar med det där asen och att ukraina tillåter det i sin militär.
om du hatar nazister så , då borde du läsa vad ryssar gjorde med tyskar i berlin och andra städer då dom tog över landet . hitler spelar i serie c i jämförelse
Citera
2022-05-10, 19:49
Medlem
Innan man jublar så kanske det kan vara värt att säga ett par saker.

1. Vi vet inte exakt vad det är som träffar stridsvagnen.
2. Vi får bara se några sekunder av explosionen och ett moln av damm och rök.
3. Även om det kan vara intressant så är det möjligt att denna stridsvagn inte förstördes.
4. Stridsvagnen är ensam.. varför? Är den redan övergiven? Etc etc.

Det är väldigt lätt att klippa ihop dessa snuttar. Detta är propaganda (observera att det INTE är samma sak som "fake") Precis allting kan vara sant men det är omöjligt att veta. Finns flera exempel på stridsvagnar som tagit massor av träffar innan och/eller efter den "dödliga" träffen kommer.

Den ser väldigt stillastående ut? Intressant men förhåller mig tveksam till alla dessa klipp som kommer med propagandistiska påståenden.
Citera
2022-05-10, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
om du hatar nazister så , då borde du läsa vad ryssar gjorde med tyskar i berlin och andra städer då dom tog över landet . hitler spelar i serie c i jämförelse

jaså du tycker hitler och azov är bra då eller vadå? sjukt att ni ens försvarar dessa azov kräk. https://www.youtube.com/watch?v=uFBZ1IGVwsQ
Citera
2022-05-10, 19:53
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
USA är en fungerande demokrati och vi har en gemensam fiende. Ett mycket enkelt val för ett litet land.

Haha ja eller hur att de är det.

Sverige är inget litet land, vi är det tredje största landet i Europa och hade en mycket stark krigsmakt tidigare. Vi behöver inte terrororganisationen Nato.
Citera
2022-05-10, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Innan man jublar så kanske det kan vara värt att säga ett par saker.

1. Vi vet inte exakt vad det är som träffar stridsvagnen.
2. Vi får bara se några sekunder av explosionen och ett moln av damm och rök.
3. Även om det kan vara intressant så är det möjligt att denna stridsvagn inte förstördes.
4. Stridsvagnen är ensam.. varför? Är den redan övergiven? Etc etc.

Det är väldigt lätt att klippa ihop dessa snuttar. Detta är propaganda (observera att det INTE är samma sak som "fake") Precis allting kan vara sant men det är omöjligt att veta. Finns flera exempel på stridsvagnar som tagit massor av träffar innan och/eller efter den "dödliga" träffen kommer.

Den ser väldigt stillastående ut? Intressant men förhåller mig tveksam till alla dessa klipp som kommer med propagandistiska påståenden.
Att den är stillastående reagerade jag också på. Men det betyder nog inte så mycket. De kan inte röra på sig hela tiden och det är ganska mycket lättare att träffa den när den står still. Man har visat upp ordentliga närbilder på mosade T90M. Det behöver inte vara just denna, det vore bra om de slår ut fler av dessa, men Ukraina hävdar att denna var den första. Vi kan bara gissa och lita på att Ukraina ger oss korrekt information. Jag tolkar det om att de tycker att det är bra skit och vill ha mer och det vore illa om vi ger dem mer av dessa om de inte fungerar i stället för att ge dem något som fungerar.
Citera
2022-05-10, 19:58
Medlem
Citat:

du vet väll att två stycken av Rysslands mer eller mindre elit legosoldater är Nazister eller hur? den mest välkända är Wagner gruppen. den är en ren nazist grupp även namnet av gruppen är inspirerade av nazisterna.

och du borde väll veta vid det här laget att landet som är sig mest likt ett land som är styrt under nazisterna är Ryssland. koncentrationsläger har öppnats upp i Ryssland, all rysk media är under 100% statlig kontroll. alla politiska motståndare har blivit borttagna i flera år, en person sitter fortfarande fängslad för att han sa emot Putin. minoritets grupper i Ryssland håller mer eller mindre på att bli utrotade. och den sista lilla detaljen, Ryssland håller på att käfta mot Israel och tack vare det stöder nu Israel Ukraina.

måste vara kul för Ryssland. dom Ukrainska "Nazisterna" får hjälp av Israel.....
och om du var smart nog och läste något i 10 minuter om Azov så skulle du veta mer om dom MEN Ryska media säger att dom alla är Nazister så det måste du tro på... ok....
Citera
2022-05-10, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Haha ja eller hur att de är det.

Sverige är inget litet land, vi är det tredje största landet i Europa och hade en mycket stark krigsmakt tidigare. Vi behöver inte terrororganisationen Nato.
Vi behövde inte NATO när Ryssland inte var aggressiva mot sina grannar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in