2022-05-10, 18:11
Medlem
borrizs avatar
Det var som huggaren.
Jag vet att Ukraina har AR4 och NLAW men inte att man förfogade över granatgevär. Kan det vara några grg som har kommit via britterna eller jänkarna?
Citera
2022-05-10, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Vadå för attacker? De har skickat jaktflygplan över vårt luftrum för att testa vår beredskap, och vår värdelösa krigsmakt har tillåtit det. Jag skulle sträcka mig till att säga att vi har bjudit in deras stridsflyg genom att inte skjuta ner dem.

De har visst med det att göra. Nationer har samspel med varandra, och om vi går med i en organisation som är fientligt inställd till Ryssland så kommer de självklart behandla oss därefter.
De har skjutit ner två flygplan, kört på grund med kärnvapen bestyckad ubåt. Och har varit huvudmisstänkta för andra ubåts incidenter. Man har dessutom haft spioner, och många personer med diplomatisk immunitet har vi fått slänga ut. Och lägg till detta alla hotelser och försök till påtryckningar.
Går man tillbaka i historien så har Ryssland gjort många attacker med stora armador och ungefär samma beteenden som man idag gör i Ukraina. Ingen tvekan om att det är Sveriges största fiende och vi delar den uppfattningen med stora delar av Europa och andra delar av världen.
Citera
2022-05-10, 18:15
Bannlyst
GRG M/48 fanns innan kungen blev kung.
Citera
2022-05-10, 18:15
Medlem
Bikefits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Nån svensk militär som skrev på twitter att han mer trodde på "friendly fire" och att det var den ryska stridsvagnen bakom som sköt bort sin kamrat i ett vådaskott.

Det som talar för det är röken bakom den utslagna vagnen.
Ni ryssar kan väl förklara varför det är "ädlare" att dö av eget slarv (soldater som röker i ammunitionsförråd eller av egen eldgivning) än för en fiendes kula.
Västerlänningar skulle skämmas för att behöva berätta sånt.
Citera
2022-05-10, 18:22
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
De har skjutit ner två flygplan, kört på grund med kärnvapen bestyckad ubåt. Och har varit huvudmisstänkta för andra ubåts incidenter. Man har dessutom haft spioner, och många personer med diplomatisk immunitet har vi fått slänga ut. Och lägg till detta alla hotelser och försök till påtryckningar.
Går man tillbaka i historien så har Ryssland gjort många attacker med stora armador och ungefär samma beteenden som man idag gör i Ukraina. Ingen tvekan om att det är Sveriges största fiende och vi delar den uppfattningen med stora delar av Europa och andra delar av världen.

De har fortfarande inte genomfört några attacker mot Sverige, och skulle aldrig bemöda sig att göra det så länge vi är neutrala. Nu kommer de dock med hög sannolikhet skicka missiler mot väl utvalda mål när vi går med i Nato. Det skyller jag till 100% på vår regim, inte ryssen.
Jag hade gjort samma sak om jag var ryssen.

Som sagt, hade vår militär gjort sitt jobb och skjutit ner dem dag ett så hade de inte kränkt vårt luftrum igen. Hade vi beslagtagit eller sprängt denna kärnvapenbestyckade ubåt så hade de inte skickat fler.
Citera
2022-05-10, 18:23
Medlem
Tarrous avatar
Jobbigt att sitta i den stridsvagnen när Kungen talar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Det var som huggaren.
Jag vet att Ukraina har AR4 och NLAW men inte att man förfogade över granatgevär. Kan det vara några grg som har kommit via britterna eller jänkarna?
Det är förmodligen Kanadas bidrag. Britterna slutade använda dem på 90-talet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
De har fortfarande inte genomfört några attacker mot Sverige, och skulle aldrig bemöda sig att göra det så länge vi är neutrala. Nu kommer de dock med hög sannolikhet skicka missiler mot väl utvalda mål när vi går med i Nato. Det skyller jag till 100% på vår regim, inte ryssen.
Jag hade gjort samma sak om jag var ryssen.

Som sagt, hade vår militär gjort sitt jobb och skjutit ner dem dag ett så hade de inte kränkt vårt luftrum igen. Hade vi beslagtagit eller sprängt denna kärnvapenbestyckade ubåt så hade de inte skickat fler.
Skjuta ner flygplan är inte en attack?
Citera
Medlem
Om det nu är Carl Gustav så finns det i en stor mängd länder, inklusive USA. "Charlie G" Jag är inte helt uppdaterad på vilka granater som finns idag. Även om det är ett något äldre vapen så har man gjort omfattande förbättringar men överlag har det sagts att modernt pansar inte är något den rår på. Men det beror kanske lite på vad man menar. Möjligtvis går det att på riktigt nära håll eller med en lyckoträff etc.

Som jag har förstått det använder man primärt "Charlie G" som en form av lätt artilleri där man kan skjuta en stor mängd granater mot en position där fienden är nedgrävd eller gömmer sig i byggnader etc. Även rök kan användas.

Svårt att säga mycket utifrån videon.
Citera
2022-05-10, 18:25
Medlem
Dragonflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Enligt Ukraina så har svenska vapnet Carl Gustav oskadliggjort ryska moderna T-90M.

Ukraina tackar Sveriges kung.

https://twitter.com/DefenceU/status/1523979659544834057?t=vmLYUUdOrLRqZN5pioxwYQ&s=19

Kommer ryska björnen vilja straffa oss på något sätt nu? Är det så klokt att Ukraina talar om vilka vapen som används i vilka attacker?

Hoppas de i såna fall straffar rätt kung.
Citera
2022-05-10, 18:28
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Skjuta ner flygplan är inte en attack?

Det är inte en attack mot Sverige nej.
För övrigt sköt de väl ner ett spaningsplan som spionerade på dem åt USA? Det är väl självklart att de gör det?
Citera
2022-05-10, 18:32
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Det är förmodligen Kanadas bidrag. Britterna slutade använda dem på 90-talet.
Det skulle inte vara omöjligt att britterna hade ett gäng grg undanställa, jämför med tyskarna skänker ett 50-tal utrangerade Geparder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in