2022-05-10, 18:01
Medlem
WhatsGuccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Precis därför många hamnar i lyxfällan, läser bara det man vill se
Kommer aldrig hamna där eller hos kronofogden eller liknande.
Oavsett vad så skulle jag betala räkningen, kommer inte på fråga, hade inte tänkt ta abonnemang om jag inte hade varit säker, men tror jag vart rätt lurad av själva erbjudandet.
Citera
2022-05-10, 18:02
Medlem
WhatsGuccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xile
Det är totalkostnad med abonnemanget
Nu vart det snurrig här igen, vem har fel och rätt?
Har fett svårt att avgöra vad som stämmer och inte.
Citera
2022-05-10, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Ja, men du måste förstå innebörden av vad du läser.
Okej, kan köpa det. Väldigt fult av Tele2 då totalkostnaden ska vara för jämförelse, och hur som helst är det felräknat, även om det endast handlar om 45:-.

Och något abonnemang bör man väl ha om man inte tänkt använda den enbart på wifi, så de där 25Gb som ts menar ingår, gör det inte för totalpriset 13539:-. Hen kommer inte ens kunna ta emot ett sms för dessa pengar. Förutom första månaden. Hen får passa på då :-)
Citera
2022-05-10, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatsGucci
Nu vart det snurrig här igen, vem har fel och rätt?
Har fett svårt att avgöra vad som stämmer och inte.
Jag jobbar med detta, inte försäljning men inom området. Räkna ut 962*24 får du svaret. Det är alltså totala kostnaden för telefon plus abonnemang tillsammans
Citera
2022-05-10, 18:04
Medlem
Citat:
Kommer aldrig hamna där eller hos kronofogden eller liknande.
Oavsett vad så skulle jag betala räkningen, kommer inte på fråga, hade inte tänkt ta abonnemang om jag inte hade varit säker, men tror jag vart rätt lurad av själva erbjudandet.

Tänkte mer generellt inte du personligen, men som många skriver, ingen bra deal
Citera
2022-05-10, 18:06
Medlem
WhatsGuccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xile
Jag jobbar med detta, inte försäljning men inom området. Räkna ut 962*24 får du svaret. Det är alltså totala kostnaden för telefon plus abonnemang tillsammans
Så man blir alltså fast oavsett om jag vill betala av telefonen direkt efter låt oss säga 3 månader, om man betalar tex 7000kr som är kvar?
Då sitter man fast oavsett vad i 21 månader?
Citera
2022-05-10, 18:07
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Jo det är det jag är rädd för.
För han i telefonen sa i princip:
"Om du väljer att betala av telefonen efter ett tag och vill det, så skickar vi en slutfaktura och du betalar då för telefonen och kan sen säga upp abonnemanget."
Lät jävligt bra för att vara sant, vad är det för deal de tjänar på då liksom?
Tror inte att han talade sanning isåfall om jag ska vara ärlig.
För jag tänker såhär också, idag betalar jag för kontankort, låt oss säga 200kr i månaden, jag kommer behöva betala av telefonen obviously, plus abonnemang, hade det då vart mer värt och köpa den i 12 månader?
Det är ish 129kr mer i månaden för surf osv, plus en telefon, visst jag pröjsar för telefonen i månaden, men jag vet inte riktigt.
Du ska aldrig, aldrig aldrig någonsin lita rakt av på vad någon säljare säger. För dom är du bara en inkomst, dom skiter fullständigt i om du hamnar i blåsväder eller inte.

Du läser igenom vad som står i eventuella avtal. Och framförallt det man kallar det "finstilta". Det kan mycket väl dölja sig en straffavgift där om du väljer att fortsätta betala av på en telefon men har sagt upp abonnemanget.
Detta behöver förmodligen inte redovisas under "minsta totalkostnad" eftersom det är ett allmänt avtal i så fall.
Detta kan säkert någon annan svara bättre på än mig.

Vi kan inte svara på om du har råd eller inte. Har du en stadig inkomst, känner dig trygg med att du inte kommer få sparken imorgon, inte orolig för högre räntor eller matpriser och vet att du klarar dig. Ja kör på, det är ändå ~1.000 kr per månad du ska ut med för både telefon och abonnemang.
Citera
2022-05-10, 18:09
Medlem
Citat:
Så man blir alltså fast oavsett om jag vill betala av telefonen direkt efter låt oss säga 3 månader, om man betalar tex 7000kr som är kvar?
Som du ser på första bilden står minsta totalkostnad 13xxx kr. Det är den totala kostnaden för telefonen plus en månad med abonnemang.

Anledningen till att de kan ge dig räntefritt är pga. Att de får pengar in via abonnemanget.

Inget abonnemang = 0kr
Abonnemang = 379kr/mnd

Abonnemang + Telefon = 379kr IN till företaget. Telefonen blir +/- = 0
Citera
2022-05-10, 18:11
Medlem
WhatsGuccis avatar
Citat:
Du ska aldrig, aldrig aldrig någonsin lita rakt av på vad någon säljare säger. För dom är du bara en inkomst, dom skiter fullständigt i om du hamnar i blåsväder eller inte.

Du läser igenom vad som står i eventuella avtal. Och framförallt det man kallar det "finstilta". Det kan mycket väl dölja sig en straffavgift där om du väljer att fortsätta betala av på en telefon men har sagt upp abonnemanget.
Detta behöver förmodligen inte redovisas under "minsta totalkostnad" eftersom det är ett allmänt avtal i så fall.
Detta kan säkert någon annan svara bättre på än mig.

Vi kan inte svara på om du har råd eller inte. Har du en stadig inkomst, känner dig trygg med att du inte kommer få sparken imorgon, inte orolig för högre räntor eller matpriser och vet att du klarar dig. Ja kör på, det är ändå ~1.000 kr per månad du ska ut med för både telefon och abonnemang.
Låter som en resonabel sak.
Vart kan jag hitta detta avtal? För det är skitenkelt och bara knappa in allt sen beställa, finns ju liksom inget avtal någonstans att läsa innan man slutför köpet liksom...
Hala jävlar haha, det var bra att fråga här innan man gjorde det, för det lät fööör bra för att vara sant.
Citera
2022-05-10, 18:11
Medlem
Citat:
Men om de har räknat korrekt, så ska det inte tillkomma något när abonnemanget det sägs upp.
Citera
2022-05-10, 18:12
Medlem
Citat:
Och nej du är inte låst via abonnemanget. Du är endast låst via telefonen. Om telefonen är betald och klar och du inte har bindning på själva abonnemanget. Är du fri att göra vad du vill!
Citera
2022-05-10, 18:13
Medlem
Citat:
Låter som en resonabel sak.
Vart kan jag hitta detta avtal? För det är skitenkelt och bara knappa in allt sen beställa, finns ju liksom inget avtal någonstans att läsa innan man slutför köpet liksom...
Hala jävlar haha, det var bra att fråga här innan man gjorde det, för det lät fööör bra för att vara sant.

Det är därför man använder telefonförsäljare, man kan/hinner inte sätta in sig i avtalet, GÖR ALDRIG AFFÄRER VIA TELEFON
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in