2022-05-10, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LortJohan
Namnet Carl Gustaf kommer dock inte ifrån vår nuvarande kung utan ifrån att den utvecklades vid "Carl Gustafs Stads Gevärsfaktori " i Eskilstuna, döpt efter Karl den tionde som gav eskilstuna stadsprivilegier en gång i tiden.

Granatgeväret utveklades 1946 samma år som Carl XVI gustav föddes villket sammanträffande isåfall.
Citera
2022-05-10, 15:41
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Dessa vapen fick ukraina för en enda anledning.. att döda ryssar. Som i all juridik så är det uppsåtet som spelar roll. Jag kommer inte tycka det alls är konstigt om Ryssland sedan vill hämnas.
Nej, de fick vapnen för att försvara sig, för att förhindra att ukrainare blir dödade.. Ryssarna behöver inte bli dödade. Bara de tar sitt pick och pack och drar hem till moderlandet så kan de leva långa och lyckliga liv utan att riskera att få en granat i ansiktet.
Citera
2022-05-10, 15:42
Medlem
fuskas avatar
https://twitter.com/UAWeapons/status/1524002462587314176?t=yocDqVV9mL5pITNsbMEYEg&s=09

"Footage of the destruction of this T-90M- as claimed, a Carl Gustaf recoilless rifle was used, but it actually appears that it was destroyed by a UA-operated tank "

Så det verkar tyvärr inte vara Gustav som pangade
Citera
2022-05-10, 15:45
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Enligt Ukraina så har svenska vapnet Carl Gustav oskadliggjort ryska moderna T-90M.

Ukraina tackar Sveriges kung.

https://twitter.com/DefenceU/status/1523979659544834057?t=vmLYUUdOrLRqZN5pioxwYQ&s=19

Kommer ryska björnen vilja straffa oss på något sätt nu? Är det så klokt att Ukraina talar om vilka vapen som används i vilka attacker?

Det är ju utmärkt att vi får så bra reklam för våra vapen, kommer ge nya friska dollars i orderingång. Aktien lär rusa i höjden vilket är bra och fler jobb vilket tom vänstern måste uppskatta, motvilligt
Citera
2022-05-10, 15:46
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Jag tycker nog att det är onödigt att det kommer ut att just precis Sverige har indirekt tagit död på ryssarna.

Risken ökar ju att token Putin börjar trycka på fel knappar och vi ska nog inte vara så naiva och tro att vi befinner oss någon form av säkerhet.

För egen del spelar det inte så stor, jag har inte många år kvar i jordelivet ändå men tänker på barn och barnbarn.
Vad menar du, Sverige indirekt tagit död på..
Vapen handlas i hela världen inte fan kan nån påstå att det är vapentillverkare som krigar.
Citera
2022-05-10, 15:48
Medlem
CassandraCs avatar
Citat:
Enligt Ukraina så har svenska vapnet Carl Gustav oskadliggjort ryska moderna T-90M.

Ukraina tackar Sveriges kung.

https://twitter.com/DefenceU/status/1523979659544834057?t=vmLYUUdOrLRqZN5pioxwYQ&s=19

Kommer ryska björnen vilja straffa oss på något sätt nu? Är det så klokt att Ukraina talar om vilka vapen som används i vilka attacker?

skrev i fel tråd
Citera
2022-05-10, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skevtt
Granatgeväret utveklades 1946 samma år som Carl XVI gustav föddes villket sammanträffande isåfall.

Trodde den första m48 kom utvecklades just 48 men det var kanske då den var klar. Lär ju vara m86 man pangat mer här dock
Citera
2022-05-10, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Är det verkligen rimligt att gamla grg m/48 slår ut T-90?

Att Robot 47 gör det, ok. Att AT4 gör det är förvånande.

Man gamla Carl Gustaf? Det är verkligen förvånande.
Geväret är gammalt, men man har moderniserat ammunitionen.
Citera
2022-05-10, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
https://twitter.com/UAWeapons/status/1524002462587314176?t=yocDqVV9mL5pITNsbMEYEg&s=09

"Footage of the destruction of this T-90M- as claimed, a Carl Gustaf recoilless rifle was used, but it actually appears that it was destroyed by a UA-operated tank "

Så det verkar tyvärr inte vara Gustav som pangade
Varför skulle de förstöra den om den var utslagen och övergiven? Att ryssarna själva
förstör den är väl rimligt. Men den kunna gå att använda för Ukraina på något sätt?
Citera
2022-05-10, 15:57
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Vad menar du, Sverige indirekt tagit död på..
Vapen handlas i hela världen inte fan kan nån påstå att det är vapentillverkare som krigar.

Nu är du lite naiv.

Ukrainas officiella twitter konto tackar Sveriges kung för vapen som bevisligen dödat ryska soldater. Tror du inte att ryssarna kommer reagera? Nu är det uppe på Aftonbladet och Expressen också och kommer garanterat avhandlas på SVT och TV4 under dagen.

Om jag vore ryss så skulle jag vara ganska förbannad på Sveriges regering.
Citera
2022-05-10, 16:00
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Nu är du lite naiv.

Ukrainas officiella twitter konto tackar Sveriges kung för vapen som bevisligen dödat ryska soldater. Tror du inte att ryssarna kommer reagera? Nu är det uppe på Aftonbladet och Expressen också och kommer garanterat avhandlas på SVT och TV4 under dagen.

Om jag vore ryss så skulle jag vara ganska förbannad på Sveriges regering.
Nej jag är inte det minsta naiv, du däremot går på kremls narrativ och sprider det.
Vapen har i alla konflikter handlats och skänkts.
Citera
2022-05-10, 16:05
Medlem
Baisers avatar
Nån svensk militär som skrev på twitter att han mer trodde på "friendly fire" och att det var den ryska stridsvagnen bakom som sköt bort sin kamrat i ett vådaskott.

Det som talar för det är röken bakom den utslagna vagnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in