2022-05-09, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Och om man har gjort det så får man stå ut med att dela vårdnaden med den som misshandlar barnet om man inte har råd att försörja barnet själv?

I de fallen behöver inte modern begära ensam vårdnad, om den ena föräldern är direkt skadlig för barnet griper myndigheter in och fråntar föräldern vårdnaden.
Citera
2022-05-09, 17:17
Medlem
Jenny9s avatar
Så en man kan vara en inbiten abortmotståndare och värna om oföddas rätt och "allt liv är lika mycket värt". Men om han gör en kvinna med barn, ett barn han inte vill ha, som hon bestämmer att behålla eftersom hon också är abortmotståndare - så ska han kunna skita blankt i barnet han satt till världen?

Slutsats - hans avkomma, ett fött barn är mindre värt än hans ideologiska idéer. Mindre värt än ett 1-9 veckor gammalt foster.

Tja, vad ska man säga om detta? Världen är full av galna idelister. Jag skulle aldrig kunna stå för ett liknande hyckleri.
Senast redigerad av Jenny9 2022-05-09 kl. 17:19.
Citera
2022-05-09, 17:20
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Selkirk
Att någon annan än kvinnan skall ha beslutanderätt om ev abort skulle vara fullständigt bisarrt.
Om en man inte vill ha barn skall han inte doppa veken utan preventivmedel.
Om det ändå blir barn så är det smällar han kanske får ta (beroende av kvinnans inställning).
Gillar man inte den ordningen skall man inte doppa...
Det bisarra är att du tycks ha uppfattningen att människor som inte vill ha barn bör dömas till ett liv i celibat. Det kan för övrigt bli barn även med preventivmedel inblandat. Sex och föräldraskap är två helt skilda koncept och viljan till det ena innebär inte viljan till det andra. Det är orimligt att män ska behöva "ta smällen" för att en kvinna vill bli mamma.

Citat:
Det heter för övrigt "enligt min mening".
Jag tänker dessvärre inte ta emot kommentarer om mina ordval från någon som anser det vara rimligt att göra radbyte efter varje mening. Detta är inte Python.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ViscaCatalunya69
Du är uppenbarligen förvirrad, ingen, absolut ingen, diskuterar svensk lagstiftning. Om det vore så hade den här tråden varit i juridikdelen.
Jo, bland andra jag, m.g.t.o.w och Teu diskuterar det.

Du diskuterar mest vilka som är efterblivna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Så en man kan vara en inbiten abortmotståndare och värna om oföddas rätt och "allt liv är lika mycket värt". Men om han gör en kvinna med barn, ett barn han inte vill ha, som hon bestämmer att behålla eftersom hon också är abortmotståndare - så ska han kunna skita blank i barnet han satt till världen?

Slutsats - hans avkomma, ett fött barn är mindre värt än hans ideologiska idéer. Mindre värt än ett 1-9 veckor gammalt foster.

Tja, vad ska man säga om detta? Världen är full av galna idelister. Jag skulle aldrig kunna stå för ett liknande hyckleri.

Du sätter ju inget värde på 1-9 veckors foster så försök inte spela ängel nu, du är för att de får dödas om mamman vill ha en guldfisk istället.
Citera
2022-05-09, 17:21
Medlem
Citat:
Jo, bland andra jag, m.g.t.o.w och Teu diskuterar det.

Du diskuterar mest vilka som är efterblivna.

Nej jag diskuterar hur jag anser lagen bör se ut, inte hur den ser ut i Sverige idag.
Citera
2022-05-09, 17:21
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Du sätter ju inget värde på 1-9 veckors foster så försök inte spela ängel nu, du är för att de får dödas om mamman vill ha en guldfisk istället.

Bemöt det jag skrev istället, istället för att upprepa dig för tusende gången.

Dessutom är du jävligt ful och manipulativ i ditt sätt att debattera. Som en jävla liten unge som inte klarar att andra tycker olika.
Citera
2022-05-09, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Bemöt det jag skrev istället, istället för att upprepa dig för tusende gången.

Det mesta i ditt inlägg var floskler som du inte står för egentligen, jag bemötte det.
Citera
2022-05-09, 17:23
Avslutad
Citat:
I de fallen behöver inte modern begära ensam vårdnad, om den ena föräldern är direkt skadlig för barnet griper myndigheter in och fråntar föräldern vårdnaden.
Nä men man behöver bara slå barnet lite så slipper man betala.
Citera
2022-05-09, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Därför den biologiska processen ser ut som så att en kvinna måste bära en graviditet själv och bör således ha full rätt att besluta huruvida den vill fullfölja graviditeten eller inte. Med detta sagt så är det inte rimligt att en människa har ekonomisk beslutande rätt över en annan människa bara för dom haft samlag. En man som inte vill ha barn men som samtidigt vill ha ett sexliv bör även ha rätten till detta utan att någon ska kunna kräva ekonomisk kompensation över ett beslut som dom själva tagit utan medgivande från mannen.

För din information....kvinnor har ingen "ekonomisk beslutanderätt" över män, bara för att de haft samlag. SAMHÄLLET har bestämt att fäder och mödrar till barn ska bistå sina barn ekonomiskt.
har alltså ingenting med kvinnor att skaffa, utan det står mellan barn och deras fäder. Samhället har bestämt att ingen förälder kan avskriva sina födda barns rättigheter, det går alltså inte att abortera barn eller deras ekonomiska trygghet då de väl är födda.

Kvinnor som vill ha ett sexliv, måste leva med risken att åka på oönskade graviditeter som hon måste ta ställning till och agera efter.
MÄN måste leva med risken att åka på oönskat underhållsbidrag.

Citat:
Nu anser jag att exempelvis människor som lever på bidrag inte bör ha rätten till ytterligare bidrag för att dom gjort det genomkorkade beslutet att skaffa barn. Än mindre bör människor premieras att skaffa (för) stora barnfamiljer då all forskning visar på att det är dåligt för barnens utveckling. Det får vara slut med dom statligt subsiderade somaliska sexbarnsfamiljerna. Med detta sagt så kommer det alltid finnas barn som föds in i en verklighet med sämre ekonomiska villkor än andra då vi helt enkelt lever i ett samhälle där människor har olika ekonomiska villkor. Det kan inte vara mannens ansvar att försörja ett barn som den aldrig velat ha. Nu rör det inte sig om enorma pengar i Sverige som det gör i ex. USA där det till och med satts i system av kvinnor att "fånga" män genom en graviditet. Det hade varit mer rimligt att kvinnor helt enkelt får fråga mannen om den är villig att betala underhållsbidrag och sedan ta ett beslut med detta svaret i betänkande. Sex bör vara oriskabelt i ett modern samhälle. Dels bör man utnyttja preventivmedel om man inte vill ha barn men om det av någon anledning ändå leder till graviditet så bör kvinnan ha rätt till att välja huruvida den vill fullfölja graviditeten. Det kvinnan inte bör ha rätt till är att besluta huruvida någon annan ska vara med och betala för dennes beslut.

Jo, sorry men det är alltså mannens ansvar, precis som det är kvinnans ansvar att stå för del av försörjningen för födda barn.

Och vore det bättre tycker du att vi skulle leva i ett samhälle där män satt i system, att lura kvinnor och skaffa sig barn på löpande band som de inte behöver göra något för..varken ta ansvar för, skapa via sina egna kroppar ibland tills Tora fysiska kostnader, stå för deras försörjning eller praktiskt omsorgsarbete, eller ens juridiskt ansvar för....
vad med dessa barn?...hur ska de kunna uthärda att leva med kunskapen att i nästa kvarter där bor deras biologiska farsa med 2 "äkta" ungar...men dem själva valde farsan att abortera som om de inte fanns till alls.
Skulle leda till absurda livssituationer för nästa generation.

Sex kan aldrig bli oriskabelt för kvinnor, så varför ska det vara det för män tycker du?

Citat:
Fast vi diskuterade huruvida en vuxen människa bör ha rätten att utföra en annan vuxen människas ekonomiska beslut. Jag hävdar att detta är fullständigt orimligt precis som det är fullständigt orimligt att män ska ha rätten att besluta huruvida en kvinna bär ett foster i sin kropp och går igenom en extremt fysiskt och mentalt krävande process.

Återigen....du resonerar helt galet....Är Sverige som bestämt att det ska vara så här, inte kvinnor.
Kvinnor har bara beslutsrätt och därmed ansvar över SIN del av mänsklig reproduktion, mäns del får män stå för själva inte kvinnors ansvar att se till att män slipper att betala underhållsbidrag för deras egna barn.
Senast redigerad av Merapi 2022-05-09 kl. 17:25.
Citera
2022-05-09, 17:24
Medlem
Citat:
Nä men man behöver bara slå barnet lite så slipper man betala.

Inte förvånande att du tänker så cyniskt då du inte tillmäter barn något värde.
Citera
2022-05-09, 17:24
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Det mesta i ditt inlägg var floskler som du inte står för egentligen, jag bemötte det.

Nej det gjorde du inte. Du bara rapade samma som du rapat gång på gång i tråden eftersom du inte kan ta åt dig att andra har olika synsätt än du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in