Citat:
Jo värdering 2 vore ju önskvärt att se. Jag skulle oxå vilja se värdering 1 faktiskt. Jag har svårt att nöja mig med att Notars mäklare råkade skriva fel två månader på värderings datumet. Jag skulle oxå önska en förklaring om vad Ebba menade när hon skriver på sina sociala media att hon gjort 2 värderingar som Esbjörn tagit del av. För mig tar man del av en värdering genom att titta på den på ett papper. Inte genom att få en siffra muntligt. Jag vet att Ebba påstår att värdering 1 var en muntlig värdering. Är det ens en värdering då undrar jag. Vi får ju inte glömma att vi inte har en aning om vad Notar mäklaren skulle sagt när han vittnade.
Kokar man ner en fastighetsvärdering, handlar det bara om att objekt X är värt Y kronor vid tidpunkt Z. Allt annat är detaljer, hur man kommit fram till värdet i fråga. För att visa beställaren hur trovärdigt beloppet är och även för att kunna jämföra värderingar från olika aktörer om man så vill. Om du får beloppet Y muntligen, via sms eller på ett utskrivet papper, hur förändrar det trovärdigheten?
Det är klart att exakt vad Notars mäklare hade sagt i sitt vittnesmål, förblir okänt, precis som alla andra vittnesmål som inte heller blev av, men enligt aktbilaga 104 och 112, så får vi nog en rättvisande bild av vad det skulle handla om iallafall.
Citat:
Att bankens egen värdering är skriftlig, kan du nog sluta anta. När det gäller PEP måste allt utredas och dokumenteras och när har något du gjort med banken varit enbart muntligt?
Citat:
Vad gäller Densias värdering, så är den hyfsat tillförlitlig. Den andra värderingen du pratar om där, är det den som är gjord av Monicas make? För den är jävig, hur du än vänder och vrider på den. Speciellt om prislappen är avsevärt högre än Densias och Notars. Hur hade det sett ut om Ebba hade kommit dragandes med en värdering som Theo hade gjort, som visade 3 miljoner? Den hade varit lika jävig den.
Citat:
Jag skulle för övrigt vilja se om någon av Ebbotarna tog våra ord som sanning. Om man inte behöver förklara varifrån eller hur man fått informationen kan man ju hitta på vad som helst. Då skulle jag kunna veta att Ebba beter sig omoraliskt för att övertala Esbjörn att skriva på kontraktet, istället för att tro, som jag får göra nu.
Varför ska någon här ta någons ord för sanning bara för att de säger så? Backar man upp det man påstår med verifierbar fakta, så ökar trovärdigheten hos personen. Påstår man något som kan motbevisas av verifierbar fakta, så minskar trovärdigheten hos personen. En person som alltid talar verifierbar sanning, kan komma undan med en enstaka lögn. En person som alltid ljuger, kommer man inte tro på även om de talar sanning vid ett enstaka tillfälle.
Du får självklart tro att Ebba har betett sig omoraliskt för att tillskansa sig Esbjörns fastighet, men du får svårare att övertyga andra om att så är fallet, om du inte har ett förtroendekapital att ta av, eller kan komma med verifierbar fakta om att så är fallet.