2022-05-09, 13:23
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Jo värdering 2 vore ju önskvärt att se. Jag skulle oxå vilja se värdering 1 faktiskt. Jag har svårt att nöja mig med att Notars mäklare råkade skriva fel två månader på värderings datumet. Jag skulle oxå önska en förklaring om vad Ebba menade när hon skriver på sina sociala media att hon gjort 2 värderingar som Esbjörn tagit del av. För mig tar man del av en värdering genom att titta på den på ett papper. Inte genom att få en siffra muntligt. Jag vet att Ebba påstår att värdering 1 var en muntlig värdering. Är det ens en värdering då undrar jag. Vi får ju inte glömma att vi inte har en aning om vad Notar mäklaren skulle sagt när han vittnade.

Kokar man ner en fastighetsvärdering, handlar det bara om att objekt X är värt Y kronor vid tidpunkt Z. Allt annat är detaljer, hur man kommit fram till värdet i fråga. För att visa beställaren hur trovärdigt beloppet är och även för att kunna jämföra värderingar från olika aktörer om man så vill. Om du får beloppet Y muntligen, via sms eller på ett utskrivet papper, hur förändrar det trovärdigheten?

Det är klart att exakt vad Notars mäklare hade sagt i sitt vittnesmål, förblir okänt, precis som alla andra vittnesmål som inte heller blev av, men enligt aktbilaga 104 och 112, så får vi nog en rättvisande bild av vad det skulle handla om iallafall.

Citat:
Du har rätt i att människor här påstår sig ha sett värdering nummer 2. Då får vi anta att den är skriftlig. För annars skulle man väl ha hört den. Men frågorna angående Ebbas värderingar är många och svaren är få.

Att bankens egen värdering är skriftlig, kan du nog sluta anta. När det gäller PEP måste allt utredas och dokumenteras och när har något du gjort med banken varit enbart muntligt?

Citat:
Som tur är har vi Esbjörns värderingar att läsa i Båda två utmärkta värderingar genomförda på ett proffsigt sätt.

Vad gäller Densias värdering, så är den hyfsat tillförlitlig. Den andra värderingen du pratar om där, är det den som är gjord av Monicas make? För den är jävig, hur du än vänder och vrider på den. Speciellt om prislappen är avsevärt högre än Densias och Notars. Hur hade det sett ut om Ebba hade kommit dragandes med en värdering som Theo hade gjort, som visade 3 miljoner? Den hade varit lika jävig den.

Citat:
Jag skulle för övrigt vilja se om någon av Ebbotarna tog våra ord som sanning. Om man inte behöver förklara varifrån eller hur man fått informationen kan man ju hitta på vad som helst. Då skulle jag kunna veta att Ebba beter sig omoraliskt för att övertala Esbjörn att skriva på kontraktet, istället för att tro, som jag får göra nu.

Varför ska någon här ta någons ord för sanning bara för att de säger så? Backar man upp det man påstår med verifierbar fakta, så ökar trovärdigheten hos personen. Påstår man något som kan motbevisas av verifierbar fakta, så minskar trovärdigheten hos personen. En person som alltid talar verifierbar sanning, kan komma undan med en enstaka lögn. En person som alltid ljuger, kommer man inte tro på även om de talar sanning vid ett enstaka tillfälle.

Du får självklart tro att Ebba har betett sig omoraliskt för att tillskansa sig Esbjörns fastighet, men du får svårare att övertyga andra om att så är fallet, om du inte har ett förtroendekapital att ta av, eller kan komma med verifierbar fakta om att så är fallet.
2022-05-09, 13:25
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Yttrande från Sture Tersaeus

Akt bilager 24,25,26,27

https://delafil.se/0bb9667c286dae45/Uppsala_TR_%C3%84_1747-22_Aktbil_24,_Bilaga_2_till_yttrande_fr%C3%A5n_St. pdf

https://delafil.se/b9dd5ce7b6c25e53/Uppsala_TR_%C3%84_1747-22_Aktbil_25,_Bilaga_3_till_yttrande_fr%C3%A5n_St. pdf

https://delafil.se/90b20d48931d9ce4/Uppsala_TR_%C3%84_1747-22_Aktbil_26,_Bilaga_4_till_yttrande_fr%C3%A5n_St. pdf

https://delafil.se/20bf5931d09a5d76/Uppsala_TR_%C3%84_1747-22_Aktbil_27,_Bilaga_5_till_yttrande_fr%C3%A5n_St. pdf

Dagboksbladet: 2022-05-09

https://delafil.se/605fb235b8872917/Uppsala_TR_%C3%84_1747-22_Dagboksblad_2022-05-09.pdf
Tack som fan!!!! Så intressant och så mycket som bekräftas.

Det är oxå skönt att veta att de flesta i tråden räknar inlagor till rätten som 100% sanna.

Så det ska bli roligt att se hur Ebbotarna reagerar på detta.
2022-05-09, 13:26
Medlem
Q6s avatar
Citat:

Akt bilager 24,25,26,27

https://delafil.se/0bb9667c286dae45/Uppsala_TR_%C3%84_1747-22_Aktbil_24,_Bilaga_2_till_yttrande_fr%C3%A5n_St. pdf

https://delafil.se/b9dd5ce7b6c25e53/Uppsala_TR_%C3%84_1747-22_Aktbil_25,_Bilaga_3_till_yttrande_fr%C3%A5n_St. pdf

https://delafil.se/90b20d48931d9ce4/Uppsala_TR_%C3%84_1747-22_Aktbil_26,_Bilaga_4_till_yttrande_fr%C3%A5n_St. pdf

https://delafil.se/20bf5931d09a5d76/Uppsala_TR_%C3%84_1747-22_Aktbil_27,_Bilaga_5_till_yttrande_fr%C3%A5n_St. pdf

https://delafil.se/605fb235b8872917/Uppsala_TR_%C3%84_1747-22_Dagboksblad_2022-05-09.pdf

Den 21 april så anmodas Esbjörns ombud att inkomma med yttrande inom fem dagar. Den gode Sture tar femton dagar på sig att skicka in sitt svar.

Undrar om inte det egentligen är Sture Tersaeus är i behov av en förvaltare, han har dålig koll på kalendern och förfalskar värderingar på ett synnerligen naivt sätt.
2022-05-09, 13:28
Medlem
Citat:

Akt bilager 24,25,26,27

Intressant för fråga om förvaltare. Har inlaga 22 och 23 länkats till? Har missat de i så fall. I 22 finns antar jag nån slags resonemang från Sture som han då stöttar med inlaga 23-27.
2022-05-09, 13:30
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterSeven
Ja, den värdering Notar har gjort, har ju Ebba enligt hennes gelikar här inne fått på ett sms innan kontraktet skrevs under.
Då borde detta sms ivf finnas om än inte själva värderingen är utskriven, men det lyser även med sin frånvaro. Allt detta låter mer som en godnattsaga än ett agerande av en seriös mäklarfirma.

När detta stöttes och blöttes i början av tråden, så var det någon som kom med upplysningen att det fanns olika nivåer på värderingar och gratisvarianten erbjöd i princip bara ett belopp via sms/muntligen. Naturligtvis har mäklaren gjort en värdering på riktigt, men beställaren får bara del av den om han eller hon betalar för det. Det är vad jag tror att Ebba gjorde. Hon hade ju Anticimex besiktning att luta sig på när det gällde detaljerna.

Hur seriöst det är av mäklarfirman att erbjuda en dylik tjänst kan man alltid diskutera, men jag ser det som en säljpitch, att locka in kunden med gratis, för att sedan kunna ta rejält med betalt ändå.

Vad skulle ett sms bevisa som inte mäklarens vittnesmål bevisar?
2022-05-09, 13:30
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Intressant för fråga om förvaltare. Har inlaga 22 och 23 länkats till? Har missat de i så fall. I 22 finns antar jag nån slags resonemang från Sture som han då stöttar med inlaga 23-27.

22 och 23 är sekretessbelagda.
2022-05-09, 13:35
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Det intressanta är oxå att man talar om att anledningen till att Densias värderings är högre än än Notars är att de är gjorda vi olika tidpunkter, och att fastighetspriserna gick upp. Dock är det ju värt att notera att (om smset finns) så gjorde Notars mäklare samma värdering i oktober som i augusti.

Det känns konstigt att priserna skulle stå still mellan augusti och oktober. Men öka lavinartat mellan oktober och januari. I synnerhet som varenda mäklare kan vittna om att december är en död månad på bostadsmarknaden.

En av anledningarna till att Densias värdering är högre än Notars, är att det gått ett halvår mellan de olika värderingarna. Det är fullt rimligt om man använder sig av ortprismetoden och alla priser går upp hela tiden.

Har Notar gjort en värdering i oktober på samma fastighet och där kommit fram till samma pris som i augusti? Det var en nyhet för mig. Är den värderingen inte från augusti med utskriftsdatum oktober?
2022-05-09, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
22 och 23 är sekretessbelagda.
Fast det hindrar väl inte att begära ut det? Troligen får man då en delvis maskad version.

Barrys rapport var väl s-klassad och lämnades ut med maskering?
2022-05-09, 13:51
Medlem
Citat:
Tack som fan!!!! Så intressant och så mycket som bekräftas.

Det är oxå skönt att veta att de flesta i tråden räknar inlagor till rätten som 100% sanna.

Så det ska bli roligt att se hur Ebbotarna reagerar på detta.
Vad bekräftas? Det är samma inlagor som lämnats in tidigare till rätten. Har du missat dem?

Det som är intressant här är att Sture lämnar in de som stöd för nåt resonemang ifråga om förvaltare för Esbjörn. Detta är ju lite märkligt med tanke på det Resonemang Esbjörn själv skrev till rätten där han kraftigt sa ifrån behovet av förvaltare eller god man. Det var inlaga 20 för bara några veckor sedan.

Så antingen har Esbjörn rätt och ska inte ha förvaltare eller god man enligt sig själv eller så ska han ha det enligt sitt ombud Sture.

Detta är ju inte frågan om husavtalet vilket framgår av Dagboksbladet.
Senast redigerad av Volvoellersaab 2022-05-09 kl. 13:53.
2022-05-09, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Den 21 april så anmodas Esbjörns ombud att inkomma med yttrande inom fem dagar. Den gode Sture tar femton dagar på sig att skicka in sitt svar.

Undrar om inte det egentligen är Sture Tersaeus är i behov av en förvaltare, han har dålig koll på kalendern och förfalskar värderingar på ett synnerligen naivt sätt.
Undrar hur han kommenterar sin huvudman Esbjörns egna inlägg i bilaga 20 där han inte vill ha nån förvaltare? Rimligen påstår Sture nåt behov med tanke på sina tillkommande bilagor.

Esbjörn är tydligen osams med sig själv via sitt ombud…verkar det…
2022-05-09, 14:03
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Nä, skämt och sido. Vad gör du här om du inte tycker att värderingarna är viktiga. Vad tänker du är viktigt i denna bostadsaffärer då? Att skydda Ebba till varje pris?

Det viktiga är väl om Ebbas prislapp är på rätt nivå eller inte? Inte om vi fått ta del av alla värderingar. Esbjörnsidan har lämnat in vad de ansåg vara en rättvisande värdering av fastigheten, så hur verklighetsfrånvänd kan prislappen vara?

Citat:
Ebba är partiledare för ett kristet parti. Givetvis är värderingarna dels utifrån hur man kom fram till priset på fastigheten men oxå utifrån att Ebba skrivet om dom i sina inlägg. Man vill ju gärna veta att hon talar sanning.

Du är väldigt intresserad om hon talar sanning eller inte, men inte alls intresserad av hela sanningen. Varför inte upprörd över alla de bevisbara lögner som kommit från Esbjörnsidan?

Vad gäller Ebbas uttalande om att hon låtit göra två värderingar och delat dessa med Esbjörn, så står vi utan verifierbara fakta här. Hon har bara namngett Notar och huruvida hon delat den med Esbjörn, så väljer jag att tro på hennes ord, då Esbjörnsidan inte bestridit detta. Dock blir det en ord mot ord-situation, för inte kommer Esbjörn visa upp sin kopia om han fått en sådan.

Citat:
Ebbas inlägg angående denna affär är ju jäkligt intressanta. Du vet dom där en partiledare hänger ut ett flertal personer och det på en sida som är knutit till partier och till hennes roll som parti ledare. Förutom att bara den handlingen i sig är rent förkastlig. Så är det ju dessutom innehållet i inläggen som är intressant. Förutom att hon i dom lyckas skrina till sig en dom gällande grovt förtal och därmed hamna i straffregistret. Så påstår Ebba att Monica, Maggan, en snickare/ vaktmästeriet på Odalgården och dennes dotter är inblandade i någon form av skumrask aktivitet.

Vad gäller Ebbas påstående om att "Monica, Maggan, en snickare/ vaktmästeriet på Odalgården och dennes dotter är inblandade i någon form av skumrask aktivitet", var hittar jag det? Vad jag har sett, så sa Ebba att det fanns två andra personer med ekonomiska intressen i fastigheten, men det i sig är inget elakt uttalande, absolut inget förtal heller.

Citat:
För mig blir det oxå ytterst tveksamt när hon beskriver Esbjörn som glasklar, för att i nästa andetag påstå att han låter andra människor styra han val, jag får inte ihop det. Är han glasklar eller inte? Jag tänker att en människa som inte kan stå upp för sina beslut nog inte är helt glasklar.

Att vara glasklar och påverkningsbar är inte motsatsförhållanden. Riktar någon en laddad pistol mot ditt huvud, så kommer det påverka dig och du lyda personen, oavsett hur glasklar du än är. Esbjörn är beroende av Majkgård, det har både han och Majkgård vittnat om.

Citat:
Om hon nu inte har de värderingarna hon påstår sig ha, och hon inte kan presentera vilka mäklare från Uppsala som var ute och värderade huset. Är det ju lätt att komma till slutsatsen att de inte finns.

Om Ebba inte har några värderingar, trots att hon påstår sig ha dessa, så finns de inte, det kan jag hålla med om. Men hela det resonemanget bygger på ett overifierat konstaterande, så för mig faller det. Vi vet absolut noll och ingenting om vilka värderingar hon faktiskt har.

Jag tror att Ebba har låtit gjort två värderingar. Att hon inte väljer att visa dessa för oss, det är tråkigt, för vi missar tusen meningslösa inlägg där vi diskuterar differensen mellan värderingarna. Skulle det vara ett tomt påstående hon inte kan backa upp vid behov, så skulle till och med Binninge slå ner på det och använda det mot Ebba, det vet Ebba. Fulspelet är igång när hon uttalar sig om det. Alltså finns värderingarna. Ungefär som månlandningarna. De har inträffat, annars skulle ryssarna gladeligen exponerat USA som lögnare.
2022-05-09, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Undrar om Esbjörn skulle ångra sig igen om han fick tillbaka huset.

Det skulle i så fall vara att Ebba lät honom köpa det hus hon nu äger. Har Esbjörn råd att betala Ebba 3,9 miljoner + hennes kostnader för juridisk hjälp och allt annat.
Så har ju Esbjörn sina kostnader för den hjälp han fått av Binninge, advokater m fl.
Låt oss säga att han fixar det och får kåken tillbaka. Vad gör han då? Rustar upp huset för några miljoner ocg bosätter sig på sin älskade släktgård? Bor kvar i Uppsala och låter huset fortsätta förfalla som tidigare? Säljer det igen och den här gången genom en mäklare? Majkgård har ju då chansen att ge ett bud och Ebba också.

Ett alternativ är ju förstås att han accepterar att han sålt huset och lever ett gott liv med gott om pengar som ändå blev över. Kanske skulle han vara i behov av en god man för att hålla gamarna ifrån sig och fixa det han vill behöver ha hjälp med i övrigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in