Flashback bygger pepparkakshus!
2022-05-09, 12:09
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Nej precis, jag sa att obligationer och certifikat är relaterade. Och att certifikat/obligationer har mycket lägre risk än aktier.

Javisst, det är "common knowledge", ungefär som när Glenn Hysén säger att "bollen är rund".
Men i rådande läge äär det just nu dumt att köpa certifikat och obligationer, då både räntor och inflation är påväg upp. Börsen är väldigt volatil. Är det pengar man inte har råd att förlora så kan man under en tid lägga pengarna i ett "högräntekonto" som ger 0,5-0,7%. Rätt tråkigt, men det är nog så det ser ut idag.
Citera
2022-05-09, 12:13
Medlem
Vill man bara inflationsskydda sina pengar så är guld och andra råvaror ett bra tips.
Citera
2022-05-09, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Javisst, det är "common knowledge", ungefär som när Glenn Hysén säger att "bollen är rund".
Men i rådande läge äär det just nu dumt att köpa certifikat och obligationer, då både räntor och inflation är påväg upp. Börsen är väldigt volatil. Är det pengar man inte har råd att förlora så kan man under en tid lägga pengarna i ett "högräntekonto" som ger 0,5-0,7%. Rätt tråkigt, men det är nog så det ser ut idag.
Nej, jag svarade på en fråga om just det. Vad du tror att du vet spelar ingen som helst roll.

Att 0,5% ränta skulle vara bättre än inflation+2% ränta får du nog förklara.
Citera
2022-05-09, 12:28
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Nej, jag svarade på en fråga om just det. Vad du tror att du vet spelar ingen som helst roll.

Att 0,5% ränta skulle vara bättre än inflation+2% ränta får du nog förklara.

Du låser in dig med certifikat. Hur lång löptid?
Räntepapper har sin charm, men måste man likvidera dessa i förtid, och räntan gått upp, så blir det en förlust istället. Planen är att förvara pengarna säkert under börsens mest turbulenta tid, förhoppningsvis kort tid, därefter gå in på börsen.
Citera
2022-05-09, 12:33
Medlem
Citat:
Du låser in dig med certifikat. Hur lång löptid?
Räntepapper har sin charm, men måste man likvidera dessa i förtid, och räntan gått upp, så blir det en förlust istället. Planen är att förvara pengarna säkert under börsens mest turbulenta tid, förhoppningsvis kort tid, därefter gå in på börsen.
Löptid får du avgöra själv men mellan 1 och 365 dagar dsv korta investeringar. Kan man inte planera sina investeringar på så kort tid som ett år ska man såklart inte investera pengarna alls.
Citera
2022-05-09, 12:39
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Löptid får du avgöra själv men mellan 1 och 365 dagar dsv korta investeringar. Kan man inte planera sina investeringar på så kort tid som ett år ska man såklart inte investera pengarna alls.

Jaså, så korta certifikat. Då går det väl an. När jag köpte certifikat förr, hade jag alltid betydligt längre löptider. Snackar om år. Observera att de certifikat som ger mest ränta/avkastning är utställda av de bolag som anses vara mest riskabla. Bolagen betalar en så kallad "riskpremie" genom att erbjuda högre ränta. I USA kallas dessa för "junk-bonds".
Citera
2022-05-09, 12:47
Medlem
Citat:
Jaså, så korta certifikat. Då går det väl an. När jag köpte certifikat förr, hade jag alltid betydligt längre löptider. Snackar om år. Observera att de certifikat som ger mest ränta/avkastning är utställda av de bolag som anses vara mest riskabla. Bolagen betalar en så kallad "riskpremie" genom att erbjuda högre ränta. I USA kallas dessa för "junk-bonds".

Då pratar du om obligationer, de har löptid på över ett år. Bonds på engelska. De ställs ut av företag för upplåning. Certifikat heter CD på engelska, de ställs ut av banker och finansinstitut och är alltså inte direkt utlåning till ett företag även om det antagligen finns underliggande obligationer som certifikatet baseras på.
Citera
2022-05-09, 12:53
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Då pratar du om obligationer, de har löptid på över ett år. Bonds på engelska. De ställs ut av företag för upplåning. Certifikat heter CD på engelska, de ställs ut av banker och finansinstitut och är alltså inte direkt utlåning till ett företag även om det antagligen finns underliggande obligationer som certifikatet baseras på.

Jo, certifikaten är en "grogg av i värsta fall junkbonds". Det var bland annat detta som utlöste den stora finanskrisen i USA 2008.

Företagsobligationerna är ofta på mycket stora belopp, så certifikaten är ett sätt att kunna sälja "mindre belopp" till bland annat allmänheten.

Man bör vara lite försiktig med både certifikat och privatobligationer. Även om räntan är lockande.
Citera
2022-05-09, 13:01
Medlem
Citat:
Jo, certifikaten är en "grogg av i värsta fall junkbonds". Det var bland annat detta som utlöste den stora finanskrisen i USA 2008.

Företagsobligationerna är ofta på mycket stora belopp, så certifikaten är ett sätt att kunna sälja "mindre belopp" till bland annat allmänheten.

Man bör vara lite försiktig med både certifikat och privatobligationer. Även om räntan är lockande.
Man ska alltid vara försiktig och förstå vad man investerar i. Finanskirisen utlöstes inte så mycket av certifikat(cd) som av cds och cdo nämligen credit default swaps och collateralized dept obligations.
Citera
2022-05-09, 13:07
Medlem
Citat:
Citat:

Tror ärligt talat inte du vet vad företagscertifkat är för något. De har per definition en löptid på < 1 år (annars är det en obligation) och även de ställs sällan ut på belopp under 1 miljon nominellt och vänder sig inte till allmänheten. De är inte mer "junk" än obligationer men ratingen beror givetvis på vilket bolag som ställer ut dem. De används när bolag vill låna upp på kortare tid. Här kan du t.ex. se en pdf på ett gammalt företagscertifikatprogram från Assa Abloy https://www.assaabloy.com/assaabloy-com/group/market-documents/investors/debt/Informationsbroschyr%20SEK%20CP.pdf
Citera
2022-05-09, 13:08
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Företagsobligationerna när jag intresserade mig för sådana var på miljonbelopp. (90-talet).
10 miljoner var inte ovanligt.

Tydligen så fortfarande:
Mer fakta om Företagsobligationer

Lägsta placeringsbelopp är oftast 1 miljon kronor
Leverans- och likviddag är två vardagar efter avslut
Ränta på företagsobligationer lämnas på förfrågan

https://www.swedbank.se/foretag/spara-och-placera/aktier-rantor-och-andra-placeringar/ranteplaceringar/foretagsobligationer.html
Citera
2022-05-09, 13:08
Medlem
Citat:
.
Hur som helst, idag har du lärt dig skilja på bonds, certificate of deposit, credit default swaps och collateralized debt obligations. Det betyder att du är en bättre investerare idag än igår. Grattis och lycka till!
Senast redigerad av fletchman 2022-05-09 kl. 13:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in