2022-05-09, 07:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Den som lever får se. Historiskt så har inflation kraftigt gynnat de som sitter på reala tillgångar som bostäder och mark. Vi bor i Sverige, inte Venezuela. Vi har en stark och robust industri som levererar varor och tjänster som omvärlden vill ha. Ingångslönen för ingenjörer på mitt företag var runt 27000 år 2014, idag betalar vi 37000kr. Det är en 40%ig ökning på 8 år. År 2030 blir jag inte överraskad om våra nyexaminerade får 45-50k per år. En miljon kr år 2030 kommer att vara peanuts jämfört med idag.

Löneökningarna beror ju på inflation

Blir mer och mer Sydafrika och Irak och USA här i en riktig soppa för övrigt. Skitland av Guds nåde.
Citera
2022-05-09, 07:27
Medlem
Citat:
Den som lever får se. Historiskt så har inflation kraftigt gynnat de som sitter på reala tillgångar som bostäder och mark. Vi bor i Sverige, inte Venezuela. Vi har en stark och robust industri som levererar varor och tjänster som omvärlden vill ha. Ingångslönen för ingenjörer på mitt företag var runt 27000 år 2014, idag betalar vi 37000kr. Det är en 40%ig ökning på 8 år. År 2030 blir jag inte överraskad om våra nyexaminerade får 45-50k per år. En miljon kr år 2030 kommer att vara peanuts jämfört med idag.

En miljon är peanuts i Zimbabwe också.
Citera
2022-05-09, 07:31
Medlem
Citat:

Den här var ganska rolig alltså, en person beskriver hyperinflation utan att veta det i tron om att det är värdeökningar istället.
Citera
2022-05-09, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
En miljon är peanuts i Zimbabwe också.

Citat:
Ursprungligen postat av DeerDoe
Den här var ganska rolig alltså, en person beskriver hyperinflation utan att veta det i tron om att det är värdeökningar istället.

Jag har inte hävdat att det är en värdeökning, utan snarare en sänkning av lånets värde.

Om vi har hyperinflation och en brödlimpa kostar en miljon, vad händer då med bostadslånet På en mille? Det blir värdelöst.
Citera
2022-05-09, 09:57
Medlem
Citat:
Om vi har hyperinflation och en brödlimpa kostar en miljon, vad händer då med bostadslånet På en mille? Det blir värdelöst.

Nej, det är fel tyvärr. Det som händer i praktiken är att långivare höjer räntor betydligt snabbare än löneökningarna. Det lilla lånet på en mille ruinerar dig vid hyperinflation.

En mer måttlig inflation, där löneökningarna hinner hålla jämna steg med räntorna, är i praktiken ekvivalent med att du ökar amorteringen rejält och även då minskar lånet i betydelse.
Citera
2022-05-09, 10:30
Medlem
Citat:
Jag har inte hävdat att det är en värdeökning, utan snarare en sänkning av lånets värde.

Visst bolånetorskarna kommer klarar sina bolån men samtidigt kommer folk svälta ihjäl när brödlimpan kostar en miljon kr och lönen är 50,000 kr.
Citera
2022-05-09, 10:33
Medlem
Citat:
Visst bolånetorskarna kommer klarar sina bolån men samtidigt kommer folk svälta ihjäl när brödlimpan kostar en miljon kr och lönen är 50,000 kr.

De du kallar BLT vinner i alla fall på något till skillnad från de som inget äger.
Citera
2022-05-09, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
De du kallar BLT vinner i alla fall på något till skillnad från de som inget äger.

Ja, viktigast är bolånen.
Citera
2022-05-09, 11:28
Medlem
Citat:

Det faktumet kommer inte att ändras vare sig man har bolån eller inte, eller hur?
Citera
2022-05-09, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Nej, det är fel tyvärr. Det som händer i praktiken är att långivare höjer räntor betydligt snabbare än löneökningarna. Det lilla lånet på en mille ruinerar dig vid hyperinflation.

En mer måttlig inflation, där löneökningarna hinner hålla jämna steg med räntorna, är i praktiken ekvivalent med att du ökar amorteringen rejält och även då minskar lånet i betydelse.

Då bakar man en brödlimpa och betalar av lånet.
Citera
2022-05-09, 11:50
Medlem
Citat:

Tro mig, bankerna är de sista som kommer bli ruinerade, vi som folk kommer knäckas på alla sätt först.
En ingenjör är idag högt eftertraktad, men iom att konsumtionen går ner och industrin stannar upp kommer detta förändras.
Tids nog kommer ingenjörer troligen få ta knegjobb för att få brödföda.
Tror inte vi kommer få se en ekonomi som den som varit 1950 tills nu igen på 50 till 100 års tid.
Citera
2022-05-09, 12:12
Medlem
Citat:

Absolut inte. Banken kommer ändra ränta så att den miljonen du lånade har samma värde i dagsläget plus vinst. Vid hyperinflation, skenande inflation etc så kommer du få enorma räntekostnader. förmodligen på flera hundra procent.
Ingen, absolut ingen, förutom stat och makteliten tjänar inflation. Det är en makt- och ägandeöverföring från folket till makteliten i samhället, via statens våldsmonopol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in