2022-03-13, 10:22
Bannlyst
Jag undrar när, om någonsin, höjda priser på bränsle, mat och bostäder faktiskt förklarats med inflation och inte med krig eller väderfenomen eller transport-bekymmer eller höjd efterfrågan. Aldrig, är nog svaret. För makthavarna tar aldrig, aldrig ansvar för någonting och folket saknar inflytande på massmedia.
Citera
2022-03-13, 10:30
Medlem
Studsbolls avatar
Förhoppningsvis blir det kännbara höjningar ända fram till valet. Det ska bli intressant att se sosseriet försöka slinga sig ur detta. Även om det inte blir svält och ekonomisk ruin för medelklassen så finns det gott om låginkomsttagare som traditionellt röstar på S som kommer drabbas hårt.
Citera
2022-03-13, 10:35
Medlem
Anti-WOGs avatar
Att maten, dieseln/bensinen och elen blivit dyrare och blir ännu dyrare kan vi i första hand tacka Miljöpartiet för, men även Löfven/Maggan Rödnäsa som inte vågade gå emot MP.

Men men, svensken får det dom röstat på.
Citera
2022-03-13, 10:54
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Förhoppningsvis blir det kännbara höjningar ända fram till valet. Det ska bli intressant att se sosseriet försöka slinga sig ur detta. Även om det inte blir svält och ekonomisk ruin för medelklassen så finns det gott om låginkomsttagare som traditionellt röstar på S som kommer drabbas hårt.
Och?Vad hade dessa väljare fått annars?
Citera
2022-03-13, 10:59
Medlem
Måste säga att politikerna är rätt pantade när de babblar om att de vill sänka bensinpriset med 50 öre eller 5 kr. Det spelar ju för fan ingen roll om priset ligger på 30+ kr. Dumma idioter. Bättre att säga att man vill införa ett maxtak på hur dyr drivmedelspriset kan vara istället. I mina ögon, 20 kr / litern.
Citera
2022-03-13, 11:03
Medlem
DVikings avatar
Inte för att det är något som jag äter själv, men det vore intressant att se hur de större snabbmatskedjorna som McD, Max och Burger King hanterar kostnadsökningarna. Där kan man se mer nationella prisförändringar istället för anekdoter om tomater på Coop eller prishöjning på den lokala pizzerian.

Någon som har prisdata för deras standardmenyer?
Citera
2022-03-13, 11:12
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Inte för att det är något som jag äter själv, men det vore intressant att se hur de större snabbmatskedjorna som McD, Max och Burger King hanterar kostnadsökningarna. Där kan man se mer nationella prisförändringar istället för anekdoter om tomater på Coop eller prishöjning på den lokala pizzerian.

Någon som har prisdata för deras standardmenyer?
Donken är ett ställe som kan höja priserna rejält och märkligt nog och ändå lyckas få gäster.

Vad de gör med kunderna är ju typiskt kampanj-trick:
Köp en Big Mac o Co för 59,99kr ord pris: 79,99kr)

Finstil text någonstans där det är svårt att läsa såklart.

Sen höjs ordinarie pris men inte kampajpriserna så mycket och sen har man glömt bort när kampanjerna ens är.
Klassisk Fast Food Business style..

Köpte en Big Mac (bara själva burgaren) här i Asien igår och den låg på 37kr, det är fan dyrt här.
Citera
2022-03-13, 11:15
Medlem
Petruccianis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
När det blir riktigt dyrt på Systembolaget och i chark- fisk- och ostdisken. Så de inte kan ha fredagsmys utan å tänka på :bag in boxen spanskt rödtjut (Partyparrot)kostade 900kr, flaskan chateau de Griis(billigaste franska chardonnayn) 789kr, Visslunda speciallager 123 kr för 50cl(de går över till pripps blå bara för se 92kr burken), en sjuttis MacBarth singlemalt 1563kr, 20 skivor tryffelsalami 423kr, 2 fyllda laxrullar och 3 hekto rökta räkor 798kr, 1 mögelost från Frankrike och en lagrad grottost från Schweiz 555kr.

Då först då lider medelklassen.

Du får MVG för din utsökt detaljerade visualisering av tragikomisk konformist-upper-lower-middle class-misär
Citera
2022-03-13, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forbjudenmark
Det land i världen som har bäst förutsättningar att bli självförsörjande skulle jag tro på Ryssland tätt följt av kina. Naturresurser är det enda som betyder något i slutändan. Tyvärr

USA har väl ganska bra förutsättningar att bli självförsörjande?
Citera
2022-03-13, 11:44
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt-namn
Man får väl tamigfan hoppas att skulderna INTE försvinner. Jävligt orättvist mot de som inte tagit lån
Det är det som kallas för Palme ekonomi ..
den som lånar får sitt lån betald via inflation
den som är skyldig pengar ex o pensions spar
betalar ut mycket mindre via inflation
Den som har sparat eller ej har lån
betalar för kalaset
Devalvering inflation är ett statligt sätt att smita från sin räkning ,,
eller i det här fall
de stora investment bolag där folk har sina pensionspengar i
Bolagen kommer i stort sett att ta över en stor del av det insatte kapitalet , via inflation
. och det gör staten med
Citera
2022-03-13, 11:48
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Rubrik i dagens SvD.
Nu undrar vän av ordning vart mellanskillnaden tar vägen?
I vems fick hamnar slanten, när jag får betala det dubbla priset i butiken för en vara?

Jag jobbar i matbranschen och har blivit utskrattad på det här forumet i flera år när jag diskuterar en mångdubbling av matpriser.

1. Sämre produktion p.g.a klimatförändringar (ex. vattenbrist som här i Spanien).
2. Usel gödselproduktion p.g.a covid.
3. Kina köper upp all mat.
4. Ingen gödselproduktion ELLER spannmålsproduktion från Ryssland ELLER Ukraina som når marknaden. Det var redan brist på gödsel innan Ukraina.
Citera
2022-03-13, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Har en anhörig som är chef på matbutik, flera höjningar i veckan. Handlade precis en häägendaz glassburk. 41 kr i förra veckan på samma butik, i dag 60kr
Ursäkta men om man köper sånt onödigt skräp har man inte rätt att uttala sig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in