2022-03-17, 09:03
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Veckans varukorg:

Entrocote 2kg, 180kr/kg
Blandfärs 2kg, 60kr/kg (extrapris, i vanliga fall runt 70)
Fläskkarre 4kg, 50kr/kg (extrapris, i vanliga fall 80kr)
48 st mellanstora ägg, 1,30kr styck

Sammantaget runt 650kr för kött som kommer att räcka i 3-4 veckor. Svenskt kött, handlat från hemköp.

Komplettera med potatis för knappt 10kr kilot, frysta grönsaker och någon enklare creme fraiche baserad sås så är man hemma.

Mat är alltså fruktansvärt billigt i Sverige.

Men visst, ska man ha färsk paprika, quinoa, soja, och växtbaserad fejk kött varje dag så förstår jag att det blir dyrt. Ät riktig mat.
Färska grönsaker till varje större måltid anser jag vara ett absolut minimum! Om man lever i ett i-land. Paprika är ytterligare en grönsak som stigit något löjligt i pris.
Citera
2022-03-17, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Sedan är ju en fördel att har du lärt dig en butik så kan du ju traska in vart som helst i Sverige och ja nästan Europa och varorna är på samma plats.
LIDL finns även i USA.

https://www.lidl.com/
Citera
2022-03-17, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Färska grönsaker till varje större måltid anser jag vara ett absolut minimum! Om man lever i ett i-land. Paprika är ytterligare en grönsak som stigit något löjligt i pris.

Och här har vi anledningen till att det finns en uppfattning om att "matpriserna skeeenar".

Det är absolut ingen självklarhet att vi ska ha färska grönsaker av alla sorter i Sverige året runt. Det är en lyx som har varit möjlig tack vare billig import. Det har ingenting med vår I-lands status o göra.

Grönsaker har ändå ingen näring, utan tillsätts för lite extra smak. Det enda som behövs är kött, ägg, och en kolhydratkälla (typ potatis). Allt utöver det är överflödigt och bidrar inte med något näringsmässigt.

I vilket land i världen kan man som jag har gjort, köpa 8kg kött och 48 ägg för 650kr (dvs runt 5% av medelbruttoinkomsten)? 650kr är förfan en utekväll för många människor.
Senast redigerad av Einzelgaenger 2022-03-17 kl. 09:09.
Citera
2022-03-17, 09:13
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
ICA tappar inte marknadsandelar. Coop, Lidl, Axfood delar på de som inte går till ICA sinsemellan. Klientelet på Willys eller Lidl kontra ICA Maxi är natt och dag.

Sen är du helt fel ute när du jämför egna varumärken med riktiga. Ska du jämföra Lidls egna Capris med något får du jämföra med ICA Basic eller Eldorado på Hemköp.

Nej ICA är ju som sagt dom som sätter trenderna här i Sverige. Smartaste Ica centralt någonsin gjort var väl när dom planterade köttskandalen hos Uppdrag Granskning när handlare vägrade köpa köttfärs centralt och malde sin egen köttfärs.

Är inte allt för länge sedan i Sverige det fanns ett antal förpackningar butiksmald köttfärs på hyllan alternativt gick man fram till köttdisken som fanns i varenda liten butik och bad om nymald köttfärs eller kanske en specialare 80/20 nöt/fläsk utan extra kostnad.
I ett hörn på kötthyllan låg jämnt två paket vakumköttfärs från Ica centralt som jag nog tror handlarna fick slänga för gott är det inte.

Vad hände över en natt? Ica ställde om helt till centralmald köttfärs, dom andra butikerna tappade massa med kunder och tvingades sedan gå över på samma koncept, men många kunder kom inte tillbaka. För när man förlorat en kund så tar det väldigt lång tid att få tillbaka den.

Andra svaret kommer nedan

Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Jag är lite dubbel gällande deras varor. Vore kul med ett blindtest. På något sätt så tänker hjärnan att deras produkter är sämre på något sätt.

Ska försöka jämföra priserna

Jämför typ Lidl soya med ICAs egna så får du nog en mer rättvis jämförelse

Ja jag kan förstå att man är skeptisk också, det är man till allt nytt ju här i livet vilket är på gott och ont.

Att du är skeptisk svarar du ju lite på sedan själv för varför skall jag jämföra mot Icas egna märke när det ser, smakar och ser ut som Kikkoman? Priset är ju inte allt som sagt och Icas egna soja smakar inte gott.

Var tvungen och göra en jämförelse så kolla vad dom innehåller och hade bara Lidls hemma dom andra tog jag uppgifter ifrån deras hemsida.

Ingredienser:
-Lidls Soja: Vatten, 16% Sojabönor, Vete, Salt
-Kikkoman: Vatten, Sojabönor, Vete, Salt.
-ICA: Vatten, sojabönor, salt, socker, vetemjöl.

Två är liknande och en sticker ut och det rätt rejält, den har tillsatt socker i sin soja. Sedan fungerar en innehållsförteckning som så att det som står först är det med mest innehåll av sedan följer det i fallande storleksordning.

Där har Ica kastat om lite med mer salt än vetemjöl i innehållet vilket kan betyda att det är mindre % sojabönor i. Kikkoman och Lidl verkar väldigt lika varandra men Kikkoman har inte uppget antal procent sojabönor i.

Mitt blindtest utan att egentligen testat hade visst rätt. Men jag betalar hellre 15 spänn för en ful förpackning (eller ja är likadan flaska och kork, omslaget lämnar mer att önska) på Lidl än 35 kr på ICA.
Senast redigerad av sebno1 2022-03-17 kl. 09:19.
Citera
2022-03-17, 09:16
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Och här har vi anledningen till att det finns en uppfattning om att "matpriserna skeeenar".

Det är absolut ingen självklarhet att vi ska ha färska grönsaker av alla sorter i Sverige året runt. Det är en lyx som har varit möjlig tack vare billig import. Det har ingenting med vår I-lands status o göra.

Grönsaker har ändå ingen näring, utan tillsätts för lite extra smak. Det enda som behövs är kött, ägg, och en kolhydratkälla (typ potatis). Allt utöver det är överflödigt och bidrar inte med något näringsmässigt.

I vilket land i världen kan man som jag har gjort, köpa 8kg kött och 48 ägg för 650kr (dvs runt 5% av medelbruttoinkomsten)? 650kr är förfan en utekväll för många människor.
"Grönsaker har ändå ingen näring, utan tillsätts för smak"

Flashback-professorn har uttalat sig.

(personligen MÅSTE jag äta grönsaker för min diet, ej bantning, but to each his own)
Citera
2022-03-17, 09:25
Medlem
Citat:

(personligen MÅSTE jag äta grönsaker för min diet, ej bantning, but to each his own)

Paprika näringsvärde:
http://matkalkyl.se/se-paprikagron.php

Entrecote näringsvärde:
http://matkalkyl.se/se-entrectenotstekt.php

Paprika har marginellt mer vitaminer. Entrecote krossar paprika i mineraler. Det enda nämnvärda som paprika har mer av är vitamin C.

Och detta gäller alltså för alla grönsaker. Du har gått på finten att grönsaker är "nyttiga". Sorry to break it.
Citera
2022-03-17, 09:26
Medlem
Citat:

Jag känner en person som aldrig äter några grönsaker , inte ens tomatsås och den personen är iallafall starkare än genomsnittet.Ingen aning om personen kommer att dö tidigare.
Citera
2022-03-17, 09:34
Medlem
Citat:

Du har glömt bort att nämna subventionerna.

https://www.djurensratt.se/blogg/slakterierna-blir-subventionerade-med-over-100-miljoner-ar

http://www.lakareforframtiden.se/nyheter-och-blogg/hundratals-skattemiljarder-till-kottindustrin-trots-stora-samhallsskador/
Citera
2022-03-17, 09:37
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Grönsaker brukar vara dyrt på våren speciellt paprika är dyrt
Naj månad brukar vara dyrast 8
Citera
2022-03-17, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViskSten
Du har glömt bort att nämna subventionerna.

https://www.djurensratt.se/blogg/slakterierna-blir-subventionerade-med-over-100-miljoner-ar

http://www.lakareforframtiden.se/nyheter-och-blogg/hundratals-skattemiljarder-till-kottindustrin-trots-stora-samhallsskador/

Du får ursäkta mig om jag tar anti-kött ätares propaganda med en nypa salt.

Vad betyder "subventioner"? Att våra EGNA pengar går till något bra? Visste du att det effektiva skattetrycket på svenskar är över 70%? För vissa över 85%. Varför är det något dåligt om en del av de pengarna går till att finansiera livsviktig föda?
Citera
2022-03-17, 10:52
Medlem
DVikings avatar
Citat:

650 / 0.05 = 13000 ?

Tror nog medelinkomsten är något högre än så.

Det stämmer att mycket mat är billigt men det har folk blivit vana vid. De senaste 5-10 åren har de globala matpriserna sjunkit, men nu senaste tiden har de gått upp markant. Medelsvensson har vant sig vid att grilla ett kilo entrecote spontant på en tisdagskväll jmf med att det var något som överklassen åt vid högtid för 50 år sedan.
Citera
2022-03-17, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Jag känner en person som aldrig äter några grönsaker , inte ens tomatsås och den personen är iallafall starkare än genomsnittet.Ingen aning om personen kommer att dö tidigare.
Samma här, äter i princip bara kött/fisk/fågel, väldigt lite potatis/pasta/ris, sällan grönsaker. Aldrig socker, kakor, läsk mm, ok ibland godis ett par gånger i månaden.
Har så gjort under större delen av livet. Vem vet, jag kanske också dör tidigare.
Däremot så fungerar det kanon, är sällan vrålhungrig, äter rejält när det väl är matdags, småäter aldrig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in