Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
ICA tappar inte marknadsandelar. Coop, Lidl, Axfood delar på de som inte går till ICA sinsemellan. Klientelet på Willys eller Lidl kontra ICA Maxi är natt och dag.
Sen är du helt fel ute när du jämför egna varumärken med riktiga. Ska du jämföra Lidls egna Capris med något får du jämföra med ICA Basic eller Eldorado på Hemköp.
Nej ICA är ju som sagt dom som sätter trenderna här i Sverige. Smartaste Ica centralt någonsin gjort var väl när dom planterade köttskandalen hos Uppdrag Granskning när handlare vägrade köpa köttfärs centralt och malde sin egen köttfärs.
Är inte allt för länge sedan i Sverige det fanns ett antal förpackningar butiksmald köttfärs på hyllan alternativt gick man fram till köttdisken som fanns i varenda liten butik och bad om nymald köttfärs eller kanske en specialare 80/20 nöt/fläsk utan extra kostnad.
I ett hörn på kötthyllan låg jämnt två paket vakumköttfärs från Ica centralt som jag nog tror handlarna fick slänga för gott är det inte.
Vad hände över en natt? Ica ställde om helt till centralmald köttfärs, dom andra butikerna tappade massa med kunder och tvingades sedan gå över på samma koncept, men många kunder kom inte tillbaka. För när man förlorat en kund så tar det väldigt lång tid att få tillbaka den.
Andra svaret kommer nedan
Citat:
Ursprungligen postat av
Jahre30
Jag är lite dubbel gällande deras varor. Vore kul med ett blindtest. På något sätt så tänker hjärnan att deras produkter är sämre på något sätt.
Ska försöka jämföra priserna
Jämför typ Lidl soya med ICAs egna så får du nog en mer rättvis jämförelse
Ja jag kan förstå att man är skeptisk också, det är man till allt nytt ju här i livet vilket är på gott och ont.
Att du är skeptisk svarar du ju lite på sedan själv för varför skall jag jämföra mot Icas egna märke när det ser, smakar och ser ut som Kikkoman? Priset är ju inte allt som sagt och Icas egna soja smakar inte gott.
Var tvungen och göra en jämförelse så kolla vad dom innehåller och hade bara Lidls hemma dom andra tog jag uppgifter ifrån deras hemsida.
Ingredienser:
-Lidls Soja: Vatten, 16% Sojabönor, Vete, Salt
-Kikkoman: Vatten, Sojabönor, Vete, Salt.
-ICA: Vatten, sojabönor, salt, socker, vetemjöl.
Två är liknande och en sticker ut och det rätt rejält, den har tillsatt socker i sin soja. Sedan fungerar en innehållsförteckning som så att det som står först är det med mest innehåll av sedan följer det i fallande storleksordning.
Där har Ica kastat om lite med mer salt än vetemjöl i innehållet vilket kan betyda att det är mindre % sojabönor i. Kikkoman och Lidl verkar väldigt lika varandra men Kikkoman har inte uppget antal procent sojabönor i.
Mitt blindtest utan att egentligen testat hade visst rätt. Men jag betalar hellre 15 spänn för en ful förpackning (eller ja är likadan flaska och kork, omslaget lämnar mer att önska) på Lidl än 35 kr på ICA.