Citat:
Ursprungligen postat av
filadelfia77
My god, börjar nästan bli trött på att förklara.
Såklart att jag visste vilken skuld jag hade. Det handlar inte om det!
Ja, man gör löneutmätning EFTER jag redogjort min ekonomi. KFM har INTE redogjort för min inkomst eller tillgångar. De drogs pengar från mitt bankkonto i fredags.
Jag hade till den 18/5 på mig på att redovisa. DÅ fattar KFM ett beslut om löneutmätning. Eller annan utmätning för den delen, men inget de meddelat mig om.
Skulden hos KFM innefattar alla avgifter.
Även om man är korkad/slarvat så att man får skulder hos KFM så betyder inte det att man inte fattar någonting.
Ni som skriver här till mig har ingen aning om vem jag är och varför jag hamnat i skuld.
Det var inte det min ursprungsfråga
handlade om.
Snälla, läs innan ni svarar.
Så för att sammanfatta då:
Du har kännedom om din skuld.
Du har en inkomst och tillräckligt på kontot för att betala hela skulden direkt.
Du har aktivit undvikit att betala skulden/gömt tillgångar till den punkt att en utredning om löneutmätning blivit aktuell.
Du har undvikit att kommunicera med KFM kring en lösning och tvingar dom till utredningar som slösar deras tid.
Du är nu chockad att dom tagit dina pengar utan att be om lov när dom sett att du har pengar för att täcka hela skulden.
https://c.tenor.com/UZJd1pjj4NMAAAAC/surprised-pikachu.gif
Är det något jag missuppfattat?
Citat:
Ursprungligen postat av
granny-panties
Det enda svaret som är korrekt i tråden.
Jobbigt att läsa en tråd under juridik och finna en massa felaktiga svar baserat på åsikt.
Hur får du det till rätt svar? Det är inte vad som står i lagen? Det låter snarare som att det är du som kommer med åsikter.
https://lagen.nu/1981:774#K4P12S2
Citat:
12 § Innan utmätning sker skall underrättelse om målet sändas till gäldenären med posten eller lämnas på annat lämpligt sätt. Underrättelsen skall ske så tidigt att gäldenären kan beräknas få tillräcklig tid att bevaka sin rätt.
Föreligger risk att gäldenären skaffar undan eller förstör egendom eller är saken eljest brådskande, behöver gäldenären ej underrättas. Underrättelse behövs ej heller, om gäldenären saknar känt hemvist och det ej har kunnat klarläggas var han uppehåller sig.
Pengar på kontot som man lätt kan skaffa undan är tillräckligt som grund för att ta det utan en underrättelse. Visar det sig att KF har tagit pengar dom inte får ta så får man tillbaka dom, det är bara att kontakta dom och diskutera saken istället för att undvika dom som TS gjort. TS verkar vara någon som aktivt försöker undvika betala sin skuld och det gör det ännu mindre konstigt att KFM dragit pengar när dom sett dom.