2022-05-08, 16:53
Avstängd
granny-pantiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swineflu
Det finns inget beslut om utmätning i TS fall, det skulle beslutas efter den 18/5
Det är inte korrekt av kronofogden att utmäta pengar innan beslut är taget. Detta för att den skuldsatte ska hinna redovisa skäl till att utmätning inte ska ske. Man ska även kunna överklaga taget beslut.

Det enda svaret som är korrekt i tråden.

Jobbigt att läsa en tråd under juridik och finna en massa felaktiga svar baserat på åsikt.
Citera
2022-05-08, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Känns som att Ts har slarvat med kontakten med KFM. Strutsbeteende.
Aldrig att de drar det mesta och lämnar endast en tusenlapp kvar.
Finns lagar och regler, alla har rätt till existensminimum, det kan inte KFM strunta i.

Ja, absolut! Jag skriver detta inlägg för att jag ljuger att de dragit 13675 kr och lämnat 1000 kvar. Bara för att jag ska ha ”kul” på Flashback!
Nej, de lämnar inte tusen kr kvar efter en utredning av ens ekonomi. Men det har kfm inte gjort!
Det var DET jag undrade över. Inte hur jag hamnat skuld.
Citera
2022-05-08, 16:56
Avstängd
granny-pantiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filadelfia77
Vet iofs inte vem som är efterbliven?
En som behöver hjälp/råd/tips innan fogden öppnar imorgon eller du som kallar mig efterbliven?
Är ny på Flashback om det är ngt jag är så är det att vara naiv hur man skriver till varandra här.
Har fått många bra svar och det är jag tacksam för. Det var därför jag skev mitt inlägg.

Det hela är knepig.

Ring till kronofogden imorgon - Mycket lätta och bra att ha att göra med.

Lycka till
Citera
2022-05-08, 16:58
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granny-panties

Jobbigt att läsa en tråd under juridik och finna en massa felaktiga svar baserat på åsikt.
Men är det inte flera processer, som folk redan skrivit i tråden? Att löneutmätningen är en parallell process samtidigt som det plockas pengar från kontot om det finns pengar där.
Citera
2022-05-08, 17:04
Medlem
Citat:
My god, börjar nästan bli trött på att förklara.
Såklart att jag visste vilken skuld jag hade. Det handlar inte om det!
Ja, man gör löneutmätning EFTER jag redogjort min ekonomi. KFM har INTE redogjort för min inkomst eller tillgångar. De drogs pengar från mitt bankkonto i fredags.
Jag hade till den 18/5 på mig på att redovisa. DÅ fattar KFM ett beslut om löneutmätning. Eller annan utmätning för den delen, men inget de meddelat mig om.

Skulden hos KFM innefattar alla avgifter.
Även om man är korkad/slarvat så att man får skulder hos KFM så betyder inte det att man inte fattar någonting.

Ni som skriver här till mig har ingen aning om vem jag är och varför jag hamnat i skuld.
Det var inte det min ursprungsfråga
handlade om.
Snälla, läs innan ni svarar.
Så för att sammanfatta då:

Du har kännedom om din skuld.
Du har en inkomst och tillräckligt på kontot för att betala hela skulden direkt.
Du har aktivit undvikit att betala skulden/gömt tillgångar till den punkt att en utredning om löneutmätning blivit aktuell.
Du har undvikit att kommunicera med KFM kring en lösning och tvingar dom till utredningar som slösar deras tid.
Du är nu chockad att dom tagit dina pengar utan att be om lov när dom sett att du har pengar för att täcka hela skulden.
https://c.tenor.com/UZJd1pjj4NMAAAAC/surprised-pikachu.gif

Är det något jag missuppfattat?

Citat:
Ursprungligen postat av granny-panties

Hur får du det till rätt svar? Det är inte vad som står i lagen? Det låter snarare som att det är du som kommer med åsikter.
https://lagen.nu/1981:774#K4P12S2

Citat:
12 § Innan utmätning sker skall underrättelse om målet sändas till gäldenären med posten eller lämnas på annat lämpligt sätt. Underrättelsen skall ske så tidigt att gäldenären kan beräknas få tillräcklig tid att bevaka sin rätt.

Föreligger risk att gäldenären skaffar undan eller förstör egendom eller är saken eljest brådskande, behöver gäldenären ej underrättas. Underrättelse behövs ej heller, om gäldenären saknar känt hemvist och det ej har kunnat klarläggas var han uppehåller sig.
Pengar på kontot som man lätt kan skaffa undan är tillräckligt som grund för att ta det utan en underrättelse. Visar det sig att KF har tagit pengar dom inte får ta så får man tillbaka dom, det är bara att kontakta dom och diskutera saken istället för att undvika dom som TS gjort. TS verkar vara någon som aktivt försöker undvika betala sin skuld och det gör det ännu mindre konstigt att KFM dragit pengar när dom sett dom.
Senast redigerad av Myztico 2022-05-08 kl. 17:34.
Citera
2022-05-08, 17:15
Medlem
Citat:
Tack igen! Precis som du säger. Jag hade till den 18/5 att svara på en ev. löneutmätning. Inte att efter två dagar efter jag mottagit brevet om redovisning av min ekonomi, få utmätning på 14000.

Jo, men det vore ju orimligt att skicka något sådant för då skulle ju gäldenären i många (de flesta?) fall flyttat undan/tagit ut/"gett bort" pengarna.
Citera
2022-05-08, 17:25
Medlem
Citat:
Tack igen! Precis som du säger. Jag hade till den 18/5 att svara på en ev. löneutmätning. Inte att efter två dagar efter jag mottagit brevet om redovisning av min ekonomi, få utmätning på 14000.

Jo, men det vore ju orimligt att skicka något sådant för då skulle ju gäldenären i många (de flesta?) fall flyttat undan/tagit ut/"gett bort" pengarna.

Ja precis. Vid utmätning enligt 4 kap utsökningsbalken (t ex bankkonto) ska Kronofogden bara vänta in tiden i 12§ (om det inte finns skäl att tro att egendomen försvinner) därefter kan utmätning ske. Skulle gissa att de har skickat underrättelse om skulden enligt 12§ innan brevet om lönen.

Vid utmätning i lön enligt 7 kap utsökningsbalken måste kronofogden däremot normalt låta gäldenären yttra sig (7 §).
Citera
2022-05-08, 17:58
Medlem
varför betalade du inte skulden om du hade 13k kvar i mitten på månaden ? låta dom dra istället?
Citera
2022-05-08, 18:29
Medlem
_killahs avatar
KFM har flera avdelningar som inte alltid kommunicerar med varandra.

Det resulterar i sådana här problem.

En vän till mig har skuldsanering, 1 år in i den så fick han ett krav på 56000:- som ingick i saneringen, men en annan avdelning hos KFM hade släppt igenom kravet som löneutmätnung och kunde inta ta tillbaka det, utan det blev företaget som skickat den tvungen att göra. Dvs erkänna att skulden var sedan tidigare. Idiotisk myndighetsutövande. Tog honom 2 veckor att lösa det.
Citera
2022-05-08, 18:31
Medlem
Citat:
Det finns inget beslut om utmätning.
Den 4/5 fick ett brev från KFM via Kivra där jag ska redogöra för min ekonomi för att de startat en utredning om de kan utmäta min lön. Jag har till 18/5 på att redogöra min ekonomi till KFM. Och i fredags försvann där 13675 kr från mitt konto.

Brevet kommer per post. Vill du ha ändring måste du överklaga
Citera
2022-05-08, 18:34
Medlem
Citat:
My god, börjar nästan bli trött på att förklara.
Såklart att jag visste vilken skuld jag hade. Det handlar inte om det!
Ja, man gör löneutmätning EFTER jag redogjort min ekonomi. KFM har INTE redogjort för min inkomst eller tillgångar. De drogs pengar från mitt bankkonto i fredags.
Jag hade till den 18/5 på mig på att redovisa. DÅ fattar KFM ett beslut om löneutmätning. Eller annan utmätning för den delen, men inget de meddelat mig om.

Skulden hos KFM innefattar alla avgifter.
Även om man är korkad/slarvat så att man får skulder hos KFM så betyder inte det att man inte fattar någonting.

Ni som skriver här till mig har ingen aning om vem jag är och varför jag hamnat i skuld.
Det var inte det min ursprungsfråga
handlade om.
Snälla, läs innan ni svarar.

Nej redogörelsen är bara till löneutmätningen, inte andra utmätningar. Övriga egendomar utmäts så snart det går, utmätningsbeslut skickas som regel per post.
Citera
2022-05-08, 18:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
KFM har flera avdelningar som inte alltid kommunicerar med varandra.

Det resulterar i sådana här problem.

En vän till mig har skuldsanering, 1 år in i den så fick han ett krav på 56000:- som ingick i saneringen, men en annan avdelning hos KFM hade släppt igenom kravet som löneutmätnung och kunde inta ta tillbaka det, utan det blev företaget som skickat den tvungen att göra. Dvs erkänna att skulden var sedan tidigare. Idiotisk myndighetsutövande. Tog honom 2 veckor att lösa det.
Låter osannolikt. När skuldsanering träder i kraft är ALLA skulder nollade, även de som inte är redovisade.
Så din polare snackar skit.

Han var kanske skyldig HA som inte omfattas av skuldsanering. De har egen saneringsfirma...
Senast redigerad av fasttrain 2022-05-08 kl. 18:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in